GODKJENT: Hyundai i20 - men har vi ikke sett noe lignende før? Ikke mange hadde reagert om det var en Peugeot-logo i fronten. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO
GODKJENT: Hyundai i20 - men har vi ikke sett noe lignende før? Ikke mange hadde reagert om det var en Peugeot-logo i fronten. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NOVis mer

Ut med stor skjerm og innebygd GPS

Og det kan faktisk vise seg å være smart.

Dinside Gunstig pris og lang garanti løftet Hyundai-salget, men konkurrentene har kopiert formelen. Nå er det opp til nye i20 å forsvare posisjonen. Klarer den det?

Vel, det blir spennende å se, for på papiret er det ikke mye grensesprengende nytt å skryte av. Denne gangen er det derfor et lekkert design som skal gjøre susen, og hvorfor ikke: Noen ganger er jo nettopp det enkle det beste, og i20 har noen smarte triks på lur.

Joda, den skiller seg ut Nye i20 har selvsagt blitt litt større i alle retninger, selv om den fortsatt holder seg i B-segmentet. 40 mm lenger og 45 mm lenger akselavstand skal gi bedre plass og stabilitet. Designen benytter seg av vertikale linjer og langt uttrukne liggende lykter for visuellt å virke som en bil opp mot C-segmentet.

Det er spesielt C-stolpen som skiller seg fra de andre. Det sorte feltet gir den særpreg.

Smart: Heller mobil enn innebygget GPS Siden alle konkurrentene satser på store skjermer i midtkonsollen om dagen, hvertfall på toppmodellene, er det uvanlig at Hyundai fronter et mer tradisjonelt dashbord med en 3,5 tommers skjerm på presselanseringen.

Det er det imidlertid en god grunn til.

FULL FART OPPOVER: Ingen revolusjonerende løsninger eller tanker, men Hyundai gjør tydeligvis noe rett. De har doblet sin markedsandel i B-segmentet siden 2008. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO
FULL FART OPPOVER: Ingen revolusjonerende løsninger eller tanker, men Hyundai gjør tydeligvis noe rett. De har doblet sin markedsandel i B-segmentet siden 2008. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO Vis mer

For selv om de tilbyr en 7-tommers skjerm og navigasjon for de som ønsker det, antar Hyundai at kundene i denne prisklassen heller vil bruke mobilen fremfor å betale dyrt for integrert navigasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hvordan Mazda har løst det.

Og det er faktisk ikke så dumt: Dagens mobiler har som oftest et langt bedre brukergrensesnitt, og kartoppdateringene kommer både raskere og er langt rimeligere enn å oppgradere innebygde GPS-løsninger.

i20 kommer derfor med mobiltelefonholder i synsfeltet i stedet. Selvfølgelig med lading. Det følger med adaptere til alle kjente systemer.

Her er det faktisk knapper å trykke på I stedet for å følge trenden med svært få knapper, men desto flere menyer på skjerm, har altså Hyundai valgt tradisjonelle knapper for klima og betjening av radio og medier.

FARGESPILL: Designeren er spesielt fornøyd med tofargeløsningen som fås i flere farger. Målet var premium look og en bred følelse. Foto: HYUNDAI
FARGESPILL: Designeren er spesielt fornøyd med tofargeløsningen som fås i flere farger. Målet var premium look og en bred følelse. Foto: HYUNDAI Vis mer

Det finnes også rikelige tilkoblingsmuligheter med Bluethooth, AUX og USB for strømming av bilder og musikk, men den mangler foreløpig DAB+. Det kommmer først på modeller produsert i 2015.

Varme i rattet er standard Interiøret skal føles romsligere og mer premium takket være tofarge-design med fire fargekombinasjoner å velge mellom. Ratt med varme finner du nå i alle Hyundais modeller, og det er et pluss her til lands. Med på kjøpet får du også fartsholder, mens skinnseter er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Men er 84 hestekrefter nok?
i20 er tilgjengelig med fire motoralternativer. I Norge tar vi bare inn to av dem, hvertfall i første omgang.

Trenden er små motorer.

Det er snakk om en 1,25 liters bensin med henholdsvis 75 eller 84 hester. Begge er koblet til samme 5-trinns manuelle girkasse. Hyundai Norge regner med at 84-hesteren blir foretrukket og det var den vi prøvde.

Denne motoren kommer i i20 neste år!!!

ORIGINALT: Når du setter bien i revers, dukker det opp et ryggekamera i halve speilet. Ok når du har vent deg til det. Foto: HYUNDAI
ORIGINALT: Når du setter bien i revers, dukker det opp et ryggekamera i halve speilet. Ok når du har vent deg til det. Foto: HYUNDAI Vis mer

De tekniske spesifikasjonene forteller det meste. Den har lite dreiemoment og moderat effekt som hentes ut høyt oppe i i turtallsregisteret. Det betyr lite drag i bunn og hard pisking dersom du ønsker at noe skal skje.

1,4 l automat Den blir også tilgjenelig med 4-trinns automatgir. Da får du en 1,4-liter på 100 hester. Med automat blir den omtrent like treig som 1,2 med manuell, men du slipper å gire. Vi prøvde ikke denne kombinasjonen, men 1,4-literen med manuell 6-trinns kasse. Den er merkbart sterkere og det finnes dreiemoment, men siden den ikke blir tilgjengelig her hjemme hjelper det lite.

Hvordan er den å kjøre?
Kjøreegenskapene er litt intetsigende, uten at dette nødvendigvis er negativt. Understellet er typisk biler for biler i denne klassen, med McPherson foran og plassbesparende Torsjonsfjæring bak.

På norsk betyr det at den er myk og komfortabel, mens styringen er presis og forutsigbar.

Alt i alt en helt grei totalpakke for folk flest, men som heller ikke klarer å vekke noen autofile følelser.

Men heldigvis: Du sitter godt Jeg får trukket rattet bra inntil kroppen og har noe å gå på i lengden også. Førersetet har høydejustering. Helt godkjent.

Men bak meg selv (190 cm) er det trangt for bena. Romfølelse til overkropp og hode, er derimot bra.

SIGNATUR: Det sorte feltet på C-stolpen gjør at alle vil klare å skille bilen fra konkurrentene. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO
SIGNATUR: Det sorte feltet på C-stolpen gjør at alle vil klare å skille bilen fra konkurrentene. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO Vis mer

Støynivået er også lavt, selv på de spanske motorveiene rundt Malaga der motorene stort sett trengte bånn gass for å prestere.

Hyundai produserer forøvrig også biler i Tsjekkia, blant annet i30 og ix35

Savner sikkerhet og luksus De fleste som kommer fra en eldre bil, vil føle at i20 er bra utstyrt:

Nøkkelfri adgang, ryggekamera (i innerspeilet), parkeringssensorer foran og bak og filskiftevarsler er på plass. Den kan også bestilles med et stort panoramatak med tilt og åpning.

Dessverre mangler sikkerhetspakkene som nå rulles ut i konkurrentenes småbiler.

BRED: Et av målene har vært å få den til å se bredere ut enn den er. Det gjøres med vertikale linjer, som f.eks. brede baklykter som trekkes så laaangt ut som mulig. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO
BRED: Et av målene har vært å få den til å se bredere ut enn den er. Det gjøres med vertikale linjer, som f.eks. brede baklykter som trekkes så laaangt ut som mulig. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO Vis mer

Nødstoppfunksjon og blindsonevarsling som også varsler for syklister og gående som måtte dukke opp mens du rygger kan nemlig være gull verdt.

Med dette utstyret følger som regel automatisk også automatisk nedblending av lys og i flere tilfeller fartsholder som holder samme fart som bilen foran på grunn av kameraene som følger sikkerhetssystemet.

Disse koster mindre
De fleste andre konkurrentene stiller med avgiftsvennlige tresylindrede motorer som gjør dem billigere, men også marginalt svakere. Disse kan du vurdere.

Kia Rio kan bli din med 1,1-liters turbodiesel på 75 hk for 151 900,-

DØDT: Ingen motoralternativer trigger kjøregleden. Lavt dreiemoment og effekt som må hentes langt opp i turtallsreigsteret føles gammeldags mot konkurrentenes små turbomotorer. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO
DØDT: Ingen motoralternativer trigger kjøregleden. Lavt dreiemoment og effekt som må hentes langt opp i turtallsreigsteret føles gammeldags mot konkurrentenes små turbomotorer. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO Vis mer

Ford Fiesta er tilgjengelig med 1-liters bensin på 65 hk for 154 000,-

Peugeot 208 får du med 1-liter på 68 hk for 165 000,-

Storselgeren VW Polo. har en 1-liter på 60 hester for 174 000,-

Vi snakker om rimelig ribbede modeller, der det både er mangel på kraft og utstyr.

Konklusjon: Hyundai i20 er Bra nok Hyundai er ingen pådriver i klassen med i20, men de har gått fra å være en sen adoptør til å bli en kjapp en. En aktør som nesten tilbyr det de beste gjør. Og det synes vi er helt ok når det også gjenspeiles i prisen.

Billigste modell (Classic) får du for 175.000, men de fleste kommer til å velge Comfort til 190.000. Da får du LED-lykter, automatisk klima, telefonpakke med bluethooth handsfree, samt parkeringssensor bak.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her.