SER FRAMOVER: Thor Aage Carlsen (59) har jobbet som bussjåfør i Tønsberg i 15 år. – Vi bussjåfører har ingen god pensjon. Vi har en innskuddspensjonsordning, men den er dårlig. Så hvis valget sto mellom bedre lønn, mer ferie, pensjon eller andre goder, vet jeg godt hva som ville stått øverst på min ønskeliste. 
SER FRAMOVER: Thor Aage Carlsen (59) har jobbet som bussjåfør i Tønsberg i 15 år. – Vi bussjåfører har ingen god pensjon. Vi har en innskuddspensjonsordning, men den er dårlig. Så hvis valget sto mellom bedre lønn, mer ferie, pensjon eller andre goder, vet jeg godt hva som ville stått øverst på min ønskeliste. Vis mer

Pensjon

Unge voksne prioriterer økt lønn, mens folk over 55 ønsker seg mer pensjon. Hva er mest fornuftig?

Sjekk hva din pensjonsordning er verdt .

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Hva ville du selv valgt hvis du fikk sjansen? Høyere lønn, mer pensjon, noen ekstra feriedager – eller goder som for eksempel trening sponset av jobb?

I en fersk undersøkelse Respons har utført for Sparebank1 svarer 44 prosent av norske arbeidstakere at de ville foretrekke økt lønn. 25 prosent vil ha mer i pensjon og 24 prosent lengre ferie. Bare 4 prosent ville valgt andre goder.

Ser ikke pengene

- Fordelen med pensjon er at det er tvungen sparing, du bruker ikke opp pengene. Mer lønn gir deg selvsagt anledning til å spare på egen hånd, men mange velger ikke å gjøre dette – de øker heller forbruket, sier Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank 1 og programleder i «Luksusfellen».

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn