Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Velg smart og drikk den med minst sukker

Stor test av iste.

SUKKERDRIKKE: Denne testen er bare en rangering av karbohydratinnhold, siden iste knapt inneholder andre næringsstoffer. Foto: ERIK HELGENESET
SUKKERDRIKKE: Denne testen er bare en rangering av karbohydratinnhold, siden iste knapt inneholder andre næringsstoffer. Foto: ERIK HELGENESET Vis mer

(Bramat.no): Ukas test er en enkel test.

Vi tester nemlig bare på sukker (dvs. karbohydrater), fordi iste inneholder knapt andre næringsstoffer.

Derfor er denne testen, eller lista om du vil, bare en rangering av karbohydratinnhold.

Velg smart og drikk den med minst karbohydrater.

Helst vann Sukkerinntaket i den norske befolkningen er på vei ned. Det er gledelig.

En viktig kilde til sukker er blant annet saft og brus, derfor er det bra at det finnes søte drikker med mindre sukker.

Selvfølgelig er vann den beste drikken, både for tennenes og helsas skyld. Kroppen trenger vann hver dag, og når det er varmt eller under hard trening, trenger du mer.

De aller fleste av oss er godt hydrerte og får i oss tilstrekkelig med vann fra drikke og mat.

Når du har lyst på søt drikke eller drikke med smak De fleste leskedrikker er en kilde til sukker, enten det er tilsatt og/eller kommer fra fruktsaft. Noen ganger kommer sukkeret fra honning også.

Brus inneholder rundt 11 % sukker, velger du drikker med mindre sukker, er dette selvfølgelig bedre, men husk at desto mer du drikker, desto mer sukker får du i deg.

Du kan selv være bevisst på dette når du velger leskedrikker i kiosken eller i butikken. Les på etiketten og finn innholdet av karbohydrater eller sukkerarter og velg den med minst.

I de fleste tilfeller er det liten forskjell på sukkerarter og totale karbohydrater.

Iste er sukkerdrikke Selv om iste inneholder hvit te, grønn te, svart te eller teekstrakt, er dette neppe noe som gjør den veldig sunn. Innholdet av sukker i de fleste isteer trekker nemlig den ernæringsmessige kvaliteten på isteen ned.

Mange isteer er også tilsatt fruktkonsentrat og aromastoffer for å gi den rette smaken.

Du kan også få kjøpt iste uten sukker, men denne inneholder som regel søtstoffer. Noen synes at dette er et bedre valg, andre vil heller drikke iste med sukker.

Dette er selvfølgelig opp til deg. Les mer om sukker og søtstoffer.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sammenliknet et utvalg iste. Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkene og kioskene vi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av karbohydrater i hver iste.

Det er godt samsvar mellom det totale kaloriinnholdet og kaloriene som kommer fra karbohydrater og sukkerarter i drikkene. Dvs. at sukkeret utgjør det meste av karbohydratene og kaloriene i drikken.

Det er derfor nok å bare se på karbohydratinnholdet i denne «testen».

Bare ytterst få kalorier kommer fra fett og protein. Dette gjør disse to næringsstoffene irrelevante i denne testen.

Stem på din favoritt Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

I testen er produktene rangert fra terningkast 2 til 4. Produktene er rangert i forhold til hverandre.

Det betyr at det beste får terningkast 4 og det dårligste terningkast 2. Et produkt som får terningkast 4 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer.

Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 2 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Isteen uten sukker med tilsatt søtstoff har vi valgt å gi høyeste terningkast, men noen vil kanskje si seg uenig i dette og gi den det dårligste terningkastet. Vurderingen av valg av terningkast varierer fra test til test. I denne testen valgt vi å bruke skalaen 2 til 4 fordi dette er produkter som inneholder mye sukker, men ikke så mye sukker som brus.

Våre kilder Opplysningene til Bramats tester hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Dette er informasjon som også er tilgjengelig for forbruker og den mest relevante informasjonen i testsammenheng.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Dette gjør vi for at vi skal få en god test og at produktene skal bli vurdert på lik linje.

Dersom vi ikke har opplysninger om innholdet av alle næringsstoffer som vurderes i testen på et produkt, så kan vi 1. ikke gi denne et terningkast eller 2. ikke gi poeng for denne faktoren og la produktet likevel bli med i testen og få terningkast. Dette vurderes i hvert tilfelle og hver test.

Feilkilder Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Dersom vi får den nyeste informasjonen fra produsenten før vi tester, foretrekkes den.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Nestea white peach, no sugar added Testvinner uten karbohydrater (men med søtstoffer): 0 % Karakter: Produsent: Nestlé Iste brygget, sort te, fersken Testvinner med minst karbohydrater: 6,9 % Karakter: Produsent: Tine Ice tea green tea, lemon Testvinner med minst karbohydrater: 6,9 % Karakter: Produsent: Lipton Arizona green tea with honey 7,0 % karbohydrater Karakter: Produsent: Arizona Arizona blueberry white tea 7,0 % karbohydrater Karakter: Produsent: Arizona Ice tea, peach 7,1 % karbohydrater Karakter: Produsent: Lipton Iste brygget, grønn te, pasjonsfrukt 7,5 % karbohydrater Karakter: Produsent: Tine Nestea lemon 7,5 % karbohydrater Karakter: Produsent: Nestlé Iste brygget, sort te, sitron 7,6 % karbohydrater Karakter: Produsent: Tine Arizona pomegranate green tea 7,9 % karbohydrater Karakter: Produsent: Arizona Iste, sort te, fersken 8,6 % karbohydrater Karakter: Produsent: Tine Sparkling iste, peach 8,6 % karbohydrater Karakter: Produsent: Tine Sparkling iste, guava Nest mest karbohydrater: 9,0 % Karakter: Produsent: Tine Iste hvit te, guava Nest mest karbohydrater: 9,0 % Karakter: Produsent: Tine Iste grønn te, lime Testens taper med mest karbohydrater: 9,1 % Karakter: Produsent: Tine Les mer på Bramat.no:
Spis hvit fisk
Smør eller margarin?
Surdeigsbrød for helsens skyld

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media