PAUSESPILL: Geir Ellefsen, Jørgen El Fakiri og Arnstein Larsen i selskapet Metronet tar en pause fra jobben for å spille fotballspill. Foto: Nina Hansen
PAUSESPILL: Geir Ellefsen, Jørgen El Fakiri og Arnstein Larsen i selskapet Metronet tar en pause fra jobben for å spille fotballspill. Foto: Nina HansenVis mer

Twitret seg til ny jobb

Geir Ellefsen (24) fikk napp hos arbeidsgiveren via bloggen, mens Arnstein Larsen (34) twitret seg til ny jobb. Én av tre norske arbeidstakere bruker sosiale medier i jobbjakten.

||| —Det er lettere å markedsføre seg selv og finne fram til jobbmuligheter man ellers ikke ville blitt oppmerksom på via sosiale medier, mener Larsen og Ellefsen. Begge jobber i selskapet Metronet, som driver med forretningsutvikling og kommunikasjon gjennom søkemotorene, webanalyse og sosiale medier.

Mange ser sosiale medier som en god mulighet til å skaffe jobb. Én av tre bruker sosiale medier som LinkedIn, Facebook og Twitter når de ser etter ny jobb, mens én av seks har søkt jobb via sosiale medier. Det viser en fersk undersøkelse Infact har utført for bemanningsselskapet Xtra Personell blant et representativt utvalg kvinner og menn i yrkesaktiv alder i Norge.

Yngste mest aktive Tradisjonelle måter å søke jobb på gjennom stillingsannonser i aviser og på nett er i ferd med å miste noe av sitt hegemoni, mener administrerende direktør i Xtra personell, Kristian Fæste. Han tror sosiale medier vil bli et stadig viktigere forum for jobbsøking framover.

—Kampen om de beste hodene blir stadig tøffere. Sosiale medier utfordrer også den tradisjonelle formatet på stillingsannonsen, og vi vil nok se en utvikling mot mer kreative utlysninger og kampanjer hvor sosiale medier er hovedkanal for å gjøre de ledige stillingene kjent. Alt handler om å møte de potensielle kandidatene der de er, sier han.

De yngste arbeidstakerne er mest aktive. Over halvparten i aldersgruppa 18-24 år benytter seg av sosiale medier i jobbjakten, mens én av fire i alderen 25-39 år gjør det samme. Blant arbeidstakere over 60 har derimot bare én av ti lett etter jobb gjennom sosiale medier.

— Må være åpne Geir Ellefsen var nyutdanna og usikker på hva slags jobb han var på utkikk etter, da han ble oppmerksom på hjemmesida til Metronet og begynte å kommentere bloggen deres. Dét fanget daglig leder Jørgen El Fakiri (31) opp.

—Vi er ute etter folk som er aktive i sosiale medier og har forståelse for nettet. Jeg gjorde research på hva Geir blogget og twitret om og fant ut at han var en dyktig, ung spire, sier han. Dermed var det gjort, 24-åringen ble ansatt som søkemotorekspert.

— Når noen er så åpne og ivrige i sosiale medier som Geir var, fikk jeg som arbeidsgiver anledning til å bli kjent med ham før vi møttes. I tillegg til å få et inntrykk at hva slags faglig kompetanse folk der ute sitter på, får man vite mye om personligheten deres ved å se hva slags bilder de legger ut, lese hva de driver med på fritida og hva slags holdninger og meninger de har. Man gjør seg egentlig ferdig med tredje intervjurunde før de faktiske jobbintervjuene har begynt. Det gir en klar fordel i rekrutteringen av nye medarbeidere, sier El Fakiri.

Arnstein Larsen var i kontakt med arbeidsgiveren sin på Twitter før de møttes på et seminar i fjor høst. Etter å ha sendt twitter-meldinger til hverandre under seminaret, fortsatte de praten over et par øl.

— Vi hadde en dialog fram og tilbake på nettet i etterkant, og jeg fant etter hvert ut at jeg hadde lyst til å prøve meg på noe nytt. Dermed sendte jeg en direktemelding til Jørgen om at jeg gjerne tok en prat, forteller Larsen. Etter få dager fikk han tilbud om jobb.
Gjør deg synlig Hvor synlig du er i de sosiale mediene kan avgjøre om du får jobben, mener Marius Eriksen, daglig leder i kommunikasjonsbyrået Sermo Consulting.

— Sosiale medier er et nyttig verktøy for å finne fram til de rette jobbsøkerne uten å måtte gå igjennom lange søknadsprosesser. Det er lettere for arbeidsgivere å peke ut hvem de vil ha kontakt med fordi alt er mer åpent i sosiale medier, sier Eriksen, som selv utelukkende bruker sosiale medier for å ansette folk.

— Headhuntere googler også alt de kan finne fram om aktuelle kandidater før jobbintervjuet, men da oppnår de bare å innhente opplysninger om utdanning og arbeidserfaring - ingenting om oppførsel og holdninger, sier Eriksen.

Han tror både bedrifter og jobbsøkere er blitt mer bevisste på hvilke muligheter som ligger i de sosiale mediene.

— I USA er det helt vanlig å bruke LinkedIn til både å søke etter nye medarbeidere og lete etter stillinger innenfor ulike bransjer, akkurat som vi går inn på Finn.no og leter fram jobbannonser. Denne trenden vil komme også til Norge, sier han.
Blir headhuntet Grensene mellom jobb og privatliv viskes ut. Folk bruker de nettverkene de har for å se etter nye muligheter, mener Ole Johan Heum, seniorrådgiver i IT-selskapet Steria.

— Nettverkene skaper en dobbel virkning. Mange bruker kontaktene sine både med tanke på jobben de har i dag og eventuelt å skaffe nye nettverk med tanke på framtidig jobbmuligheter. Sosiale medier brukes i stor grad for å markedsføre seg selv. De som er aktive på sosiale medier er gode ambassadører for bedriften de jobber i, samtidig som de utsetter seg for tilbud fra headhuntere og andre bedrifter som jakter på nye ansatte, sier Heum.

— Bare det siste året er det blitt langt vanligere at bedrifter legger ut jobbannonser på LinkedIn og Twitter og bruker de sosiale mediene aktivt til rekruttering av nye medarbeidere, sier han.
—Bruk mulighetene Sosiale medier er alfa og omega når du skal søke jobb framover, mener Pål-Espen Tørisen, hodejeger og forfatter av flere bøker om jobbsøking.

— Det gjelder å ha et bevisst forhold til hva du er ute etter og prioritere den rekrutteringskanalen som er mest relevant for deg som jobbsøker. LinkedIn og Finn.no er desidert de viktigste kanalene for veldig mange yrkesgrupper, men ikke alle. Mens høyere utdanningsgrupper dominerer på LinkedIn, er de med lavere utdanning oftere på Facebook. Er du f.eks rørlegger eller elektriker og på leting etter ny jobb, kan det hende Facebook er mer aktuelt. Men er du ute etter jobb som controller, er nok LinkedIn mer relevant, sier han og legger til:

— Hvor viktig sosiale medier er, avhenger av hva slags jobb du skal søke på. Jakter du på en butikkjobb, må du gjøre det på den gammeldagse måten: Møte opp og snakke med butikksjefen.