BRUNOST: Ifølge ernæringsfysiologen bør du begrense inntaket til helga. Brunost inneholder kanskje mindre fett enn mange andre oster, men den inneholder også store mengder sukker, og den lettere varianten inneholder faktisk mer enn originalen. Foto: ODDMUND LUNDE
BRUNOST: Ifølge ernæringsfysiologen bør du begrense inntaket til helga. Brunost inneholder kanskje mindre fett enn mange andre oster, men den inneholder også store mengder sukker, og den lettere varianten inneholder faktisk mer enn originalen. Foto: ODDMUND LUNDEVis mer

Velger du den lette varianten her?

Den inneholder faktisk mer sukker enn den vanlige.

(KK.no:) Er du en av dem som bare elsker ost?

Jarlsberg, Norvegia, brie, camembert, chèvre , ridderost og mozzarella - det finnes uendelig med gode oster å meske seg med.

Og det beste av alt er at de har så mange bruksområder - enten det er sammen med kjeks og druer, på pastaen eller på brødskivene dine.

Men hvor sunt - eventuelt usunt, er egentlig ost?

Inneholder en del mettet fett - Blåmuggost og hvitmuggost inneholder vanligvis mer fett og kalorier, og mindre kalsium, enn gulost og brunost, selv om det kan variere noe, forteller klinisk ernæringsfysiolog Lise von Krogh.

Likevel er de fleste meieriprodukter - inkludert ost, en god kilde til kalsium - et mineral som har mange viktige funksjoner for kroppen din.

Kalsium er først og fremst viktig for å holde skjelettet godt og sterkt, men er også viktig for musklene, cellene og nervesystemet i kroppen. Tidligere studier har også vist at mineralet kan forlenge livet ditt.

- I forhold til blåmuggost og lignende oster, er både brunost og gulost magrere varianter det kommer til fettinnhold, forteller von Krogh.

Så mye fett er det i osten:
• Gulost 27 prosent fett
• Brunost 27 prosent fett
• Normanna 28 prosent fett
• Brie 32 prosent fett
• Gräddost 37 prosent fett
• Royal Blue 45 prosent fett

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye av fettet i ost er i tillegg mettet fett, som blant annet kan bidra til å øke risikoen for hjerte- og karsykdom.

Brunost er magrere, men ikke sunnere Selv om brunost og gulost inneholder mindre fett enn andre sorter, er det dessverre ikke slik at du kan spise ubegrensede mengder - spesielt ikke av brunost.

BLÅMUGGOST: Oster som blåmuggost eller hvitmuggost er blant dem som inneholder mest fett, og som regel litt mindre kalsium enn det er i brunost og gulost. Foto: FOTOLIA
BLÅMUGGOST: Oster som blåmuggost eller hvitmuggost er blant dem som inneholder mest fett, og som regel litt mindre kalsium enn det er i brunost og gulost. Foto: FOTOLIA Vis mer

Den inneholder riktignok mindre fett, men også store mengder sukker.

- Melkesukker gir like mye energi som vanlig sukker. De fleste oster inneholder lite melkesukker - blant annet hvitost og muggost. Brunost, geitost og prim derimot, inneholder mellom 37 og 53 prosent sukker, sier von Krogh.

Og det er heller ingen løsning å velge den lette brunostvarianten - tvert om! Lett betyr nemlig mindre fett, ikke sukker - som regel inneholder de faktisk mye mer sukker.

For eksempel inneholder Gudbrandsdalsost 37,6 gram sukker, og den lette varianten 46,3 gram sukker. Fløtemysost inneholder 37,5 gram sukker, og den lettere varianten innholder 46,4. Prim inneholder 50,4 gram sukker, og den lette varianten 53,1 gram.

- Det er derfor en fin energikilde etter trening, men litt for søtt som pålegg i hverdagen.

I tillegg er kalsiuminnholdet i brunost og prim halvparten av det du finner i gulost.

- Det er også viktig å merke seg at brunost ikke lenger er tilsatt jern slik den var tidligere, den er derfor ikke så mye bedre enn gulost. Hvis du trenger tilskudd av jern, bør du derfor heller se etter den som er til barn, som Sprett.

En god kilde til jod Hvis du skal velge den aller sunneste osten, anbefaler von Krogh at du går for gammelost, som inneholder hele 50 prosent proteiner.

I tillegg har den en rekke andre helsefordeler. Tidligere studier har blant annet vist at innholdet av de helsefremmende stoffene vitamin K og peptider kan bidra til at pålegget senker blodtrykket.

Men de andre ostefavorittene kan også by på mer enn bare sukker og mettet fett.

DEN SUNNESTE OSTEN: Ifølge ernæringsfysiologen er gammelost den aller sunneste osten du kan velge, ettersom den inneholder 50 prosent proteiner. Foto: TONE RUUD ENGEN
DEN SUNNESTE OSTEN: Ifølge ernæringsfysiologen er gammelost den aller sunneste osten du kan velge, ettersom den inneholder 50 prosent proteiner. Foto: TONE RUUD ENGEN Vis mer

- Meieriprodukter er også en kilde til jod, ettersom kraftfôret til dyrene er beriket med stoffet. Jod er et næringsstoff det finnes lite av i andre matvarer enn sjømat, og meieriprodukter er derfor en god kilde, sier von Krogh.

Uansett hvilken ost du foretrekker, er det imidlertid ikke slik at du trenger å kutte ut noe som helst. Ernæringsfysiologen anbefaler bare at du tenker litt over når du spiser de forskjellige.

- Jeg anbefaler hvitost i ukedagene (gjerne den med tilsatt vitamin D), og brunost til helgekosen. Da spiser du osten med mest kalsium i ukedagene og den med mest sukker i helga, sier hun.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no.

Sjekk også ut følgende saken:
Tomatsausen som kan redde hjertet ditt
Er det farlig å bruke mikroen ofte?
Fisken du bør spise i dag
Fettet som er lettest å kvitte seg med

SPIS GULOST: Lise von Krogh anbefaler gulost til hverdags - gjerne beriket med vitamin D, og brunost til helgene. Foto: FOTOLIA
SPIS GULOST: Lise von Krogh anbefaler gulost til hverdags - gjerne beriket med vitamin D, og brunost til helgene. Foto: FOTOLIA Vis mer