PORTVINSBÅTENE: De gamle portvinsbåtene ligger ved kai i Porto. Foto: ROLF FISKE
PORTVINSBÅTENE: De gamle portvinsbåtene ligger ved kai i Porto. Foto: ROLF FISKEVis mer

Utrolig nok løftes du opp ved hjelp av vannmassene

Fanget i Europas høyeste sluse.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

PORTUGAL (Dagbladet): Båten snegler seg opp elva, omkranset av bratte skråninger på alle sider.

Vi er på elvecruise midt i portvinsdruenes Mekka.

Reisen gjennom den vakre Douro-dalen i Portugal er spennende - og forholdsvis kostbar.

Men det eneste du trenger å passe på selv, er å holde hodet lavt når båten heises opp gjennom slusene og kjører under bruer som er bygd for mindre båter enn elvecruiseskipet.

Dagbladet har gått om bord på den franske cruisebåten MS «Infante don Henrique», som tar oss fra Porto inn mot grensa til Spania.

ELVECRUISE I VINLAND: Utsikt over Douro-dalen og landsbyen Pinhão. Vindruene i forgrunnen heter touriga nacional og er en viktig ingrediens i de beste portvinene. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
ELVECRUISE I VINLAND: Utsikt over Douro-dalen og landsbyen Pinhão. Vindruene i forgrunnen heter touriga nacional og er en viktig ingrediens i de beste portvinene. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Frokost, en treretters lunsj og en treretters middag ligger i pakka.

Og selvsagt er det fri drikke til maten.

Litt treigt Etter middagen er det quiz, lokal underholdning med varierende kvalitet og rikelig tid til egenpleie.

Selskapet har levd lenge, og det har levd godt, så det er ingen som forstyrrer deg på turen inn mot det siste reisemålet: Salamanca i Spania.

Cruiset starter på mandag, men «Infante don Henrique» seiler ikke før onsdag.

Starten er med andre ord «slow».

Man får rikelig tid til å sette seg inn i båtens fortreffeligheter, og muligheten for å oppleve Porto både natt og dag er stor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ELVELANGS: Cruiseskipene møtes på Douro-elva. Foto: ROLF FISKE
ELVELANGS: Cruiseskipene møtes på Douro-elva. Foto: ROLF FISKE Vis mer

- The show starts at «eitdørti» - åtte tretti - får vi beskjed om over høyttaleren på noe gebrokkent engelsk.

Og da starter showet.

Vi introduseres for en heller kjedelig kveld med portugisisk fado ...

Løft i sluse Heldigvis er det stigning i kveldsprogrammet.

Vi får bli med på folkedans, festkveld med kapteinen, landskamp i quiz, med mer.

Så starter turen, og allerede første dag blir vi introdusert for spenning.

Vi skal løftes opp i Europas høyeste sluse, hele 36 meter.

Carrapatelo-demningen ble konstruert i 1964, og modernisert i 1972.

Slusen kan tåle en båt på 1500 tonn med en dybde på 3,20 meter.

Utrolig nok løftes vi opp ved hjelp av vannmassene, etter at den gigantiske giljotinporten lukker seg.

Vi er fanget i slusa, men alt går som det skal.

Flotte byer Derfra åpenbarer dalen seg, med portvinsgårder og enorme avlinger.

Vi er i portvinens hjemland, og det er ingen tvil om at dalen har fått betalt for satsingen.

Etter oss følger bussene, og de som slipper å være sammen med franskmennene, ser ut til å trives i hverandres selskap.

Franskmennene snakker jo ikke annet enn fransk, og trives best i selskap med hverandre.

Vi andre; nordmenn, svensker, engelskmenn og tyskere skjønner hverandre, og søker en form for tilflukt hos hverandre.

Og vi får sannelig oppleve mye: Braga, Vila Real, Lamego og spanske Salamanca.

Vakre byer, mange vanvittig flotte kirker, butikker og restauranter.

Mateus-palasset Portugiserne viser oss også portvinshusene, og godset Solar de Mateus, som i all sin prakt er avbildet på vinflaskene til Mateus-vinen.

Så er vi tilbake i Porto, en utrolig vakker by.

Som kan vise fram vakre hus, en flott jernbanestasjon med utrolige fliser, nydelige kirker, en oppsiktsvekkende børsbygning og flotte shoppingområder.

Det er bare å velge.