ØKENDE BRUK: Å sende bilder med MMS blir stadig mer populært i Norge. Men bruken er likevel ikke spesielt stor.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE
ØKENDE BRUK: Å sende bilder med MMS blir stadig mer populært i Norge. Men bruken er likevel ikke spesielt stor. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDEVis mer

Trodde du MMS var død?

Neida: Vi sender flere enn noensinne!

Dinside: Vi har aldri hatt flere måter å kommunisere på. Ola og Kari Nordmann har lomma full av apper som kan sende tekst, bilder og video til både kjente og vilt fremmede.

Derfor skulle man kanskje tro at den gamle traveren MMS, «Multimedia Messaging Service» som Telenor lanserte i 2002, lå på dødsleiet.

Men slik er det ikke.

Faktisk sender nordmenn flere MMS enn noensinne.

Dobbelt så mange MMS Her er harde fakta, fra den siste rapporten om nordmenns mobilbruk fra Post- og teletilsynet:

• I fjor ble det sendt over 143 millioner MMS-meldinger i Norge.
• Det er rundt 28 MMS-er per nordmann, og 12 millioner flere enn året før; en økning på 9 prosent.
• Sammenliknet med for ti år siden, sendte vi i fjor over dobbelt så mange MMS-meldinger.
• I fjor sendte vi 6 milliarder SMS-meldinger; en nedgang på 4 millioner sammenliknet med året før.
• Selv om MMS-bruken stiger, framstår den derfor ikke som spesielt stor.

Billigere enn før Spørsmålet er hvorfor MMS-bruken øker i takt med antall MMS-alternativer, som sosiale medier og e-post.

- Det tror jeg skyldes flere forhold, sier assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun peker blant annet på at fri bruk av MMS nå inkluderes i mange abonnementer, at MMS er enklere enn noensinne å sende, og at prisen på å sende MMS-feriebilder fra utlandet har blitt stadig lavere.

Fortsatt liten andel Teleanalytiker John Strand bak Strand Consult tror MMS-veksten i stor grad skyldes at deling av bilder i seg selv blir stadig mer normalt. Og at MMS fortsatt er den enkleste måten for mange.

- Den økende smarttelefon-penetrasjonen betyr dessuten at flere nordmenn har mobiler med gode kameraer, sier Strand til Dinside.

Men ikke alle er like optimistiske på MMS-ens vegne.

- Totalt sett er det jo et forsvinnende lite volum på dette, med rundt to prosent MMS sammenliknet med SMS, sier daglig leder Tore Aarønæs i analyseselskapet Norsk Telekom til Dinside.

- Og hvem vet hvor mange meldinger og bilder som går via e-post og sosiale medier?

Ikke alltid gratis Aarsæther i Post- og teletilsynet peker på at fri bruk av MMS nå er inkludert i mange mobilabonnementer. Men slettes ikke alle, for Telenor står helt utenfor denne trenden.

OPP IGJEN: MMS-bruken økte fra 2004 til 2008, før den gikk ned igjen. Men nå peker MMS-pilen opp igjen.  Foto: POST- OG TELETILSYNET
OPP IGJEN: MMS-bruken økte fra 2004 til 2008, før den gikk ned igjen. Men nå peker MMS-pilen opp igjen. Foto: POST- OG TELETILSYNET Vis mer

Dinside har funnet fram noen eksempler på abonnementer for rundt 200-lappen:

• Noen operatører har fri bruk av alt, også MMS, i samtlige abonnementer.

• Andre har bare dette på bestemte abonnementer. Sjekk derfor ditt abonnement for hva som inkluderes og ikke.

Telenor inkluderer nå fri bruk av tale og SMS på alle sine tradisjonelle abonnementer, men ikke MMS. Det er de helt alene om blant operatørene Dinside har sjekket. Sender du så mye som én MMS, blir altså månedsprisen høyere enn den faste summen. Telenor har også den høyeste MMS-prisen blant operatørene vi har sjekket, med 1,99 kroner per MMS.

• Hos de andre operatørene kommer denne prisen bare til bruk om abonnementet ditt ikke inkluderer MMS, eller om du sender flere enn eventuelle grenser.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere saker får du her:
Husker du? «Gled deg til iOS 3.0 - nå får iPhone MMS!»

Derfor er vi skeptiske til Snapchat - eller «Snopp-chat»