SAMLET FOR FØRSTE GANG: Fem av fem eksisterende Troll-biler er tilbake utenfor fabrikklokalene i Olav Strannas vei 39. For aller første gang. Foto: Bjarne Lia, Rune Løberg og NTB Scanpix
SAMLET FOR FØRSTE GANG: Fem av fem eksisterende Troll-biler er tilbake utenfor fabrikklokalene i Olav Strannas vei 39. For aller første gang. Foto: Bjarne Lia, Rune Løberg og NTB ScanpixVis mer

Troll var bilen som skulle gjøre Norge til en bilnasjon. Her er historien om hvorfor det bare ble fem eksemplarer

Det er 60 år siden Troll ble født i Telemarks dype skoger. Eventyret fikk slett ingen lykkelig slutt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet mente den var mer elegant enn Porsche 356, ja «tvers igjennom delikat». Troll var bilen som skulle gjøre Norge til en bil nasjon å regne med. I stedet havnet den i grøften etter bare fem eksemplarer, i en sky av fiskemel, konkurser, motvillige motorer og en straffedømt nazitysker. Alt dette skal vi komme tilbake til. Men først skal vi på slektstreff i Telemark.

Endelig samlet

Det er den siste helgen i juni 2016, himmelen er blå og årets Wings & Wheels-treff er godt i gang på bygdens flyplass. Nysgjerrige flokker seg rundt fem underlige farkoster i mylderet av biler, fly og motorsykler. Med all grunn - plastbilen de kikker på er nesten like sjelden som skapningen den har fått navn etter.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn