STORFORNØYD: Trond trives godt på vinterveier i sin Tesla-drosje. Framkommeligheten er langt bedre enn i hans forrige taxi, en Mercedes E-Klasse. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
STORFORNØYD: Trond trives godt på vinterveier i sin Tesla-drosje. Framkommeligheten er langt bedre enn i hans forrige taxi, en Mercedes E-Klasse. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFILVis mer

Trond har verdens første Tesla-taxi

Sparer 100 000 i året. Men hva skjer når kunden vil kjøre langt?

DinSide Trond Gustav Sømme tok steget før noen andre og kjøpte seg en Tesla Model S, som DinSide.no, Dagbladet og Autofil kåret til Årets Bil 2014, for drosjedrift i Oslo. Nå har flere fulgt etter.

- Jeg vil si at mitt eierskap har vært bortimot problemfritt. Det eneste jeg har opplevd, er at ladekabelen ikke tok imot strøm i begynnelsen. Dette tror jeg var en brukerfeil; jeg plugget den rett og slett ikke riktig inn.

Oppmerksomhet fra hele verden Trond Gustav kjører sin hvite Tesla med sorte felger gjennom sørpete vintergater i Oslo sentrum. Jeg sitter i baksetet og knipser bilder og noterer. Dette er min første tur i baksetet på en Tesla Model S noensinne. Jeg skjønner at folk velger denne bilen foran andre i drosjekøene.

- Jeg får utrolig mye oppmerksomhet. Kundene velger gjerne ut min bil selv om jeg ikke står fremst i køen, bare for å få kjøre Tesla. I tillegg har jeg blitt kontaktet av folk over hele verden, blant annet Frankrike, Island og Canada. Dette var jo tross alt verdens første Tesla Model S-drosje, så det er forståelig at det skaper litt oppstuss.

SE VIDEO: Vi testet Tesla på langtur

- Men skaper ikke rekkevidden problemer?

- Så lenge jeg planlegger, er det ikke noe problem. På vanlige dager holder bilens rekkevidde i bøtter og spann siden gjennomsnittlig daglig kjørelengde hos en drosje i Oslo ligger på mellom 15 og 25 mil. Det klarer Teslaen lett.

Får Trond turer ut av byen, må det derimot planlegges litt.

SPARER MYE: - Jeg betaler for min egen strøm, men det utgjør bare 15 prosent av drivstoffutgiftene på en dieseldrosje. På toppen sparer jeg alle bompengene, sier Trond Gustav Sømme. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
SPARER MYE: - Jeg betaler for min egen strøm, men det utgjør bare 15 prosent av drivstoffutgiftene på en dieseldrosje. På toppen sparer jeg alle bompengene, sier Trond Gustav Sømme. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL Vis mer

- Hvis jeg får et par Gardermoen-turer, må jeg ta litt hensyn. Da drar jeg enten innom Sønnico på Linderud og lader gratis en halvtimes tid, eller så parkerer jeg ved Mathallen og betaler 20 kroner for å lade en times tid der.

Han sier begge stedene har kraftige ladekurser som gir 80-90 kilometer rekkevidde på én time.

- Det krever litt organisering, men siden inntjeningen er så god, er det lite å lure på.

Hva sparer Trond i året? - Vi snakker mellom 8.000-9.000 kroner i reduserte driftsutgifter i måneden i forhold til Mercedes E-Klassen jeg hadde før. Jeg betaler for min egen strøm, likevel utgjør dette bare 15 prosent av drivstoffutgiftene på en dieseldrosje.

I tillegg har Trond bompengefritaket, som utgjør en vesentlig utgiftspost for konvensjonelle drosjer i Oslo.

En kan raskt regne seg fram til at Sømme sparer rundt 100 000 kroner årlig på å kjøre Tesla i forhold til en drosje som går på fossilt brennstoff. Dette til tross for at en ikke får avgiftsreduksjon når en bruker Tesla i drosjenæring.

Bensin-, diesel- eller hybridtaxier får en avgiftsreduksjon hvis bilen brukes i taxinæring. Siden en Tesla ikke belastes med avgifter, gis det heller ingen reduksjon. Tesla-drosjer må derfor kjøpes til fullpris.

LES OGSÅ: Tesla Model S må brannsikres

GRATIS NETT: Passasjerene nyter godt av teknologien som allerede er installert i en Tesla. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
GRATIS NETT: Passasjerene nyter godt av teknologien som allerede er installert i en Tesla. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL Vis mer

- Er det virkelig bare gull og grønne skoger?

- Jeg vil si det. Jeg opplever ikke de samme kulderelaterte problemene som andre eiere beskriver, mest fordi dette er en garasjebil. Den står varmt hver natt. Dørhåndtak og lignende fryser derfor ikke.

LES OGSÅ: Tesla knuste alle salgsrekorder i mars

Men noe krøll har det vært.

- De eneste dårlige erfaringene jeg har hatt, er at programvare-oppdateringene krangler med taksameteret. Hver gang det lastes ned ny programvare, nullstilles taksameteret. Det er dumt siden taksameteret er levebrødet mitt.

Tronds løsning har vært å koble seg fra systemet før han utfører en oppdatering.

Misfornøyd - Jeg kan også legge til at oppfølgingen fra Tesla-organisasjonen godt kunne ha vært bedre. Vi som bruker bilene i næringsdrift, er avhengige av en litt tettere dialog enn andre kunder.

LES OGSÅ: Så sikker er Tesla Model S i krasj

GOD PLASS: Et rommelig baksete gjør turen hyggelig.  Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
GOD PLASS: Et rommelig baksete gjør turen hyggelig. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL Vis mer

- Ønsker du at andre skal følge ditt eksempel?

- Jeg er svært positiv til at andre drosjeeiere går over til Tesla. Det er alle tjent med. Jeg synes det er synd at ikke flere har tatt steget enda. Per i dag er det vel rundt 10 Model S-er i drosjetjeneste i Norge. Det er rom for mange flere, avslutter Trond Gustav, før han glir videre til neste kunde.

LES OGSÅ: Derfor ble den kåret til Årets bil 2014

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.