FEIL RETNING: En fransk kvinne, som ikke forstår engelsk, fikk ikke med seg at United-flyet hennes til Paris skiftet gate på Newark-flyplassen. Uten problemer gikk hun bord i det hun trodde var det riktige flyet - og havnet i San Francisco. Foto: NTB Scanpix
FEIL RETNING: En fransk kvinne, som ikke forstår engelsk, fikk ikke med seg at United-flyet hennes til Paris skiftet gate på Newark-flyplassen. Uten problemer gikk hun bord i det hun trodde var det riktige flyet - og havnet i San Francisco. Foto: NTB ScanpixVis mer

United Airlines i knipa igjen - sendte dame med Paris-billett til San Francisco

Ni timers tur tok 28 timer. 

Lucie Bahetoukilae satt på Newark-flyplassen utenfor New York og ventet på flyet sitt hjem til Paris.

Kvinnen, som ikke snakker engelsk, fikk ikke med seg at flighten hennes endret gate. Det førte til at flyturen hjem ble adskillig lenger enn den var ment, melder CN Traveler.

Da skrankepersonalet meldte at det vat tid for å gå om bord, gjorde Bahetoukilae nettopp det, og ingen hindret henne, selv om hun hevder at boardingkortet henne ble skannet på vei inn i United Airlines-flyet.

Måtte bytte sete

Da hun vel var inne, oppdaget hun at noen allerede satt på plassen hun selv skulle sitte i - 22C - fortsatt i følge ombordstigningskortet.

En av besetningsmedlemmene tok - i følge meldingene i flere amerikanske medier - en kikk på boardingkortet, men oppdaget åpenbart ikke at det sto «Newark to Charles de Gaulle» på det, men henviste i stedet den franske kvinnen til et ledig sete.

Dermed lettet flyet - på vei til San Francisco. For Bahetoukilae i fullstendig feil retning.

- Endringen på gater ble aldri annonsert på fransk. Hun fikk heller ingen annen varsling, verken på epost eller sms, sier Bahetoukilaes niese Diane Miantsoko til ABC News.

Kunne vært terrorist

Miantsoko forteller videre at United opptrådte profesjonelt da de ble klar over hva som hadde skjedd. De skaffet Bahetoukilae plass på første fly fra San Francisco til Paris, og betalte for overnatting og utgifter i tillegg til å komme med en uforbeholden unnskyldning.

- Vi ber om unnskyldning for denne uakseptable feilen og gjort det vi kan for å få henne raskest mulig hjem. Vi refunderte også billett-kostnadene hennes. Vi arbeider også med teamet vårt på Newark for å hindre at dette kan skje igjen, heter det i en uttalelse fra United Airlines.

Det er likevel ikke nok for Miantsoko, som ikke ønsker noen erstatning, men at United Airlines «våkner opp».

- Med tanke på alt som skjer i dette landet, må de være mer forsiktige. De var ikke årvåkne. Min tante kunne vært hvem som helst. Hun kunne vært en terrorist, sier Miantsoko,

United Airlines er allerede i hardt vær etter at en passasjer angivelig ble fysisk halt ut av et overbooket fly i april. Den episoden førte til mediestorm og at Uniteds aksjekurs sank som en stein.