AVSLØRER FARLIGE DEKK: De europeiske forbrukeorganisasjonenes store dekktest avslører en rekke dekk som direkte farlige. Her er en av de to testvinnerne i dimensjonen 185/65R15H, Michelin Energy Saver. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
AVSLØRER FARLIGE DEKK: De europeiske forbrukeorganisasjonenes store dekktest avslører en rekke dekk som direkte farlige. Her er en av de to testvinnerne i dimensjonen 185/65R15H, Michelin Energy Saver. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Velg disse dekkene

En test av 36 sommerdekk viser hvilke merker du trygt kan velge og hvilke du for all del bør styre unna.

||| Europeiske forbrukerorganisasjoner, deriblant Forbrukerrådet, har sammen testet 36 typer sommerdekk. De har sett på bremselengder, stabilitet, styreegenskaper og miljø, og landet på en totalvurdering som enten er god, middels eller dårlig. Seks av dekktypene havner i den siste gruppa. På våte forhold får dekk fra Wanli, Goodride, Sunny, Sava og Interstate stryk. De får ett poeng av fem mulige.

- Med ett poeng er de rett og slett ikke sikre. Alle disse seks dekkene burde vært forbudt i Norge, sier seniorrådgiver Kjell Magne Aalbergsjø i Opplysningskontoret for veitrafikken til Dagbladet.

- Det jobbes med et system for merking av dekk, som det vi har i dag for hvitevarer. Men dette blir bare veiledende. Det burde være rene forbud mot enkelte dekk, sier Aalbergsjø.

- Men vi har dessverre ikke noe myndighetsorgan som kan forby dem.

- Livsfarlige
Testen, som presenteres på Forbrukerportalen.no, vitner om store forskjeller når det kommer til stoppstrekninger på våt vei.

- I en av testene ble samme bil først utstyrt med fire Goodride radial SP06, så fire dekk fra Pirelli. Med hastighet på 80 km/t og bråbrems, holdt bilen fortsatt 50 km/t med Goodridedekk der den med Pirellidekk sto stille, forklarer Inger Johanne Birkeland, produkttestansvarlig i Forbrukerrådet.

Dette er en forskjell som kan bety liv eller død, mener Aalbergsjø.

- Si at du er ute og kjører i regnet. Bilen foran deg bråbremser med gode dekk. Du kjører bak med ett av de dårligste dekkene, og kommer durende i 50 km/t. Med tanke på at det gjerne er gamle biler som kjører med billigdekk, og at disse i utgangspunktet er mindre trygge, kan resultatet bli livsfarlig, sier Aalbergsjø.

- Er dessverre et marked
Mekonomen hadde Wanli i sortimentet i to sesonger, før de i år la om tilbudet.

- Vi la aldri skjul på hva slags dekk dette er, at de har langt dårligere veigrep enn de beste. Men det er et marked for disse billigdekkene. Dessverre, må man vel si. Eneste innfallsvinkel disse har på markedet, er at de erstatter brukte dekk. Det er folk med gamle biler som ønsker et billig alternativ. Hvis alternativet er å kjøre på utslitte dekk, er disse bedre, sier markedssjef i Mekonomen Norge, Dag Inge Simonsen.

Han forteller at de fra og med i år kommer til å tilby økonomimerket Sava. At også dette er blant verstingmerkene, overrasker Simonsen.

TESTVINNER: Pirelli Cinturato P6 kom på delt førsteplass i dimensjonen 185/65R15H. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer

- Dette er et prisgunstig merke, men det er ikke i nærheten av de dårligste kinesiske merkene i kvalitet. De når aldri opp til Goodyear, men det er ansett som et godt, gammelt merke, sier han.

Likevel tar han Forbrukerrådet og Aalbergsjøs uttalelser til etterretning.

- Det er ingen grunn til å fremme et merke som ikke holder mål, kvalitetsmessig. Men dette styres veldig enkelt. Vil ikke forbrukerne ha dekkene, selger vi dem heller ikke. Likevel hadde det beste vært å ha et regelverk på dette, sier han.

- Inntil videre kommer du til å tilby Sava?

- Ja. Men vi råder alltid folk til å tenke sikkerhet. Og det er ikke store prisforskjeller det er snakk om. Jeg pleier å si at ett dekk koster omtrent like mye som en tank bensin. Fire dekk som varer i tre sesonger er for mange det samme som en måneds forbruk av bensin. Det er en god investering, sier Simonsen.

Sava er en del av Goodyear. At merket blir stemplet som uegnet for norske forhold, ønsker ikke Goodyear Norge å kommentere.

- Dette er en sterk uttalelse som jeg ikke ønsker å kommentere videre uten at jeg har sett grovmaterialet til testen, sier Kristian Aslaksrud i Goodyear Norge til Dagbladet.

Pris følger kvalitet
Ved kjøp at sommerdekk er det ifølge Aalbergsjø en god regel å holde seg til kjente varemerker, fordi det i dekkmarkedet oftest er en klar kobling mellom pris og sikkerhet.

Videre anbefaler han å se på veigrep på vått og tørt føre.

TESTVINNER: Pirelli tok førsteplassen også i dimensjonen 225/45xxxx, med dekket Cinturato P7. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer

- Se på testene og finn et merke som kommer godt ut. Du trenger ikke nødvendigvis å gå for de beste, så lenge du sjekker vurderingene som går på sikkerhet. Det kan være lurt å gå inn på hvert enkelt dekk og se på veigrep på vått og tørt føre, sier han.

Den fulle oversikten, karakterer på bremselengder, stabilitet og styreegenskaper på tørr og våt asfalt, samt håndtering av vannplaning på rett og svingende vei, finner du på Forbrukerrådets nettsider.