VENEZIA:  Til tider ligger de store cruiseskipene som en vegg utenfor Markusplassen. Til høyre San Giorgio Maggiore. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
VENEZIA: Til tider ligger de store cruiseskipene som en vegg utenfor Markusplassen. Til høyre San Giorgio Maggiore. Foto: JOHN TERJE PEDERSENVis mer

Venezia tapte kampen mot cruiseskipene

Nå vil byen bli egen stat.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Venezia har tapt kampen mot cruiseskipene. 

Nå ønsker den synkende byen å melde seg ut av hele Italia.

Venezia vil bli en selvstendig stat.

Færre Det var i høst italienske myndigheter begynte å legge begrensninger på cruisetrafikken i en av Middelhavets mest besøkte cruisehavner.

Myndighetene frykter at den enorme cruisetrafikken kunne skade byen.

 MARKUSPLASSEN:  Får besøk av 15 millioner turister i året. Høst og vår oversvømmes plassen ofte. Foto: EIVIND PEDERSEN
MARKUSPLASSEN: Får besøk av 15 millioner turister i året. Høst og vår oversvømmes plassen ofte. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Fra januar har myndighetene redusert tallet på cruiseskip som får besøke byen med 20 prosent.

Megacruiseskip Planen var å forby alle de største megacruiseskipene allerede fra november 2014. Og etter hvert også begrense antall cruiseskip som får besøk byen til fem om dagen.

Men det har retten i Veneto, som Venezia hører under, nå satt en stopper for.

Med den begrunnelsen at det ikke er bevist at cruiseskipene utgjør noen fare for Venezia.

Flytende vegg Mange innbyggere frykter cruiseskipenes effekt på byens skjøre fundament.

Cruseskipene danner til tider en flytende vegg foran Markusplassen.

Det har vært mange lokale protester mot både den visuelle forurensingen av byen og luft- og vannforurensinger som  som cruisetrafikken skaper.

Våtdraktdemonstranter Svømmende demonstranter i våtdrakter har klart å hindre skip i å seile i Giudeccakanalen forbi Markusplassen ved å kaste seg i sjøen.

 CANAL GRANDE:   Venezia er en by bygget på trepåler. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
CANAL GRANDE: Venezia er en by bygget på trepåler. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

I Venezia diskuterer også byens innbyggere et generelt forbud mot motorisert trafikk i alle kanalene, også de små passasjerbåtene med bensinmotorer.

Mens andre byer har hatt bilfrie dager på grunn av luftforurensingen har Venezia hatt motorbåtfrie dager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Begrense Saken om cruiseskipbegrensningen kommer opp igjen 12. juni.

I mellomtida kommer det mange forslag om å begrense cruisetrafikken og finne en løsning med alternative havner, som Marghera inne på fastlandet.

Også cruisebransjen holder pusten.

Venezia er en av de aller viktigste havnebyene for mange av de populære middelhavscruisene.

Republikk Samtidig viser en fersk meningsmåling at av de fire millioner innbyggerne som tilhører Veneto-regionen, vil to tredjedeler stemme på løsrivelse fra Italia, melder BBC.

Meningsmålingen er gjort online av lokale aktivister og partier som ønsker seg en helt ny stat kalt Republikken Venezia. Det er uavhengighetsforkjemperne «Indipenza Veneta» som står bak kravet om løsrivelse.

 EURO:  Hvis Venezia blir egen stat, blir det slutt på euro. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
EURO: Hvis Venezia blir egen stat, blir det slutt på euro. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

Regionalforvaltningen i Veneto har ikke stilt seg bak initativet, som heller ikke får noen juridisk betydning.
I Italia har det alltid vært store motsetninger mellom nord og sør. Mange nord-italienere mener de subsidierer det mer fattige sør. 

Turistene Venezia var en mektig og selvstendig stat i over 1000 år. Helt til Napoleon satte en stopper for det i 1797.

Dersom det blir en avstemning for løsrivelse, er det ventet at det vil føre til store problemer for forretningslivet i regionen.

Venezia får besøk av 15 millioner turister i året.

Og mange lever av nettopp cruiseskip-turistene.

Levert avArrivalGuides