IKKE GREIT: - At tilbydere forsøker å mobbe eller true våre brukere som har hatt negative opplevelser, er stikk i strid med våre retningslinjer og det vi tror på, skriver  talsmann for Tripadvisor James Kay til Dagbladet. Skjermdump: TRIPADVISOR
IKKE GREIT: - At tilbydere forsøker å mobbe eller true våre brukere som har hatt negative opplevelser, er stikk i strid med våre retningslinjer og det vi tror på, skriver talsmann for Tripadvisor James Kay til Dagbladet. Skjermdump: TRIPADVISORVis mer

Trukket tusen kroner ekstra fordi de skrev ei «råtten, stinkende rønne» på Tripadvisor

Hadde som policy å ta betalt for dårlige anmeldelser.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Natta på Broadway Hotel i Blackpool i Nordvest-England imponerte ikke Tony og Jan Jenkinson nevneverdig.

Vel hjemme tok derfor paret fra Whitehaven tastaturet fatt, og beskrev hotellet som ei «råtten, stinkende rønne» på nettstedet Tripadvisor.

Det skulle vise seg å bli dyre tastetrykk. Kort tid etter belastet hotellet kredittkortet deres med 100 pund ekstra, eller drøye tusen norske kroner.

Da de tok kontakt med hotellet, fikk det beskjed av hotellsjefen at det var hotellets policy å ta betalt for dårlige anmeldelser, skriver The Telegraph.

«For hver dårlige anmeldelse på hvilken som helst nettside, vil gruppearrangøren bli belastet med 100 pund per anmeldelse.»

Klaget videre Jenkinson-paret tok kontakt med den lokale forbrukermyndigheten for å klage på behandlingen:

- Jeg har aldri sett noe liknende. Hotellets ledelse mener åpenbart at de har kommet opp med en ny måte å hindre dårlige anmeldelser på, men vi tror dette kan blir sett på som en urettferdig handelspraksis, sier områdesjef John Greenbank til den britiske avisa.

En talsmann for hotellet sier til The Telegraph at hotellsjefen ikke er tilgjengelig for kommentar, men at at han ikke var klar over en policy der gjestene blir bøtelagt for dårlige anmeldelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hotellets hjemmeside ser ikke ut til å fungere for øyeblikket. Når Dagbladet snakker med resepsjonen på hotellet får vi beskjed om at hotellsjefen er ute resten av dagen, og at han tidligst er tilgjengelig for en kommentar til neste uke.

«Ei natt for lenge» Policyen kunne riktignok vært god business for Blackpool-hotellet. Tar du en tur innom hotellet på Tripadvisor vil du se side opp og side ned med stort sett mindre hyggelig lesning for hotellet.

Av de totalt 256 anmeldelsene har 147 av dem vurdert hotellet som «Forferdelig».

Første setning i en anmeldelse med tittelen «Det verste hotellet i Blackpool», lyder som følger: «Bodde her i ei natt og det var for lenge».

Gjestevurderingene på booking.com tyder også på at hotellet både trenger en vask, og at de ansatte burde få et lite kurs i kundeservice.

Rødmerking Tripadvisor er ikke fornøyd med behandlingen av paret.

I en epost til Dagbladet, sier talsmann for nettjenesten James Kay, at tilfeller som i Blackpool heldigvis er svært sjeldne - men:

- At tilbydere forsøker å mobbe eller true våre brukere som har hatt negative opplevelser, er stikk i strid med våre retningslinjer og det vi tror på.

- Der det finnes bevis for at en aktør gjør det, vil vi iverksette tiltak for å beskytte Tripadvisors integritet, fortsetter han.

For de har flere muligheter for å straffe bedrifter som oppfører seg som bøller overfor brukerne av Tripadvisor, forklarer han til Dagbladet.

En mulighet er en ordning med rødmerking av aktøren på nettsiden, som er en effektiv måte å advare reisende om uønsket adferd hos bedriften.

- I de fleste tilfeller er en trussel om å innføre noe sånt alene nok til å sette en stopper for slike handlinger. Det er derfor vi alltid vil gi disse bedriftene en mulighet til å endre seg før vi innfører strafftiltak, skriver Kay.

- Ta kontakt Kay forteller at Tripadvisor er svært stolte av at forbrukerne vet de kan stole på nettjenestens hjelp når de skal fatte gode beslutninger for reisen.

- Det er grunnen til at millioner av reisende fortsetter å komme tilbake til nettsiden måned etter måned.

Tripadvisor ble nettopp til for at reisende skal dele både gode og dårlige erfaringer:

- Vi har en sterk tro på retten til å gjøre akkurat det, sier han.

Tripadvisor oppfordrer alle som opplever noe liknenede som i Blackpool at de tar kontakt, slik at de har mulighet til å undersøke hva som har skjedd.