ENKELT: Et lite rom i Pigalle-strøket i Paris kan ha sjarm, men ikke fem stjerner. Foto: AGNETE BRUN
ENKELT: Et lite rom i Pigalle-strøket i Paris kan ha sjarm, men ikke fem stjerner. Foto: AGNETE BRUNVis mer

Vær på vakt når et hotell med én stjerne får en femmer

Slik unngår du å bli lurt av falske hotellanmeldelser.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Delekulturen styrer mange av våre valg i hverdagen.

Vi «facer», «instagrammer», twitrer, sender sms og mail om det meste.

Anmelder hoteller Det skrives anmeldelser og vurderinger i store mengder om det meste - også hoteller.

Det er blitt helt vanlig at hoteller, flyselskap, cruise og charterselskaper legger ut kommentarer og online tilbakemeldinger.

Reiseredaksjoner og magasiner rundt om i verden utfører mer eller mindre profesjonelle hotelltester, både subjektive og objektive.

Hvordan skal vi som forbrukere vite at de er ekte?

Lureanmeldelser Forbrukerorganisasjonen Choice rapporterer at så mange som 88 prosent av australske reisende leser hotellanmeldelser før de velger hotell.

Gjestenes eventuelle positive oppfatning er ettertraktet av hoteller og nettsteder som TripAdvisor, Hotels.com, Trivago og Review Center.

TripAdvisor er en de internasjonale sidene som er blitt angrepet av falske anmeldelser, skriver australske Herald Sun

Nylig ble en ansatt hos Accor Hotels fersket i å legge ut mer enn 100 falske anmeldelser på Tripadvisor, ifølge avisa.

De fabrikkerte anmeldelsene skal ha omfattet kjedens hoteller over store deler av verden.

- En boom av hotellvurderings-selskaper har gitt en økning også i såkalt «astroturfing», eller skriving av falske vurderinger fra selskaper for å promotere egne overnattingsteder, sier Tom Godfrey, pressesjef hos Choice til Herald Sun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UTSATT: Tripadvisor er en av dem som har vært utsatt for falske anmeldelser.
UTSATT: Tripadvisor er en av dem som har vært utsatt for falske anmeldelser. Vis mer

TripAdvisor på sin side hevder at de har gode rutiner og filtre for å avsløre likelydende tekster.
 
- Vår store og trofaste følgeskare, på rundt 260 millioner besøkende, forteller oss om noe er feil, svarer TripAdvisors talskvinne Jean Ow-Yeong.

Om rutinene I følge Herald Sun har Choice et eksempel på en restaurant på de Britiske øyer som fikk kjempeomtale, men som viste seg å ikke eksistere.

At fenomenet er utbredt illustreres godt av at påtalemyndighetene i New York nylig bøtela 19 firmaer som skrev falske online-vurderinger og laget falske onlineprofiler.

Hotels.com har en måte å løse dette på som skal kunne forhindre falske hotellvurderinger:

Når reisen er avsluttet sender de en lenke til kunden som klikker seg inn på skjemaet for vurdering av oppholdet.

Det påpekes at det ikke tilbys noe form for incentiver i denne sammenheng.  

Nyttige tips Forbrukerorganisasjonen Choice ønsker en tredjeparts verifisering. Dette kan være bekreftelse av en transaksjon eller annet bevis for at vedkommende har betalt for seg.

Her er Choices beste tips for å avsløre falske vurderinger:

• Sjekk vurderinger om samme sted fra forskjellige kilder.
• Ha et åpent øye for plutselig økning i positive eller negative omtaler.
• Vær oppmerksom på like formuleringer fra forskjellige personer og andre mistenkelige likheter i tone og stil.
• En stjerne gitt til et femstjerners hotell, eller omvendt (red.anm.), bør vekke mistanke.