Velg heller en konkurrent

Dersom du vurderer ny Toyota Avensis.

POPULÆR: Toyota Avensis 2,0 D4-D ble testkjørt i august. Foto: Petter Handeland
POPULÆR: Toyota Avensis 2,0 D4-D ble testkjørt i august. Foto: Petter HandelandVis mer

Vi var godt fornøyd etter å ha kjørt «nye» Avensis i februar 2012. Vi skrev at den var et merkbart steg opp fra forgjengeren, og at oppdateringen både kunne ses og kjennes.

Halvannet år etter er visa en litt annen. Mye har skjedd på den tida. Blant annet lanserte Mazda en helt ny 6 nå nylig, mens Skoda har tryllet fram et hav av innvendig plass i nye Octavia - som ligger en halv klasse under Toyota Avensis i utvendige mål.

Toyota Avensis er uansett et referansepunkt i mellomklassen for mange, og blant de mest solgte bilmodellene i Norge i en årrekke.

Kjøreegenskaper: 5 Selv om testbilen er «sportet opp» med 18-tommers hjul og sportslige dekk, er ikke Avensis valget for den som søker rask respons og reaksjonsvilje. Den veier blant annet 205 kilo mer enn Mazda 6 med toliters bensinmotor, og føles litt tung.

Men basiskvalitetene er absolutt i orden. Tross vekten feier den gjennom våre simulerte kritiske situasjoner (elgtest og slalåm) på en trygg og overbevisende måte. Og den klarer det faktisk i høyere fart enn både Skodaen og Mazdaen.

Ikke uventet er også Toyota-lettkjørtheten på plass.

Motor: 3 Tolitersdieselen på 124 hestekrefter i testbilen har gode og mindre gode egenskaper. Dessverre er det flest av de mindre gode. Toliteren føles ganske seig over hele registeret og har et noe gammelmodig lydbilde.

Toyota argumenter for at du får denne motorversjonen til omtrent samme pris som konkurrentenes 1,6-dieseler. Det er for så vidt riktig, men samtidig viser våre akselerasjonsmålinger at motoren ikke gir nevneverdig bedre ytelser enn hopen av 1,6-dieseler.

Forbruket er kanskje det mest positive med motoren, som nøyer seg med 0,52 l/mil i vår faste forbrukstest.

Ytelser: 3 Som nevnt under motorfanen, gir ikke tolitersdieselen Avensis bedre ytelser enn hopen av mellomklassestasjonsvogner med 1,6-dieseler. I våre målinger går 0-100 km/t på 11,8 sekunder, 60-100 km/t på 6,9 skunder og 80-120 km/t på 9,4 sekunder.

En grunn til at ikke akselerasjonen er bedre enn snittet, kan være at girutvekslingen er nokså høy. I praksis vil sjettegiret bli stående (altfor) mye til pynt for en lovlydig nordmann som ikke bor ved en motorvei, og også fjerde- og femtegiret har høy utveksling.

Eksteriør: 4 Da vi testet Avensis for halvannet år siden, skrev vi følgende: Den «nye» Avensis ser klart friskere ut enn den «gamle», særlig når du ser dem ved siden av hverandre.

TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND
TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND
HELT GREI: Den innvendige plassen er helt ok for klassen - ikke størst, ikke minst. Her sjekkes beinplassen i passasjersetet foran med bakovervendt barnesete i baksetet. Foto: Petter Handeland
TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND
TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND
TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND
PÅKOSTET: Testbilen i utstyrsnivå Executive har det meste du ønsker deg i familiebil i dag, og koster fra 351 700 kroner med toliters dieselmotor. Foto: Petter Handeland
TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND
TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND
TOYOTA AVENSIS 2,0 D4-D. Foto: PETTER HANDELAND

Den nye fronten får bilen til å se en tanke lavere og betydelig mer sulten ut. De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang.

Men mye har som sagt skjedd på den tida. Med flere konkurrenter i helt ny drakt er det tydelig at Avensis har et par år på baken. Designet er likevel så nøytralt at vi ikke har noe spesielt å sette fingeren på.

Interiør: 4 Test-Avensisen er av utstyrsserien Executive, som er den nest øverste. Det bidrar godt til at en litt påkostet og gjennomarbeidet følelse siger på (følelsen er ikke slik i billigere utgaver av Avensis).

Her har du seter i alcantara/delskinn, og også armlenene er trukket i skinn. Doble, godt synlige sømmer går igjen både her og der. En dose hverdagsluksus, rett og slett. (Mer om utstyr i kapittelet Pris/utstyr.)

På instrumentskivene har Toyota gått fra oransjefarger til moderne rødt og hvitt.

De innvendige målene er som før. Avensis er gjennomsnittlig stor for bilklassen - litt trangere enn for eksempel Ford Mondeo.

I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene. Den tar tilbake noe av det tapte med smarte løsninger for oppbevaring av små ting under bagasjeromsgulvet, men vi hadde heller foretrukket mer dybde i hovedrommet. Nye Skoda Octavia er kanskje det beste eksempelet på godt utnyttet bagasjeromsplass til dags dato.

Forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider. Ryggekamera (standard for testbilen) hjelper - helt til det er dekket av snø som blir virvlet opp bak. Det skjer fort.

Komfort: 4 Da Avensis kom i ny drakt tidlig i 2012, ble det byttet dempere og fóringer, og montert kraftigere stabilisatorstag. Dette ga en mer voksen kjørefølelse og bidro til å gjøre Avensis mer komfortabel.

Hjulene på testbilen ødelegger litt av fjæringskomforten, så vi ville nok valgt 17-toms hjul, dersom vi selv skulle kjøpt Avensis.

Av de tre bilene vi kjørte på test, har Avensis høyest innvendig støynivå. Men differansen er ikke stor, og støynivået er langt fra plagsomt.

Lange folk vil savne en lavere sittestilling og bedre dybdejustering av rattet. Dette er et kjent Toyota-fenomen. Lengdejusteringen på setet er for så vidt god nok, men man blir fort lang i armene på grunn av den begrensede dybdejusteringen av rattet. Sidestøtten i forsetene kunne også vært noe bedre.

Sikkerhet: 5 EuroNCAPs siste kollisjonstest av Toyota Avensis er fra 2009, og dagens Avensis har samme struktur.

I denne testen får Avensis et godt resultat, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (noe som også er blitt normalen for nye biler). Så vel for voksnes sikkerhet, barns sikkerhet og sikkerhetssystemer ligger scoren på mellom 86 og 90 prosent.

Anmerkning får Avensis for svak beskyttelse av brystområdet ved sidekollisjon mot stolpe.

Avensis har komplett pakke med det som er blitt vanlig sikkerhetsutstyr i prisklassen (antiskrens, bremsekraftforsterker/-fordeler, aktive hodestøtter, sju kollisjonsputer), og kan dessuten fås med filskiftsvarsler og kollisjonsvernsystem.

Forbruk: 4 Da Toyota Avensis ble oppdatert i 2012, fikk den betydelig forbedrede tall for forbruk og utslipp. Det normerte CO2-utslippet gikk ned fra 141 til 119 g/km, og forbruket ned fra 0,56 til 0,45 l/mil.

Som vi har sett med flere biler før, gir ikke forbruksoptimeringen like klare forbedringer når vi kjører vår faste forbrukstestløype på 20 mil: 0,52 l/mil, som er et gjennomsnittlig resultat for biltypen.

Skoda Octavia stasjonsvogn brukte til sammenligning 0,51 l/mil. Og den hadde 150 dieselhester og firehjulsdrift.

Pris/utstyr: 4 Uten å være direkte billig, er Toyota Avensis fornuftig priset sett opp mot konkurrentene i mellomklassen. Sammenligner vi med den noe mindre Octavia, som har bedre innvendig plass, får den deng.

Billigste Avensis stasjonsvogn med 1,6-liters bensinmotor koster fra 279 900 kroner, mens rimeligste Octavia stasjonsvogn (1,2 bensinturbo) begynner på 235 900 kroner. Avensis med testbilens dieselmotor, som er den motoren vi ville valgt, koster fra 302 800 kroner.

Testbilen, som er toppmodell (Executive) og har det meste man kan ønske og trenge av utstyr, koster fra 351 700 kroner og totalt 373 100 kroner med ekstrautstyr.

Konklusjon: 4 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

På litt typisk Toyota-vis gjør ikke Avensis seg bort på noen områder. Den er heller ikke best på noe. Den har solide grunnkvaliteter, men føles litt gammel etter å ha kjørt helt nye Mazda 6 og Skoda Octavia. Avensis er en staut, velprøvd og velfungerende familiebil.

Også har den dette udødelige Toyota-kvalitetsryet. Og med det følger også god annenhåndsverdi.

Les også: God GTI - mye billigere
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.