KAN OPPDAGES: Dersom det er mistanke om trimming, så skal dette sjekkes på EU-kontrollen.  Foto: COLOURBOX
KAN OPPDAGES: Dersom det er mistanke om trimming, så skal dette sjekkes på EU-kontrollen. Foto: COLOURBOXVis mer

Trimming kan koste deg dyrt

Selger du bilen, er det ditt ansvar.

Dinside Et stort antall biler som ruller rundt på markedet i dag er trimmet, enten i form av en enkel chip, eller på andre måter. Felles for alle nyere biler hvor effekten økes, er at det skal innbetales ekstra avgift for den ekstra effekten bilen yter.

Har du kjøpt en bruktbil som er trimmet, uansett metode, så kan du faktisk være en lovbryter uten engang å vite det.

For hvem er den ansvarlige?

Solgt trimmet bil? Kravene kan stå i kø

Grunnlag for tvist Det krangles stadig om hvem som sitter med ansvaret, og Forbrukerrådet går nå ut og advarer.

- Å trimme bilen er ikke bare ulovlig. Trimming kan også være en alvorlig mangel, som betyr at du som kjøper vil kunne få pengene tilbake hvis du ikke er opplyst om det på forhånd, sier regiondirektør Pia Kleppe Marken ved Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Kleppe Marken tar derimot feil når hun sier at det er ulovlig å trimme bilen. Det finnes metoder å trimme bilen på lovlig vis, og det ruller mange biler rundt i landet som allerede er trimmet på nettopp lovlig vis. Ulovlig er det først når det ikke innberettiges avgift for den ekstra effekten, i de tilfeller dette skal gjøres, og det er nesten alle biler avhengig av alder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrakten er viktig En god kontrakt er vesentlig ved kjøp av bruktbil, særlig i ettertid. Skal du ut og kjøpe bruktbil, så råder vi deg derfor til i alle tilfeller å ta med trimming som et av punktene. Få avklart med selger hvorvidt bilen er trimmet eller ikke, og sett det opp som et punkt i kontrakten uansett hva svaret er.

Her finner du forslag til kjøpekontrakt

Er ikke bilen trimmet, så skriv det. Er bilen trimmet, så må du få dokumentasjon på at det er betalt inn avgift for den ekstra effekten, dersom dette skal gjøres. Ny effekt skal også være stemplet inn i vognkortet.

Du bør også ta kopi av dokumentasjonen på innbetalt avgift, slik at du har noe å vise frem når du selv skal selge bilen videre en dag. Alt dette bør du gjøre uavhengig om du kjøper bilen privat eller av en forretning.

EU-KONTROLL:Du kan få sjekket mulig trimming på EU-kontroll.  Foto: PER ERVLAND
EU-KONTROLL:Du kan få sjekket mulig trimming på EU-kontroll. Foto: PER ERVLAND Vis mer

Vegvesenet tar i bruk nytt testutstyr

Tvilstilfeller Kjøper du bilen av en forretning, som selv bedyrer å ikke ha kjennskap til hvorvidt bilen er trimmet eller ikke, så finnes det metoder å finne ut av dette på. Legg denne byrden på selger. Er han interessert, så finner han garantert ut av det.

Chiptrimming er som regel lettest å avdekke. En chip monteres stort sett på gitte steder, avhengig av bilmodell, og er således lett å finne når man først vet hvor man skal lete. Et merkeverksted kan sikkert bistå, alternativt NAF.

Når uhellet er ute Har du allerede kjøpt en bil som er trimmet, så lar de fleste modeller seg enkelt settes tilbake i original stand, dersom det er snakk om chip-trimming. Men ikke alle. I de tilfeller hvor en trimmet bil er solgt til uvitende ny eier, så har den nye eieren grunnlag for å heve kjøpet.

Dette har Forbrukertvstutvalget slått fast i en nylig avholdt sak, der det stod ord mot ord mellom kjøper og selger.

Selger bedyret at bilen var solgt «as is», altså som den stod. Forbrukertvilsutvalget slo derimot fast at selv om selger hadde tatt forbehold, så var ikke dette nok til å fritas.

Selger en næringsdrivende noe til en privatperson, gjelder forbrukerkjøpsloven. Det betyr at du kan klage hvis varen er mye dårligere enn du kan forvente ut fra forbeholdet, pris, alder eller andre ting du burde regne med.

Tallenes tale viser at bil er på klagetoppen.

Garanti og forsikring Følgene av å kjøpe en trimmet bil dreier seg ikke bare om avgifter. Det handler også om hvorvidt bilens fabrikkgaranti er oppretthold, i tillegg til hvorvidt det er brudd på forsikringsselskapenes vilkår for utbetaling av skadeoppgjør, om det skulle bli en situasjon.

En trimmet bil mister i så godt som alle tilfeller fabrikkgarantien, og forsikringsselskapene kan bruke trimmingen som grunnlag for avkorting i et skadeoppgjør.

Samlet er det så mange gode grunner til ikke å akseptere selgers ord, men heller ta seg brydderiet med å formulere et punkt i en kontrakt.

Flere jakter: Trimmerne skal tas på EU-kontroll

Hva med selgeren? Skal du selge en bil, er du i motsatt bås. Hva om en kjøper trimmer bilen etter at han har kjøpt bilen av deg, for deretter å bli tatt. Han kan da finne på å rette blikket mot deg, og si at den må ha vært slik da han kjøpte den.

Det er mange meninger om det å ta en salgstest av en bil du skal selge, men dette kan være en av de gode grunnene. Blant annet NAF utfører slike tester, og du har dermed en tredjeparts bekreftelse på bilens tilstand.

Alt i alt er det en usikker øvelse å kjøpe og selge bil, men ta alle de forholdsregler som det er mulig å ta, og du kan antagelig sove godt om natten. Skulle uhellet likevel være ute, så kan du raskt ende opp i køen av de over 10.000 henvendelsene Forbrukerrådet får årlig. Rundt 1.000 saker behandles.

- Vårt råd til forbrukere som opplever at bruktbilen er blitt trimmet uten at de er blitt opplyst om det, er å klage, avslutter regiondirektør Pia Kleppe Marken ved Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Har du kjøpt bilen av en privatperson, kan du klage i to år, og har du kjøpt bilen av en næringsdrivende, kan du klage i fem år. Forbrukerrådet kan megle i saken om du og selger ikke kommer til enighet.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.