ET MUSEUM: Den originale Route 66 er på mange måter en reise gjennom nyere amerikansk historie. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix 
ET MUSEUM: Den originale Route 66 er på mange måter en reise gjennom nyere amerikansk historie. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

USA-ferie:

Verdens heftigste roadtrip er over 90 år. Nå trenger Route 66 hjelp

Støttegruppene slår alarm. 

Det kalles gjerne «den ultimate reisen». Legendariske route 66, 3945 kilometer fra Chicago til Santa Monica i Los Angeles. Det er en strekning som rager høyt på alle bil- eller motorsykkelinteressertes bucket-liste.

Ikke så rart det. For Route 66 er ikke bare en langt over middels vei. Den viser deg så og si hele USA. Chicago, gjennom Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona og California. Landbruksområder, skog, prærie, fjell, ørken og kyst. Du får alt sammen. Og aller best får du det i en Mustang cabriolet eller på en Harley.

MYE NATUR: Kjører du Route 66 opplever du det meste av hva USA har å by på av natur, som her i ørkenen rundt Albuquerque i New Mexico. Foto: Tormod Brenna
MYE NATUR: Kjører du Route 66 opplever du det meste av hva USA har å by på av natur, som her i ørkenen rundt Albuquerque i New Mexico. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Fortsatt er historiske Route 66 en stor turistattraksjon. Men siden den originale veien fra 1926 mange steder er erstattet med nye firefelts motorveier, er ikke vedlikeholdet på «gamleveien» alle steder like bra, for å si det mildt. Det er litt «bumpy» her og der.

Lokale forretningsdrivende langs den originale ruta slår nå alarm og har satt i gang en kampanje for å få vernet både veien og mange av de historiske landemerkene som ligger langs den, skriver Lonely Planet.

Lobbyister

I 1999 ble det vedtatt et vedlikeholdsprogram som både skulle beskytte selve veien og de som lever av turismen den generer, og som også skulle sikre penger til å restaurere flere av de historiske severdighetene langs veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet er flere bensinstasjoner, mange av dem i retro-stil, pusset opp. Det er også satt opp neonlys i 50-talls kitsch-stil flere steder.

Om to år løper dette prosjektet ut, og stadig flere er redd for at det ikke vil bli fornyet og at finansieringen dermed tørker ut. Derfor satses det nå på utstrakt lobbyvirksomhet for å sikre videre satsing på «den store veien vest».

REISENS SLUTT: Når du kommer til havet i Los Angeles, er veien slutt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
REISENS SLUTT: Når du kommer til havet i Los Angeles, er veien slutt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Målet til lobbyistene er å sikre hele Route 66 status som historisk verneverdig. Skjer det, utløses det automatisk finansiering til vedlikehold og opprusting.

Det ligger mange småbyer rundt Route 66, og for mange av dem er veien, og turistene den bringer med seg, den økonomiske bærebjelken.

Voldsom trafikk

Route 66 ble som nevnt anlagt i 1926, og ble raskt «Amerikas hovedvei». Under depresjonen var det voldsom trafikk på veien av folk på vei mot California for å søke lykken.

Og da massebilismen for alvor tok av i USA etter andre verdenskrig ble Route 66 mektig populær som turistmål.

Så populær og berømt at den i dag er verdens mest ikoniske vei.