OPTIMIST: - Hvis man er fornøyd og glad, gir det den største helsegevinsten av alle, mener ortoped Ellen Langslet ved Ullevål sykehus. Foto: Elisabeth Sperre Alnes
OPTIMIST: - Hvis man er fornøyd og glad, gir det den største helsegevinsten av alle, mener ortoped Ellen Langslet ved Ullevål sykehus. Foto: Elisabeth Sperre AlnesVis mer

Tunfisk, melk hver dag og tur med bikkja

Det er noen av legenes personlige leveregler for et langt og friskt liv.

(Dagbladet God torsdag!) I God torsdag 8. september forteller fem av landets medisinske eksperter hva som er deres rutiner for best mulig å sikre seg et langt og friskt liv.

Men hva sier forskningen?

Hundreårsprosjektet Howard S. Friedman ved University of California og Leslie Martin ved La Sierra University står bak boka «The Longevity Project», som kom ut i USA i vår.

SLAPP AV: Allmennlege Jørgen Skavlan ved Din Lege i Oslo mener mange har godt av å fokusere mindre på dietter og kosttilskudd og mer på å holde seg i jevn aktivitet. Foto: Elisabeth Sperre Alnes
SLAPP AV: Allmennlege Jørgen Skavlan ved Din Lege i Oslo mener mange har godt av å fokusere mindre på dietter og kosttilskudd og mer på å holde seg i jevn aktivitet. Foto: Elisabeth Sperre Alnes Vis mer

Forskerne har gått inn i 70 år gammelt forskningsmateriale, og dermed studert 1500 menneskers livsløp, fra tidlig på 1920-tallet og fram til deres død.

Resultatet er en grundig studie i hva det er som faktisk gir et friskt og langt liv. Boka er blitt en bestselger i USA, og er nå ute på svensk.

Formelen for et langt liv viser at personlige egenskaper ser ut til å ha stor betydning:
1. Vær bevisst og engasjert - I det store og hele var det menneskene som var litt forsiktige, bevisste og som involverte seg med andre på meningsfulle måter som levde lengst, sier Friedman, en av forfatterne bak «The Longevity Project».

Funnene tyder altså på at det ikke er superoptimistene eller de som lever hver dag som om den var deres siste som kommer best ut i livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Professor Dag Steinar Thelle, som er epidemiolog ved Universitetet i Oslo, utdyper:

- Det er de klassiske middelklasseverdiene som står i høysetet; tenksomhet, arbeidsomhet, å være bevisst sin livssituasjon og å være engasjert. Jeg synes ikke det er så overraskende. Man er veldig klar over at de med lang utdanning lever lenger. Nå diskuterer man jo ofte om det er fordi disse kommer i mindre risikable yrker, eller om utdanning og kunnskap gir utslaget. Men å ta utdanning betyr jo nettopp at du engasjerer deg i eget liv og er engasjert og nysgjerrig på tilværelsen.
2. Arbeid hardt - I «The Longevity Project» fant vi at de som hadde suksess på karrierefronten hadde en tendens til å leve lengst, særlig hvis de hadde meningsfylte yrker. Å pensjonere seg tidlig, ha fri og ligge på stranda var verken veien til et langt eller et lykkelig liv, sier Friedman.

Konklusjonene rimer godt med tidligere funn om at tilknytning til organisasjoner og nettverk har positiv effekt på livslengde.

- Jeg tror at å være sosial og tilhøre et fellesskap er viktig. Vi kommer ikke unna problemet at de som ikke er medlem i et fellesskap, avviker fra samfunnet de befinner seg i, og at det som oftest vil være knyttet økt sykdom og tidligere død til dette, sier Thelle.

Hverdagslig stress skal ikke være spesielt usunt. Heller tvert imot, ifølge «The Longevity Project».

- Stress er et vanskelig begrep, og stress slår begge veier. Hvis vi tenker på tidligere tider, da mennesker var langt fattigere og strevde hardt, begynner det kanskje å gå litt inflasjon i begrepet. Man skal ikke undervurdere påkjenningen for småbarnsfamilien som trekkes som en strikk mellom jobb, barnehage, hjem og syke foreldre. Men om påkjenningen er stor nok til å ha effekt på livslengden, er jeg ikke så sikker på, sier Thelle.
3. Ekteskap - Her er det forskjeller mellom menn og kvinner. Menn som ble i gode ekteskap, levde vanligvis lenge. Skilte menn gikk det verre med. Men kvinner som gikk ut av dårlige ekteskap og single kvinner, levde ofte lenge. Innenfor ekteskapene var mannens lykke en viktigere faktor for god helse, både for kvinnen og mannen, forklarer Friedman.

Dette bekrefter flere andre studier:

- Gifte mennesker lever lenger i de fleste deler i verden. Iallfall menn, supplerer Thelle.
4. Vær hverdagsaktiv - Prosjektet vårt viste helt klart at å holde seg moderat aktiv fra midt i livet var viktig for et langt, friskt liv. Mange som var aktive i ungdommen, ble passive som voksne, noe som var ugunstig. Men funnene viser at det ikke er nødvendig å løpe maraton; lette aktiviteter var forebyggende så lenge de var en naturlig del av folks livsstil, sier Friedman.

- Det er den totale aktiviteten som teller. Å sitte helt stille og legge inn treningsøkter par ganger i uka, er i seg selv ikke tilstrekkelig, sier Thelle.
5. Spis sunt - Selv om vi ikke studerte diett direkte, vet alle at et plantebasert, fullkornkosthold generelt er sunt, så hvorfor er ikke alle sunne? «The Longevity Project» viser at noen holdt seg på den sunne sti, mens andre falt av. Kunnskap er altså ikke nok, sier Friedman.

- Her synes jeg kanskje han strekker seg litt langt, i og med at de ikke har forsket på det i studien. Men mye forskning viser at middelhavskosthold og japansk kosthold er riktig for et langt liv, sier Thelle.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Dagbladets magasin God torsdag! 08.11.2011. Legenes leveregler er kortet noe ned.

NØYE MED RELASJONER: Hudlege Ylva Ohlsson ved Hudklinikken i Oslo er forsiktig med sola, og holder seg unna smålige mennesker. Foto: Elisabeth Sperre Alnes
NØYE MED RELASJONER: Hudlege Ylva Ohlsson ved Hudklinikken i Oslo er forsiktig med sola, og holder seg unna smålige mennesker. Foto: Elisabeth Sperre Alnes Vis mer