GJESTFRIE:  Vi har 376 års erfaring med gjestfrihet, sier Ole Henrik Nitter Walaker, direktør i Walaker Hotell i Solvorn på Vestlandet. Til venstre Hermod Nitter og til høyre Astrid Ullestad og Oddlaug Bringe. Foto: Foto: AGNETE BRUN
GJESTFRIE: Vi har 376 års erfaring med gjestfrihet, sier Ole Henrik Nitter Walaker, direktør i Walaker Hotell i Solvorn på Vestlandet. Til venstre Hermod Nitter og til høyre Astrid Ullestad og Oddlaug Bringe. Foto: Foto: AGNETE BRUNVis mer

Trodde du nordmenn var sure og gretne mot turister? Det mener ikke turistene selv

Ifølge ny turistundersøkelse.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Er du blant dem som trodde at nordmenn ikke var kjent for å være spesielt gjestfrie overfor turister?

Da tar du feil.

Nye tall fra en turistundersøkelse viser noe helt annet.

Spørreundersøkelse Den store overraskelsen i en ny undersøkelse fra Innovasjon Norge er at gjestfriheten blant lokalbefolkningen i Norge får høy score både blant utenlandske og norske turister.

På en skala fra en til ti, hvor ti er det høyeste, er tallet 8,3 for både de norske og utenlandske turistene på spørsmål om de er fornøyde med gjestfriheten vår.

Gode nyheter Det er gode nyheter for norsk turisme.

- Dette påvirker mye hvordan man vurderer Norge som reisemål, sier Sigrid Oterholm Hoem, leder i forretningsutvikling i Innovasjon Norge.

Hun peker også på at matopplevelsen er noe av det nordmenn er mest fornøyd med.

Lokalmiljø Det kan jeg bekrefte, sier Ole Henrik Nitter Walaker, direktør i Walaker Hotell i Solvorn.  Han karakteriserer Solvorn som en liten søvnig sørlandsby på Vestlandet.

 KNUTHOLMEN:  Lokalmat er en sterk driver for turisme i Norge. Her er lokalmat på fat på Knutholmen I Kalvåg, som tidligere er omtalt som et av Norges beste hoteller av New York Times. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
KNUTHOLMEN: Lokalmat er en sterk driver for turisme i Norge. Her er lokalmat på fat på Knutholmen I Kalvåg, som tidligere er omtalt som et av Norges beste hoteller av New York Times. Foto: OLE C. H. THOMASSEN Vis mer

-  Vi har veldig mange individuelle turister som kommer hit, den type turister som setter pris på det vi har her i bygda.

- Naboene mine sier at det er så hyggelige turister her. På den måten blir det en god kjemi mellom lokalbefolkningen og turistene, mener Ole Henrik Nitter Walaker.

Mindre fornøyde med prisnivået
Undersøkelsen viser også at Norge scorer høyt på aktiviteter, attraksjoner og severdigheter. 

Når det gjelder pris i forhold til kvalitet, er nordmenn bitte litt mer fornøyd en de utenlandske turistene.

Mindre fornøyd er turistene med prisnivået generelt i Norge.

Litt over halvparten av de norske turistene er fornøyde,  mens under halvparten av de utenlandske turistene er fornøyde med prisnivået her i landet.

Gode utsikter 2015 var  et knallbra turistår. 

Dette året ser enda lysere ut, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
 
Det er første året siden 2010 hvor tallet på utenlandske gjestedøgn øker både om vinteren og om sommeren.

Billigere å fly Det er ikke bare den lave kronekursen som slår inn godt inn for Norge som turistland i 2016.

Flere og billigere flybilletter til Norge har også mye å si.

Når det gjelder annen transport og hotell har vi lenge vært konkurransedyktige, sier Tuftin.

-  Nå kommer vi ikke lenger på lista over land du ikke bør reise til fordi det er så dyrt, sier reiselivsdirektøren på den halvårlige pressekonferansen om turistnæringen i Norge.