SPEKTAKULÆRT: Nord-Norge markedsfører aktivt nordlyset som en attraksjon, og turistene strømmer på. Foto: Anita Arntzen 
SPEKTAKULÆRT: Nord-Norge markedsfører aktivt nordlyset som en attraksjon, og turistene strømmer på. Foto: Anita Arntzen Vis mer

Utlendingene ville etter nord-norsk nordlys

Kinesiske nordlys-turister har økt med 13412 prosent!

Siden Innovasjon Norge aktivt begynte å markedsføre nordlyset som en attraksjon i 2006, har den nordligste landsdelen hatt en eventyrlig vekst i antall gjestedøgn også vinterstid.

Sist vinter ble det registrert 231 900 vinter-gjestedøgn i Nord-Norge. Det er 378 prosent mer enn da tellingen startet i 2006.

Og de aller, aller fleste kommer for å få oppleve det spektakulære nordlyset.

- Nordlyskampanjene våre har hatt en eventyrlig effekt. Sammen med våre hovedpartnere, Hurtigruten, NordNorsk Reiseliv og Avinor, har vi klart å skape vekst og etterspørsel i en sesong som tidligere nærmest lå brakk turistmessig, sier Cathrine Pia Lund, Direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

Flere fly

Nå har Innovasjon Norge lansert årets nordlyskampanje i ti internasjonale markeder og håper på en ytterligere turistvekst.

MILLIARDOMSETNING: Før lå Nord-Norge nærmest brakk som turistdestinasjon om vinteren. Takket være satsing på en rekke aktiviteter - og nordlyset - kommer det nå stadig flere vinterturister til landsdelen. Foto: NTB Scanpix 
MILLIARDOMSETNING: Før lå Nord-Norge nærmest brakk som turistdestinasjon om vinteren. Takket være satsing på en rekke aktiviteter - og nordlyset - kommer det nå stadig flere vinterturister til landsdelen. Foto: NTB Scanpix  Vis mer

- For mange har nordlyset i Norge blitt en av de store ferieopplevelsene som man må oppleve i løpet av livet. Vi ser at nordlyset i Norge har fått stor oppmerksomhet i internasjonale medier og har blitt kåret av flere som en de beste ferieopplevelsene i verden. Dette er en posisjon vi har jobbet hardt for og som vi skal jobbe målrettet for å beholde, sier Lund.

Også flyselskapene har oppdaget Nord-Norge og potensialet der vinterstid. Norwegian har økt fra to til tre ukentlige avganger mellom London og Tromsø, og Lufthansa åpner ny direkterute fra Frankfurt til Tromsø med det aller første.

Kineserne kommer

- Vi har stor tro på oppgang også i 2017. Tilbakemeldinger fra turoperatører i våre hovedsatsingsmarkeder melder om gode salg, sier kommunikasjonsrådgiver Anne Line Kaxrud i Innovasjon Norge til Dagbladet.

De største nordlysmarkedene er Storbritannia og Tyskland, men den desidert største økningen står de kinesiske turistene for.

Den prosentvise økningen på kinesiske nordlysturister de siste årene er hele 13812! Men det hører da med til historien at det først er de siste årene kinesiske turister virkelig har begynt å farte verden rundt.

God butikk

For landsdelen er selvsagt den økende turiststrømmen vinterstid gull verdt. En gjennomsnitts-turist bruker 2560 kroner i døgnet i følge tall fra Innovasjon Norge. Det tilsier 1,6 milliarder kroner i 2016-sesongen.

- Nordlysturisten kommer i liten grad ‘bare’ for å se nordlyset, men også for å delta på ulike aktiviteter som hundesledekjøring; snøscooterturer; hvalsafari etc. Vi har jobbet veldig målrettet med å markedsføre disse aktivitetene tillegg til nordlyset, og det har vært en stor oppgang i ulike aktivitetsselskaper i områdene hvor nordlysturistene i stor grad drar, sier Kaxrud til Dagbladet.

Egen kampanjefilm

Innovasjon Norge har nettopp startet en ny nordlys-kampanje med tanke på den kommende vinteren.

Årets kampanje er bygget opp rundt en film med den amerikanske musikkprodusenten, Jon Brown, som i fjor vinter tok med seg innspillingsutstyr og reiste fra California til Nord-Norge for å oppleve nordlyset.

- Årets kampanje er bygd opp rundt denne filmen som på en veldig nær og fin måte uttrykker den magiske følelsen Nord-Norge gir og alt man kan oppleve der vinterstid, sier kampanjeansvarlig, Catherine Foster.

Filmen kan du se her.