FORSINKELSER: En rekke flyavganger er innstilt i morgentimene torsdag 7. april, fordi Avinor innfører et nytt innflyvingssystem i luftrommet over Østlandet. Foto: ERLEND AAS/SCANPIX
FORSINKELSER: En rekke flyavganger er innstilt i morgentimene torsdag 7. april, fordi Avinor innfører et nytt innflyvingssystem i luftrommet over Østlandet. Foto: ERLEND AAS/SCANPIXVis mer

Vær forberedt på flyforsinkelser torsdag

Innfører nytt innflyvningssystem på Østlandet.

(Dagbladet): Flypassasjerer må være forberedt på forsinkelser i flytrafikken fra morgenen 7. april, melder Oslo lufthavn Gardermoen (OSL).

Årsaken er at Avinor, som har ansvar for de statlige lufthavnene og flysikringstjenesten i Norge, innfører et nytt innflyvingssystem i luftrommet over Østlandet.

Restriksjonene innebærer at OSL må redusere kapasiteten i luftrommet fra morgenen 7. april. OSL ber derfor passasjerer være forberedt på forsinkelser, men møte til vanlig tid.

Innstillinger - Det blir begrenset kapasitet mellom klokken 06.00 og klokken 09.00 torsdag morgen. I tillegg blir ni avganger innstilt, sier informasjonssjef Jo Kobro ved OSL, til NRK.no

Vanligvis har Gardermoen 65 flyvninger i timen i rushtiden og 60 i de andre periodene. Mellom 06.00 og 09.00 torsdag morgen, vil det ifølge NRK.no bare være 15 flyvninger inn og 15 flyvninger ut av flyplassen per time.

«Flyselskapene er ansvarlige for informasjon om eventuelle innstillinger til sine passasjerer», skriver OSL på sin hjemmeside.

Først i verden Ifølge Avinor vil innflyvningssystemet «Point Merge System», gi både pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen.

Norge er først i verden til å ta i bruk systemet som også er planlagt innført i luftrommet over Dublin, München, Brussel, Paris, Roma og Wien.

På tomgang Dagens system gjør at flyene beveger seg nedover mot en flyplass i etapper mellom forkjellige flyvehøyder. Med det nye systemet, ska, ifølge Avinor motorene kunne gå på tilnærmet tomgang og flyene foretar en glideflukt ned mot rullebanen.

Dette skal gi en gjennomsnittlig reduksjon i CO2-utslippene på 300 kilo pr. flygning, forklarer prosjektleder i Avinor, Geir Gillebo, på Avinors hjemmeside.

Ifølge Gillebo innføres restriksjonene i de travleste periodene av døgnet, noe som er standard sikkerhetsprosedyre hver gang det gjennomføres større endringer i luftrommet. Av samme grunn vil det kunne oppstå forsinkelser på noen flyvninger, melder Avinor.