FIKK LEIEBIL: Det løste seg for Unni Fjellin (80) slik at hun likevel fikk leid bil tidligere i sommer. - Horribelt å bli bli nektet å leie bil med kredittkort bare fordi jeg er over 75 år, sier hun. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
FIKK LEIEBIL: Det løste seg for Unni Fjellin (80) slik at hun likevel fikk leid bil tidligere i sommer. - Horribelt å bli bli nektet å leie bil med kredittkort bare fordi jeg er over 75 år, sier hun. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Unni Fjellin (80) fikk ikke betalt leiebilen med kredittkort fordi hun var for gammel. 1 av 8 pensjonister opplever aldersdiskriminering

- Eldre føler seg utestengt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

ANDEBU (Dagbladet):- Jeg skjønner at det må være høyere egenandel på ulykkesforsikringer for oss som er eldre. Noen blir jo dårligere sjåfører med stigende alder. Men jeg synes det er helt horribelt å bli nektet å leie bil med kredittkort bare fordi jeg er over 75 år. Jeg har gyldig førerkort og går til lege annet hvert år, sier 80-åringen fra Andebu i Vestfold.

Tidligere i sommer skulle Fjellin ut på kjøretur. Hun hadde hørt rykter om at det var aldersgrense for å få leid bil, men fikk beskjed fra det lokale leiebilfirmaet at alderen hennes var uproblematisk.

Men da hun skulle betale med kredittkortet, fikk hun problemer. Årsak: Hun var over 75 år.

- Det løste seg fordi jeg benyttet et annet kredittkort som ikke hadde den samme begrensningen, sier Fjellin.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn