LANG BLINDSONE: Lastebilen har mye mindre utsyn enn biler. Med en blindsone foran på 5 meter, 8 meter på siden og tilsvarende lastebilens lengde bak, er det viktig å samarbeide i trafikken for alles sikkerhet.  Foto: NTB SCANPIX/MAGNUS ARNKVÆRN
LANG BLINDSONE: Lastebilen har mye mindre utsyn enn biler. Med en blindsone foran på 5 meter, 8 meter på siden og tilsvarende lastebilens lengde bak, er det viktig å samarbeide i trafikken for alles sikkerhet. Foto: NTB SCANPIX/MAGNUS ARNKVÆRNVis mer

Vær oppmerksom på andres blindsoner

Kollisjoner mellom lastebiler og bilister er et økende problem. - Livsfarlig sier lastebilsjåførene.

Dinside Det er daglig tusenvis av lastebiler, busser og andre tyngre kjøretøy ute på norske veier, men tenker du noen gang på hvilke utfordringer du er med på å skape for disse sjåførene?

Du har kanskje opplevd det stressende å kjøre i bymiljøet når det er mange overgangsfelt, fotgjengere, syklister og motorsyklister - i tillegg til de andre bilene på veien.

Tenk da på hvordan det er å sitte opptil to meter høyere, og manøvrere et kjøretøy på flere tonn i samme omgivelser.

Den skumle blindsonen
Lastebilsjåføren sitter gjerne flere meter over deg, lengre bak i sjåførhuset og uten noe vindu å snu seg tilbake til.

Sideveis er det to meter ned under vinduet uten syn - det er den livsfarlige blindsonen.

I følge Storebrand er det personbiler som presser seg inn foran lastebilene som er kilden til de fleste situasjonene som oppstår bil og lastebil imellom.


Jens Olav Rud i Norges Lastebileierforbund forteller at problemer med biler og blindsoner er et hett samtaletema blant deres sjåfører.

- Daglig opplever lastebilsjåfører at biler akselererer raskt opp på siden og smyger seg inn foran dem. De tenker ikke over at det nesten er umulig for lastebilsjåføren å få dette med seg, sier Rud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sjåføren av lastebilen har som oftest skapt luken mellom seg og bilen foran med en hensikt for sikkerheten. Lastebilen bruker tilstrekkelig lengre tid på å stoppe enn en bil, forklarer han videre.

I en gjennomsnittlig lastebil har sjåføren en blindsone på om lag åtte meter på siden, og fem meter foran. Dette gjør bykjøring ekstra vanskelig for sjåførene.

- Er du gående eller syklist, og stiller deg ved siden av lastebilen, blir du usynlig, poengterer Rud.

- Vær da oppmerksom på lastebilens manøver! Det er her de fleste farlige situasjonene oppstår.

Du blir ansvarlig for skaden
- I det siste har vi hatt skadesaker hver uke etter at personbiler har forsøkt å legge seg in foran lastebiler. Dette er særlig et problem ved påkjøringsfelt, spesielt i rushtrafikken forklarer Fagsjef for motor, Petter Berg i Storebrand i en pressemelding.

Man har vikeplikt om man skifter kjørebane, og kolliderer du som følge av det, er det du som blir ansvarlig for kollisjonen.

- At biler kaster seg inn foran lastebilen som har tatt avstand til bilen foran er ofte hovedgrunnen til slike situasjoner, forteller Rud.

Det er unødvendig å sette seg i fare fordi man er utålmodig; den klare oppfordringen fra Rud er å være på vakt og samarbeide.

- Mange er urovekkende lite oppmerksomme i trafikken. Mobilbruk fører også i stor grad til mange skumle situasjoner avslutter Rud, med en oppfordring om at alle må samarbeide for å opprettholde sikkerheten.

EKSEMPEL: Dette er et eksempel på en bil som har benyttet seg av luken en lastebil har tatt til bilen foran. Det resulterte i skademeldingen vi ser over. Foto: STOREBRAND
EKSEMPEL: Dette er et eksempel på en bil som har benyttet seg av luken en lastebil har tatt til bilen foran. Det resulterte i skademeldingen vi ser over. Foto: STOREBRAND Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

RISIKO: Med mange lastebiler på veien er det viktig å være oppmerksom på at lastebilene trenger lengre bremsetid enn personbiler.  Foto: NTB scanpix/Johansen, Erik
RISIKO: Med mange lastebiler på veien er det viktig å være oppmerksom på at lastebilene trenger lengre bremsetid enn personbiler. Foto: NTB scanpix/Johansen, Erik Vis mer
VÆR VARSOM: Petter Berg i Storebrand forteller at de aldri har fått inn så mange skademeldinger mellom bil og lastebil som den siste tiden.  Foto: Storebrand/Marit-Randi Granseth
VÆR VARSOM: Petter Berg i Storebrand forteller at de aldri har fått inn så mange skademeldinger mellom bil og lastebil som den siste tiden. Foto: Storebrand/Marit-Randi Granseth Vis mer