Verdens raskeste elbil møter ekstrem superbil

Se video av den vanvittige duellen på dragracebanen!

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Miljødebatten raser, og utviklingen av brukbare elbiler skyter fart som aldri før.

Den Lotus-baserte elbilen Tesla Roadster Sport er verdens raskeste av sitt slag, og leverer en helt spinnvill kjøreopplevelse ulikt alt annet.

Men har den det som trengs for å ta rotta på Mercedes' voldsomme superbil SLS AMG?

Like raske i spurten Begge duellantene skal gjøre unna 0-100 km/t på fattige 3,8 sekunder. Det er styggfort - selv i superbilklassen der de begge hører hjemme.

Teslaen på sin side har en fordel av at dreiemomentet er tilgjengelig momentant, derfor er det nærliggende å tro at den bør vinne over versting-Mercedesen.

SLS AMG på sin side har overlegent mest krefter, og har i tidligere tester vist seg å være ekstremt rask - kanskje kjappere enn fabrikken selv oppgir.

LIKE PÅ PAPIRET: På blokka er de to like raske til hundre, men virkeligheten viser noe annet. Øvelsen ble kjørt flere ganger med samme resultat. Foto: ANDREAS HANDELAND
LIKE PÅ PAPIRET: På blokka er de to like raske til hundre, men virkeligheten viser noe annet. Øvelsen ble kjørt flere ganger med samme resultat. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

De 571 hestene, 650 Nm og den lynraske girkassa, får selv enda mer brutale biler til å skjelve i buksene.

Og ingeniørkunst på øverste hylle sørger for at man enkelt får plantet de bamsesterke kreftene i bakken, til tross for at motoren er foran og drivhjulene bak.

Store batterier, lang rekkevidde Det er en grunn til at ikke alle kjører elektriske biler. Én ting er at plassforholdene i disse bilene tradisjonelt har vært begrenset - en annen er at rekkevidden ikke har holdt for folk flest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Teslaens rekkevidde er på den annen side imponerende. Snaut 400 kilo batterier skal teoretisk sett sørge for at bilen klarer 390 kilometer.

Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motor, som er klart størst i Norge på salg av Tesla, er trygg på rekkevidden:

- Rekkevidden er meget bra. Ved helt normalt bruk, uten noen form for sparekjøring, har man i hvert fall 250 kilometer å gå på, forteller han.

Tungkjørt gokart Med en Lotus-plattform som utgangspunkt, skulle man tro at Teslaen er en lettkjørt, og meget potent sportsbil.

Det stemmer til en viss grad, men føreren må virkelig jobbe for å temme den når det går unna.

Den ekstra vekten sørger for en litt merkelig balanse i bilen, men også for at tyngdepunktet i bilen blir veldig lavt.

Og servo har den ikke, i god og gammel sportsbilånd.

Men du verden så effektiv og underholdende den er - virkelig en kjøreopplevelse som ikke kan sammenlignes med noe annet.

Vidt forskjellige Det er ikke stort mer enn ytelsene, og kanskje den enorme oppmerksomheten de begge fremkaller, disse har felles.

Mercedesen er til dels en praktisk superbil, der du fint kan dra på tur med bagasje til to voksne.

Den går på vanlig drivstoff, så rekkevidden er ikke noe tema så lenge det er stasjoner i nærheten.

Teslaen er trang, til dels klaustrofobisk og så lite praktisk som det kan få blitt. Eller er den det?

MÅKEVINGE: Den legendariske "gullwing" er tilbake. Bra for image og utseende - negativt for hodet som til stadighet får unngjelde. Foto: ANDREAS HANDELAND
MÅKEVINGE: Den legendariske "gullwing" er tilbake. Bra for image og utseende - negativt for hodet som til stadighet får unngjelde. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Elbilstatusen sørger nemlig ikke bare for at bensinfylling er en saga blott.

Der Mercedesen må stå i rushtidskø, farer Teslaen lovlig forbi i kollektivfeltet. Dessuten har elbiler gratis parkering, er fritatt for årsavgift og kan benytte seg av gratis ladestasjoner.

Teslaen har også en solid fordel når det kommer til pris. Vår testbil, en 2,5 Sport fullstappet med karbonfiber og annet snadder, koster 1 050 000 kroner ferdig på veien.

En Mercedes SLS AMG koster fra 2 850 000 kroner, men blir fort vesentlig dyrere.

Vår testbil, som har ALT, lander på relativt stive 3 297 000 kroner.

Mye penger ja, men kun halvparten av hva deres forrige superbil, den ekstreme SLR McLaren, kostet.

To vinnere Selv om vårt dragrace kun har én vinner, er det umulig å kalle den andre en taper. Begge er vinnere på hver sin måte.

KERAMISKE: Disse keramiske bremsene til SLS AMG koster 106 000 kroner. Til gjengjeld tåler de ekstrem varme og har utrolig lang levetid. Foto: ANDREAS HANDELAND
KERAMISKE: Disse keramiske bremsene til SLS AMG koster 106 000 kroner. Til gjengjeld tåler de ekstrem varme og har utrolig lang levetid. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

SLS AMG vinner for den beste kjøreopplevelsen, og har et rått lydbilde den lydløse Teslaen naturlig nok ikke kan by på.

Men i den grad man kan se på et superbilkjøp med økonomiske øyne, vinner den lynraske Teslaen med klar margin.

Uansett gjør de begge det en superbil skal - nemlig å by på heftige kjøreopplevelser som ikke går i glemmeboka med det første.

MYE FOR PENGENE: Tesla Roadster Sport kjører gratis gjennom bomringen, kan benytte kollektivfeltene, har gratis parkering, har ingen engangsavgift og har tilgang til gratis ladestasjoner. Foto: ANDREAS HANDELAND
MYE FOR PENGENE: Tesla Roadster Sport kjører gratis gjennom bomringen, kan benytte kollektivfeltene, har gratis parkering, har ingen engangsavgift og har tilgang til gratis ladestasjoner. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer