VÅREN KOMMER: Og med den BMW M4 Cabriolet. Den linjelekre kreasjonen er nå offisiell og skal avdukes for publikum på New Yorks bilmesse i påsken. Rekkesekseren på tre liter byr på 431 hestekrefter, og 0-100 skal den åpne M-en klare på 4,4 sekunder. Foto: BMW
VÅREN KOMMER: Og med den BMW M4 Cabriolet. Den linjelekre kreasjonen er nå offisiell og skal avdukes for publikum på New Yorks bilmesse i påsken. Rekkesekseren på tre liter byr på 431 hestekrefter, og 0-100 skal den åpne M-en klare på 4,4 sekunder. Foto: BMWVis mer

Vårens heftigste eventyr

431 hestekrefter i sesongriktig M fra BMW.

DinSide: Når våren kommer, er det lett å vurdere et åpnere alternativ til den lukkede bilen man egentlig har tenkt å kjøpe. Så også for de i utgangspunktet pengesterke og over gjennomsnittet autofile M-kundene til BMW.

Slanket seg Når BMW har utviklet kabriolet-versjonen, har de naturlig nok hentet det meste fra nylig lanserte M3 Sedan og M4 Coupé. Bortsett fra takløsningen er det tekniske temmelig likt, med unntak av høyere masse som et resultat av behov for å gjøre karosseriet stivere.

1750 kilo er bilens egenvekt - 60 kilo mindre enn forgjengeren. Under panseret finner man den samme 3-liters rekkesekseren med M TwinPower Turbo-teknologi, som utstyrer M3 og M4.

Noe helt annet enn den 3-sylindrede motoren som snart blir å finne i den større 5-serie.

Krefter nok 431 hestekrefter og et dreiemoment på 550 Newtonmeter hele veien fra 1850 til 5000 omdreininger sørger for tilstrekkelig med krefter for de fleste sportslige kabriolet-entusiaster. Koblet til en 7-trinns M dobbelkløtsj-girkasse klarer M4 Cabriolet 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder.

Vi tør vedde på at motorentusiastene vil elske den heftige motorlyden. Med andre ord: Dette bør være det mest passende karosseriet for denne bilen.

DISKRÉ ALTERNATIV: Er man allergisk mot fargesterke interiører, kan man gå for denne lyse, stilrene varianten. Foto: BMW
DISKRÉ ALTERNATIV: Er man allergisk mot fargesterke interiører, kan man gå for denne lyse, stilrene varianten. Foto: BMW Vis mer

Som vi kan se av bildene, blir den også temmelig linjelekker sett i profil, både med taket nede og oppe. Nesten motsatt av en annen nylig vist 4-serie, som også skal lanseres i New York, nemlig X4.

Kjapp å åpne Takløsningen er også av den raske typen; bilen gjøres om fra kabriolet til kupé - eller omvendt - på bare 20 sekunder. Og operasjonen med å brette sammen eller folde ut det tredelte taket kan gjennomføres i hastigheter på opptil 18 kilometer i timen, som ikke er spesielt imponerende, selv om det selvsagt er bedre enn å måtte stoppe helt.

Men takket være bedre lydisolasjon, skal BMW ha klart å redusere støynivået med to desibel i forhold til bilen den erstatter - forrige generasjon BMW M3 Cabriolet.

BMW M4 Cabriolet skal vises fram på bilutstillingen i New York seinere denne måneden. Her i landet blir ikke bilen tilgjengelig før seinere på året.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

LETTERE: BMW 4 er 60 kilo lettere enn forgjengeren.  Foto: BMW
LETTERE: BMW 4 er 60 kilo lettere enn forgjengeren. Foto: BMW Vis mer