GEORGIOUPOLI:  Jo Fjær (til venstre) og Brynjar Reppe driver Mythologia Hotell på Kreta.  Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
GEORGIOUPOLI: Jo Fjær (til venstre) og Brynjar Reppe driver Mythologia Hotell på Kreta. Foto: JOHN TERJE PEDERSENVis mer

Var lei av norsk klima, kjøpte hotell på Kreta

Gjestene finner veien via Facebook.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

GEORGIOUPOLI (Dagbladet): De trenger turister i Hellas nå.

Det kommer færre turister og de bruker mindre penger i år, forteller hotelleier Jo Fjær.

Spesielt tyske turister har sviktet Hellas denne sommeren.

Derfor mener han at det er i år norske Hellas-venner bør sette seg på første fly sørover i sommer.
  Kjøpte hotellet For fire år siden kjøpte Jo Fjær og Brynjar Reppe fra Namsos og Frøya et lite hotell i den lille ferie- og fiskerlandsbyen Georgioupoli på Kretas nordkyst.

Mythologia Hotel ligger midt i smørøyet midt mellom Chania og Rethymnon, med en av av kystens beste strender fem minutter i gangavstand.

Det var litt tilfeldig, forteller Jo Fjær.

Lei norsk klima - Jeg var lei av norsk klima og hadde kjøpt et feriehus i nærheten. Så ble dette hotellet plutselig til salgs.

Det var ganske nedslitt da de to kjøpte det. Mye tid har gått med til oppussing. Nå er det 26 fargerike rom.

At Jo Fjær har drevet med brukt og antikk kommer også fram i den hjemmekoselige innredningen.

- Vi har bevisst holdt oss unna charterbransjen. Vi vil ha de individuelle turistene. Det blir mye hyggeligere, sier han.

Mange reiser alene Hit kommer par, vennegjenger, familier og mange som reiser alene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Da det var helt fullt her i forrige uke, sjekket jeg hvem som var ute på terrassen. Alle satt og snakket med andre enn dem de hadde reist sammen med.

Det holdes også kurs og konferanser. Til høsten blir det norsk bryllup med 60 gjester på hotellet.

Facebook-gjester - Det kan ikke være enkelt å drive et lite individuelt hotell i konkurranse med de store charterarrangørene. Hvordan finner folk fram til dere?

- Det er ikke noe problem. De fleste av gjestene har funnet oss på Facebook, svarer Fjær.

 - Og 90 prosent av våre besøkende kommer tilbake, sier Jo Fjær fornøyd.