IKKE BESKJEDEN: Størrelse og framtoning vil sikre deg oppmerksomhet når du ankommer i en Audi A6 Allroad. Foto: Audi
IKKE BESKJEDEN: Størrelse og framtoning vil sikre deg oppmerksomhet når du ankommer i en Audi A6 Allroad. Foto: AudiVis mer

Tusenkunstneren mange nordmenn har våte drømmer om

Nye Audi A6 Allroad er som en SUV i stasjonsvognklær.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Allroad-versjonen av A6 har vært en nordmanns-drøm av en bil helt siden den første utgaven kom i 1999. Allroad er en A6-versjon med firehjulsdrift, økt bakkeklaring og passe diskré SUV-pynt.

En kan gjerne si at Allroad bygger ei bru mellom en firehjulsdrevet stasjonsvogn og en moderne SUV.
I vår kommer tredje generasjon av A6 Allroad. Utgangspunktet er den nye A6 Avant som kom i fjor, og som du kan lese test av her.

DEN TREDJE: Den nye utgaven av Audi A6 Allroad er den tredje i rekka. Modellen har en trofast og pengesterk tilhengerskare. Foto: Audi
DEN TREDJE: Den nye utgaven av Audi A6 Allroad er den tredje i rekka. Modellen har en trofast og pengesterk tilhengerskare. Foto: Audi Vis mer

Den nærmeste konkurrenten til A6 Allroad er Volvo XC70. Et rimeligere alternativ er Subaru Outback, og om ikke lenge kommer også et betydelig billigere alternativ fra eget konsern, nemlig VW Passat Alltrack.

Også lillebror A4 finnes i en Allroad-versjon.

Høyere og tøffere Den nye Allroad følger en oppskrift vi kjenner fra tidligere utgaver:

Allroad er imidlertid 6 centimeter høyere, har bredere skjermer med kontrastfarge, kraftige lister på den nedre dørkarmen og grill med vertikale stag (på en vanlig A6 er de horisontale). Allroad har også blanke "skliplater" under fronten og hekken.

OPPOVER: På de mer eller mindre høye modellene til Audi er lamellene i grillen vertikale. På en vanlig A6 er de horisontale. Foto: Audi
OPPOVER: På de mer eller mindre høye modellene til Audi er lamellene i grillen vertikale. På en vanlig A6 er de horisontale. Foto: Audi Vis mer

Innvendig er den i hovedsak lik en påkostet utgave av den vanlige A6 Avant, men fargevalg og diverse listverk er annerledes.

Kraftige motorer Den mest aktuelle motoren i Norge er en trelitersdiesel med 204 hk og 450 Nm. Den skal ifølge de oppgitte tallene greie seg med 0,61 l/mil. Har du en bunke tusenlapper ekstra, kan du få samme motor med 245 hk og 580 Nm.

Den kraftigste utgaven med diesel har hele 313 hk og 680 Nm, mens de som liker bensin best, får en kompressorladet treliter med 310 hk og 440 Nm.

Automatgir er standard for alle motorversjoner. Den største dieselmotoren har åttetrinnskasse, mens de tre andre har sjutrinns dobbeltclutchgirkasse. 18-tommersfelger er standard

Heves og senkes A6 Allroad har luftfjæring, og dermed kan bilen senke seg 15 mm i forhold til normalposisjonen når det går fort. Dersom du skal over en liten brøytekant eller opp en ujevn skogsvei, kan bilen heves med inntil 45 mm.

INTERIØR: Innvendig er Audi A6 Allroad i hovedsak lik en vanlig A6 Avant, men fargetoner og listverk er annerledes. Foto: Audi
INTERIØR: Innvendig er Audi A6 Allroad i hovedsak lik en vanlig A6 Avant, men fargetoner og listverk er annerledes. Foto: Audi Vis mer

Er det virkelig ulendt, kan du aktivere en nedoverbakkefunksjon som automatisk holder farta nede.

Den norske importøren opplyser at prisene vil bli gjort kjent i løpet av dagen. Prisene for Allroad vil ligge noe over A6 Avant med tilsvarende motor og firehjulsdrift. En A6 Avant 3,0 TDI Quattro koster i underkant av 700 000 kroner.

A6 Allroad kommer til Norge i mai.

Les også: Alle våre A6-tester
Alle våre Audi-tester
Vi har testet over 600 biler

KONTRAST: Lakk i andre farger på skjermer og støtfangere er typisk for Audi A6 Allroad. Foto: Audi
KONTRAST: Lakk i andre farger på skjermer og støtfangere er typisk for Audi A6 Allroad. Foto: Audi Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

BARSKERE: Audi A6 Allroad er høyere enn en vanlig A6 Avant. Med luftfjæring kan bakkeklaringen endres etter veistandard og hastighet. Foto: Audi
BARSKERE: Audi A6 Allroad er høyere enn en vanlig A6 Avant. Med luftfjæring kan bakkeklaringen endres etter veistandard og hastighet. Foto: Audi Vis mer