NY BOLIG: Karoline Nesset og Fabian Bull kjøpte leilighet sammen i Oslo i fjor høst. - Det er jo oss to, og vi er ikke redde for at forholdet skal ryke, men det er mange som har brent seg på å krangle om penger. Foto: Nina Hansen
NY BOLIG: Karoline Nesset og Fabian Bull kjøpte leilighet sammen i Oslo i fjor høst. - Det er jo oss to, og vi er ikke redde for at forholdet skal ryke, men det er mange som har brent seg på å krangle om penger. Foto: Nina HansenVis mer

Unngå arvetrøbbel: Slik sikret Karoline (24) og Fabian (27) hverandre da de kjøpte bolig

Planlegg godt, venter du på ny arvelov kan det få uheldige konsekvenser, mener forbrukerøkonom.

Samboerparet, som begge jobber som sykepleiere, har vært kjærester i to og et halvt år. De flyttet sammen i første felleseid leilighet i Oslo 1. november i fjor.

De har kjøpt en forsikring som innebærer at de arver hverandre i tilfelle en av dem skulle falle fra.

- Hvis jeg dør, får Fabian min andel av leiligheten i stedet for at foreldrene mine arver den. Da vil han i så fall slippe å havne i en situasjon der han ikke vil ha råd til å beholde leiligheten. Vi vet ikke hva framtida bringer, og det er greit å sikre hverandre, sier Karoline Nesset.

Siden paret ikke har barn sammen ennå, har de normalt ikke arverett til hverandre når de «bare» er samboere.

I tillegg har de skrevet en kontrakt over hva hver av dem tok med seg inn i samboerskapet.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn