GODT KJØP: Men vær obs på de vanlige manglene og feilene i Mercedes ML-modellene. Foto: Mercedes
GODT KJØP: Men vær obs på de vanlige manglene og feilene i Mercedes ML-modellene. Foto: MercedesVis mer

Vær obs på dette hvis du kjøper brukt Mercedes

Er du smart, kan du sikre deg billig luksus-SUV.

Denne bruktbiltesten er oppdatert i november 2012.

Den første Mercedes M-klasse hadde både styrker og svakheter. Vår bruktbilguide loser deg rundt de viktigste fallgruvene. Her kan du nemlig gjøre et godt kjøp — om du tar dine forholdsregler.

Allerede i 1997 var Mercedes klar med sin SUV-modell. Siden USA var og er det viktigste markedet for slike biler, er alle M-klasse produsert i statene. Helt siden de første modellene dukket opp her i Norge, har M-klasse vært en populær bil hos SUV-kundene.

Variert tilbud Det gjør at tilbudet av brukte biler er godt og relativt variert. M-klasse var en av de første SUV-ene som brukte personbilaktig hjuloppheng, med avansert flerarmet bakaksel.

Teknisk sett var imidlertid ikke Mercedes helt ferdig med den tradisjonelle 4x4-epoken: Den første generasjon M-klasse har separat ramme/karosserikonstruksjon.

Imidlertid må du være usedvanlig oppmerksom for å merke det under vanlig kjøring. Veiegenskapene orienterer seg klart mot asfaltpublikummet — M-klasse er ingen bil for de store gjørmeeventyrene.

GOD I NORGE: På tøffe norske vinterveier er Mercedes ML i sitt ess. Foto: Terje Bjørnsen
GOD I NORGE: På tøffe norske vinterveier er Mercedes ML i sitt ess. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

Den er trygg både på tørt og glatt føre, men mangler noe av presisjonen i styring og fjæringsbevegelser som kjennetegner de aller beste bilene på dette området.

Kvalitetstrøbbel Kvalitetsmessig startet det ikke så bra for M-klasse, men etter de to første årene ble kvaliteten bedre. Det var først og fremst klapring og knirking i interiøret som var problemet.

USA-fabrikken brukte litt tid på å heve standarden til ordentlig Benz-nivå. Innvendig hersker det umiskjennelig Mercedes-atmosfære, særlig biler som er produsert etter faceliften i 2001. Da ble også interiør og eksteriør litt mer spennende og moderne.

Bra diesel En av årsakene til M-klasses suksess finner du i et bredt og veltilpasset motorprogram. Spesielt godt passer den 163 hk sterke femsylindrete dieselmotoren i ML 270 CDI.

Et annet bra alternativ er V6-maskinen i 320 og fra 2002 i 350-versjonen. I likhet med andre store, tunge SUV-er er Mercedes M-klasse avhengig av å ha blitt brukt fornuftig og ikke som erstatning for en tanks.

Særlig hos de eldre eksemplarene, eller de med lang kilometerstand, bør både historikk og teknisk tilstand gås nøye opp. Reparasjoner er ikke spesielt billige.

Det er først og fremst de første modellårene som sliter med dårlig finish og kvalitetsmangler. Mercedes var relativt raskt ute for å stramme opp produksjonen, og fra modellår 2000 var situasjonen bedre.

De beste ML-modellene av første generasjon er de med modellår 2002-2005, altså etter den gjennomgripende faceliften.

Både tyske, svenske og britiske bruktbilkilder er gjennomgående enig om hvilke ting som må kontrolleres spesielt nøye på en brukt ML av første generasjon. Først og fremst er det forhjulsoppheng, styring og frontdifferensial som skal sjekkes.

Siden ML er tung, ofte utstyrt med automatgir og ikke er fremmed for å trekke henger, er også slitasje på bremser et viktig sjekkpunkt.

Dekras bruktbilrapport for 2012 forteller at første generasjon M-klasse med 100 000 -150 000 km har dårligere resultater i den tekniske kontrollen enn sammenlignbare biler.

47,2 % av M-klasse går gjennom uten feil, mens snittet for klassen er 58,9 %. 23,2 % av M-klasse har betydelige feil eller mangler, mens snittet ligger på 15,6 %.

Sjekk grundig Bilen har også hatt flere feil enn gjennomsnittet når det gjelder elektrisk anlegg og elektronikk, og innsprøytning og motorstyring har ført til driftsstans, ifølge ADAC.

Innvendig er det seter og plastfinish som har vært hyppigst bemerket. Dessuten har det vært tilfelle av rust på rammekonstruksjon og drivaksler. Ifølge ADAC er dette bilene du kan stole på. Er du ikke bilkyndig selv, anbefaler vi at du får gjennomført en verkstedskontroll eller NAF-test av bilen før kjøp. Særlig viktig er det på en eldre bil med høy kilometerstand.
Fortsatt greit utvalg Det er et bra utvalg av M-klasse i Norge, med rundt 90 ML fra 1998-2005 annonsert på nett per november 2012. Utvalget fordeler seg relativt jevnt utover de ulike årsmodellene, med årgangene fra 1999 til 2004 som de vanligste.

Ca 70 % av bilene har dieselmotor og omtrent 80 % er utstyrt med automatgir.
For 1998-99 er det bare bensinversjoner som gjelder, og prisene er i utgangspunktet relativt lave med utvalg fra ca. 90 000 -150 000 kroner og kjørelengde på ca. 150 000-300 000 km. Da den femsylindrete dieselversjonen ML 270 CDI kom i 2000, overtok den mye av salget.

Fra årsmodell 2000 og fram til 2005 er det i hovedsak diesel som gjelder, med ML 270 CDI og en og annen 400 CDI.

Dyrere etter facelift Biler før faceliften (årsmodell 2000 og 2001) ligger i hovedsak mellom 100 000 og 190 000 kroner, mens 2002-2005-modeller går fra rundt 180 000 opp til drøyt 300 000 kroner.

MODERNISERT: I forbindelse med faceliften for modellår 2002 ble bl.a. interiøret mer moderne. Foto: Terje Bjørnsen
MODERNISERT: I forbindelse med faceliften for modellår 2002 ble bl.a. interiøret mer moderne. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

Selv nyere biler har i hovedsak kjørelengde mellom 130 000 og 230 000 km. Og har du lyst på noe litt utenom det vanlige, finner du en og annen ML500 eller 400CDI til akseptable priser.

Modellhistorikk 1997: Lansering som ML 230 med 2,3-liters firer og 150 hk, samt ML 320 med V6 og 218 hk.
1999: Flere motorversjoner: ML 270 CDI med 163 hk diesel, ML 430 med V8 på 272 hk og ML 55 AMG med 347 hk.
2001: Facelift for årsmodell 2002, med cockpitdesign mer i stil med Mercedes personbiler. Nye lettmetallfelger, bedre klimaanlegg og ekstra sidekollisjonsputer som standard. ML 500 med 292 hk erstatter ML 430, i tillegg ML 400 CDI med V8 common rail-diesel og 250 hk.
2002: ML 350 med 3,7-liters V6 og 235 hk erstatter ML 320.
2005: Andre generasjon ML overtar som 2006-modell

Les også:
Bruktbilguide til BMW X5 2000 til 2006-modell
På jakt etter nyere Merce-SUV? Les vår test av nye ML 250 CDI
Knuser konkurrentene på plass

RIMELIG I DAG: De første ML 270 CDI kom som modellår 2000 og er relativt rimelige i dag. Foto: Terje Bjørnsen
RIMELIG I DAG: De første ML 270 CDI kom som modellår 2000 og er relativt rimelige i dag. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer