Trodde du dette var fy etter trening?

Helt greit hvis du nøyer deg med én øl, ifølge ny studie.

ØL MED GOD SAMVITTIGHET: Alkoholinntak og trening er mye omdiskutert. Ny forskning viser at moderat alkoholinntak ikke nødvendigvis ødelegger restitusjonsprossen. 
Foto: SCANPIX
ØL MED GOD SAMVITTIGHET: Alkoholinntak og trening er mye omdiskutert. Ny forskning viser at moderat alkoholinntak ikke nødvendigvis ødelegger restitusjonsprossen. Foto: SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Bramat.no): En iskald halvliter etter trening behøver ikke være så ille, i alle fall hvis man skal tro ferske forskningsfunn.

En ny studie, publisert i European Journal of Applied Physiology, tyder på at hvis du holder deg under 0,5 gram alkohol per kilo kroppsvekt, vil det ikke virke negativt inn på musklenes restitusjon og styrke.

Ingen forskjell I studien gikk forsøkspersonene gjennom to perioder der de den ene perioden drakk alkohol etter trening, mens de den andre perioden drakk en drikk som ikke inneholdt alkohol.

Det viste seg at det ikke var noen forskjell på om forsøkspersonene drakk alkohol eller ikke etter trening.

En halvliter inneholder 18 gram alkohol.

Det tilsvarer 0,25 gram alkohol per kilo kroppsvekt hvis du veier rundt 70 kilo.

Veier du mer, får du i deg enda mindre alkohol.

Negativ effekt Det er likevel ingen tvil om at det kan gå utover restitusjonsprosessen hvis du får i deg 1 gram alkohol per kilo kroppsvekt eller mer etter trening.

Veier du 70 kilo, må du drikke rundt 4 halvlitere for å få i deg det ene grammet med alkohol per kilo kroppsvekt.

Alkohol virker også negativt inn på kroppens væskebalanse og lagring av glykogen, noe som er viktig for optimal restitusjon etter trening.
Svakere Trening bryter ned musklene, og fører til at du blir støl og svakere i muskulaturen i et til to døgn etter trening.

Undersøkelser viser at de som får i seg rundt 1 gram alkohol per kilo kroppsvekt etter trening, er betydelig svakere i dagene etter alkoholinntaket, enn de som holder seg unna.

En trøst oppi det hele kan være at øl inneholder ikke bare alkohol, men også mye raske karbohydrater.

Etter en treningsøkt trenger du karbohydrater for å fylle opp kroppens glykogenlagre.

Så lenge du får i deg litt skikkelig mat først, kan du altså godt ta deg en øl eller to etter trening.

Les mer på BraMat.no:
Kan de ikke bare trøstespise brokkoli?
Her er den sunne grillmaten
Derfor bør du spise frokost

Artikkelen kommer fra Norges nye trenings- og kostholdsportal BraMat.no.

Les mer på BraMat.no om:
Trening
Kosthold
Oppskrifter
Vekt

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer