Reiserettigheter:

Trikset som gir deg dobbel flyerstatning

Slik får du ekstra tusenlapper dersom noe går galt.

Gode rettigheter: Tusenvis av reisende kjenner ikke til hvordan de kan få ekstra tusenlapper dersom noe går galt på flyturen. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Gode rettigheter: Tusenvis av reisende kjenner ikke til hvordan de kan få ekstra tusenlapper dersom noe går galt på flyturen. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

GARDERMOEN (Dagbladet): Hvert år havner tusenvis av nordmenn i trøbbel fordi flyet er forsinket eller kansellert. Og fordi de ikke kjenner rettighetene sine går de samtidig glipp av mange tusen kroner.

Visste du at du kan bruke reiseforsikringen dersom flyselskapet avslår å gi deg nye flybilletter?

Eller at du kan få dobbelt så mye i erstatning ved flyforsinkelse dersom du gjør de smarte valgene?

Hvis svaret er nei så skal du lese videre.

Bruk reiseforsikringen

Dersom du skal reise til flyplassen og blir forhindret av trafikkulykker eller andre uforutsette hendelser så kan det bety at du ikke rekker frem til flyavgangen. Dette kan igjen føre til at du må kjøpe ny flybillett. Slike utgifter vil ikke flyselskapet dekke for deg (med mindre du har en refunderbar flybillett).

- Ved slike hendelser kan du bruke reiseforsikringen for å få dekket utgiftene, sier informasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, Sigmund Clementz.

- I forbindelse med forsinkelser kan vi erstatte faktiske ekstrautgifter til overnatting og kjøp av nye billetter, men det er en forutsetning at forsinkelsen skyldes værforhold, teknisk feil eller en annen plutselig hendelse som fører til ekstraordninære trafikkforhold. Vi dekker ikke noe om forsinkelsen skyldes flyplass- eller luftromsrestriksjoner, politisk ustabilitet, sikkerhetsrisiko eller streik, sier Clementz.

Bagasjen forsvinner: Når bagasjen blir borte på utreise kan du kjøpe nødvendig klær og utstyr på flyselskapets og reiseforsikringens regning. På hjemreise har du ikke slike rettigheter. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Bagasjen forsvinner: Når bagasjen blir borte på utreise kan du kjøpe nødvendig klær og utstyr på flyselskapets og reiseforsikringens regning. På hjemreise har du ikke slike rettigheter. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Plaster på såret

Dersom flyet er forsinket over en viss tid (avhengig av lengden på reisen din) kan du i tillegg til dekning av mat og drikke også være berettiget til en kompensasjon, som nærmest er som et «plaster på såret». Størrelsen på erstatningen avgjøres etter vedtatte EU-regler, og avhenger av reiselengde og lengden på forsinkelsen. Vanligvis fra 250 til 400 Euro per passasjer.

«Hvis du har vært utsatt for en kansellert eller svært forsinket flygning, er det en grunnleggende forutsetning at du som passasjer har rett på kompensasjon. Hvis du ikke kvalifiserer for kompensasjon, sjekk om reiseforsikringen din og/eller kredittkorttilbyderen din dekker disse kostnadene, skriver SAS på sine hjemmesider.»

Generøse

- Det betyr at det kan være at du er i besittelse av et kredittkort med reiseforsikring med dekkende vilkår, slik at du får erstatning/kompensasjon fra den kanten.

Forsikringsselskapet søker i ettertid regress fra flyselskapet, som erstatter i samsvar med gjeldende lovverk på området.

Det kan ofte være slik at vilkårene er mer generøse i reiseforsikringen som du betaler for, enn det som ligger i luftfartslov og annet relevant lovverk. Derfor er det et godt forbrukerråd å sjekke hva du har i reiseforsikringen først, sier informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS.

Overnatting

- Når transportmidlet du sitter i eller har planlagt å reise med, forsinkes med 1,5 time eller mer på grunn av været, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding erstattes nødvendige merutgifter til reise/opphold for å innhente forhåndsbetalt reiserute, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

- Det vil si at vi dekker nye flybilletter og overnatting om man ikke får dette dekket av flyselskapet, forsetter Voll.

Raskere løsning

Sjekk med forsikringsavtalen din hvilke rettigheter du har. I mange tilfeller vil du få raskere oppgjør dersom du går gjennom forsikringsselskapet i stedet for via flyselskapet.

Ved reiseskade, som tapt eller ødelagt bagasje, kan du også fordele skaden på to eller flere selskaper.

Eller du kan fordele kravet mellom både flyselskapet og forsikringsselskapet. Men, vær påpasselig på at du ikke krever samme gjenstand erstattet to ganger.
Lag en nøyaktig liste.

Dersom du har mistet bagasjen, og den ikker dukker opp innen 21 dager, så betaler flyselskapene 235 kr per kilo i erstatning. Det betyr kun 3525 kroner. Sannsynligvis er innholdet verd mye mer og da kommer reiseforsikringen inn.
Og dersom verdien også overstiger maksimalbeløpet i reiseforsikringen din så kan du kreve overskytende fra kredittkortselskapet, dersom mer enn halvparten er reisen er betalt med dette kortet.

Dobbel erstatning

Hvis flyet ditt er forsinket eller kansellert vil du i mange tilfeller har krav på kompensasjon. Det samme gjelder dersom flyet er overbooket og du frivillig eller ufrivillig må stå over til senere fly.

Visste du at du kunne få dobbel erstatning?

Når et fly blir forsinket eller flyvningen kansellert så skal flyselskapet alltid gi deg informasjon om rettighetene dine. Det er en kjent sak at dette ikke alltid skjer.

Og de forteller deg neppe om snarveien til dobbel erstatning. På samme måte som mange passasjerer ikke vet hva disse knappene på flyet er for.

Både SAS og en rekke andre selskap tilbyr deg å få utbetalt kompensasjonen som en voucher i stedet for å få beløpet utbetalt i en pengeoverføring til kontoen din.

Voucheren er i praksis er som en reisesjekk - og på det dobbelte av opprinnelig krav. Har du rett til 250 euro så vil det stå 500 euro på voucheren. Denne kan du bruke som hel- eller delbetaling av nye reiser.

Du trenger ikke bruke opp alt til en og samme reise. Og du kan gi bort reiser betalt ved voucher. Du kan også velge å få erstatningen utbetalt i bonuspoeng.