REKLAMASJONSFRIST: Dagbladets reiseekspert Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet, mener reglene rundt frister for reklamasjon over skadet, tapt eller forsinket bagasje, ikke er godt nok kjent. Dersom bagasjen er skadet når du mottar den, eller den ikke mottas i det hele tatt, må det klages innen sju dager. Illustrasjonsfoto: FRANCOIS LENOIR/REUTERS/SCANPIX
REKLAMASJONSFRIST: Dagbladets reiseekspert Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet, mener reglene rundt frister for reklamasjon over skadet, tapt eller forsinket bagasje, ikke er godt nok kjent. Dersom bagasjen er skadet når du mottar den, eller den ikke mottas i det hele tatt, må det klages innen sju dager. Illustrasjonsfoto: FRANCOIS LENOIR/REUTERS/SCANPIXVis mer

Trøbbel med bagasjen? Vær kjapp

Du har kortere tid på deg til å klage enn du tror.

(Dagbladet):• Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Visste du at når du kjøper inn nødvendige ting som klær og toalettartikler fordi bagasjen ikke kommer med samme fly som deg, må du kreve kompensasjon fra flyselskapet innen 21 dager etter at bagasjen kom til rette?

Er bagasjen skadet, eller kommer den ikke til rette i det hele tatt - da har du enda dårligere tid på deg.

Ble igjen i Paris  At passasjer og bagasje ikke havner på samme fly etter en mellomlanding hører vi om rett som det er. 

Det skjedde også Elisabeth, som nå har sendt en e-post til Dagbladets reiseeksperter for å få råd.

Da hun og to til reiste til Miami i januar mellomlandet de i Paris på vei fra Oslo. Mellomlandingen resulterte i at bagasjen ble stående igjen i Paris.

Ble kontaktet Ved ankomst i Miami ble de møtt av en representant fra flyselskapet.

- Vi fikk papirer på at bagasjen var forsinket, opplysninger om at vi kunne kjøpe inn nødvendigheter, og at bagasjen ville bli levert ved våre ferieadresse i Cape Coral, skriver hun i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

Reisefølget oppga telefonnummer slik at de kunne bli oppringt når bagasjen skulle bli levert.

- Den ble levert etter tre dager. Vi var på i USA i 19 dager. Da vi kom hjem til Mosjøen hadde det gått over tre uker fra vi reiste til USA, skriver hun.

Sendte krav Elisabeth sendte et krav til flyselskapet for utlegg de tre dagene uten bagasje i april-mai 2011.

Hun fikk raskt et svar med henvisning til Montreal-konvensjonens artikkel 31, om at kravet skulle vært flyselskapet skriftlig i hende innen 21 dager etter at bagasjen var levert.

- Jeg besvarte brevet med at vi ikke hadde fått opplyst dette, og at jeg heller ikke kunne finne denne opplysningen på de papirene vi fikk på flyplassen, forteller hun.

Elisabeth fikk da et svar som gjentok det som sto i det første brevet.

- Er det noe jeg kan gjøre? Det er snakk om kvitteringer på cirka 3000 kroner som jeg ikke har fått i retur, skriver hun.

Også i Norge -  Det framgår av luftfartsloven at det ved forsinkelse av bagasje må klages innen 21 dager fra den dag da bagasjen ble stilt til rådighet for mottaker, sier Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet.

I Elisabeth sitt tilfelle henviser flyselskapet til Montreal-konvensjonen for sin begrunnelse.

Internasjonal luftfart er regulert av diverse konvensjoner som denne, forteller Korsvik.

Også Norge har tiltrådt Montreal-konvensjonen, og luftfartsloven har regler utledet av blant annet denne konvensjonen, forklarer hun.

Kort frist - Fristen på 21 dager kan virke kort, spesielt med tanke på reiser av lengre varighet, sier Korsvik.

Ikke minst fordi man gjerne ikke setter av tid i ferien til å klage på flyselskapet, mener hun.

Dagbladets reiseekspert mener at reglene rundt frister for reklamasjon over skadet, tapt eller forsinket bagasje, ikke er godt nok kjent.

- Dersom bagasjen er skadet når du mottar den, eller den ikke mottas i det hele tatt, må det klages innen sju dager, sier hun.

Bruk reiseforsikringen I og med at Elisabeth i dette tilfellet har mottatt et avslag fra flyselskapet, vil hun kunne sende kravet til reiseforsikringsselskapet sitt, forteller Korsvik.

- Man er imidlertid avhengig av originalkvitteringene for å kunne dokumentere dine utlegg, sier hun.

Både flyselskap og reiseforsikring krever originalkvitteringer for å unngå at det skjer en dobbel utbetaling av samme tap eller skade.

Krav på retur Siden flyselskapet har avvist å dekke tapet på grunn av overskredet klagefrist, har Elisabeth ifølge Dagbladets reiseekspert krav på å få kvitteringene i retur.

Hun anbefaler å spørre reiseforsikringsselskapet om hvilke krav de stiller til dokumentasjon, og forklare situasjonen om hvorfor ikke originalkvitteringene er tilgjengelige.

FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man kan ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG
FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man kan ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Det er mulig de kan gjøre en henvendelse til flyselskapet for å få bekreftet at de har mottatt kvitteringer for utlegg i forbindelse med forsinket bagasje, avslutter Korsvik.

Flere flyselskap Neste leser ut er Hanne. Hennes datter bestilte en reise til Bali på internett, som innebar å fly med Thai Airways til Bangkok og videre med Jetstar til Bali via Singapore.

På utreisen ble flyet fra Singapore til Bali innstilt, og datteren ble booket om til et fly neste dag. På returreisen skjedde det samme. Da mistet flyet hun flyet fra Bangkok til Oslo, på grunn av forsinkelser fra Bali.

Men den siste billetten var ikke mulig å booke om, og hun måtte kjøpe ny billett med Thai Airways tilbake til Oslo, skriver hun i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

- Dette innebar et døgns forsinkelse og en merkostnad på 6 600 kroner, noe som var mer enn det hele reisen tur-retur Bali kostet. Hva har hun krav på og fra hvem? spør Hanne.

Gjennomgående reiser - Det høres ut som det her ikke er kjøpt en gjennomgående reise, altså at reisen består av to eller flere bestillinger, sier Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik.

Dersom det hadde vært en gjennomgående reise, ville det sannsynligvis vært mulig å få ombooket returen fra Bangkok med Thai Airways.

Det er dette som ofte er fordelen med kjøp av gjennomgående reiser, forteller Korsvik.

- Slik jeg forstår det har Jetstar sørget for å booke om til neste dag på grunn av innstillingene, fortsetter hun.

EU-registrert Dersom flyvningen skulle ha foregått med et flyselskap registrert i EU-området, ville man hatt rett til hotell og forpleining i henhold til EU-forordning 261/2004, ifølge Korsvik.

- Denne forordningen gjelder imidlertid ikke for flygninger med et flyselskap som ikke er registrert i EU, sier hun.

Jetstar er et australsk lavprisselskap, og vil etter forordningen derfor heller ikke være forpliktet til å erstatte utlegget med kjøp av nye flybilletter, dersom innstillingen eller forsinkelsen skyldtes forhold som ville være å anse innenfor flyselskapets kontroll.

- Dersom det skal rettes noen klage på denne reisen er det Jetstar som er riktig motpart, avslutter Korsvik.

Pinsett til 1275 kroner Siste e-post er fra Tori. Hun fløy fra Amsterdam til Lisboa i sommer, og om bord på flyet kjøpte hun en pinsett til 25 euro som hun betalte med kredittkort.

- Jeg har til min forskrekkelse oppdaget at flyselskapet har belastet kontoen min med 160 euro i stedet, altså har jeg betalt 1275 kroner for en pinsett, skriver hun

Tori har sjekket på hjemmesiden til selskapet og kontrollert at husket riktig pris, men finner samtidig ikke den originale kvitteringen.

- Er det mitt eget ansvar at jeg ikke kontrollerte summen på utskriften da jeg signerte, eller kan jeg klage på noe vis? spør Tori.

Ta kontakt - Det er i utgangspunktet kundens ansvar å se etter at utskriften er riktig før man signerer. Det er åpenbart at det her har skjedd en feil, sier Elise Marie Korsvik.

Hun anbefaler at man i slik tilfeller sender en henvendelse til flyselskapet sammen med bankutskrift hvor den aktuelle transaksjonen framgår. I tillegg bør man sende med utskrift fra selskapets hjemmeside hvor den aktuelle varen er presentert.

Dersom man ikke lykkes med en slik henvendelse, er det mulig å ta kontakt med kredittkortselskapet, råder hun.

- Ved kredittkjøp - ikke vanlig VISA men Mastercard og så videre - gjelder egne regler som skal sikre deg som kunde dersom det skjer feil hos selger, avslutter Korsvik.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.