430 KM/T: Flytoget i Shanghai kjører den tre mil lange strekningen inn til byen på litt over sju minutter. Foto: NTB Scanpix
430 KM/T: Flytoget i Shanghai kjører den tre mil lange strekningen inn til byen på litt over sju minutter. Foto: NTB ScanpixVis mer

Jernbane

Verdens raskeste tog går mer enn dobbelt så fort som Flytoget

Synes du Flytoget til Gardermoen er kjapt? Ta en tur til Kina!

Setter du deg på Flytoget på Oslo S, fyker du av gårde til Gardermoen i en hastighet på opptil 210 kilometer i timen. Det er fort, bevares. Men likevel rene sneglefarten om vi sammenlikner med verdens raskeste jernbaner, noe Condé Nast Traveler har gjort.

Det har vært mye diskusjon om jernbanen i Norge, og om en ser på utviklingen, og utbyggingstakten av høyhastighetsbaner både i Europa, Asia og andre deler av verden, er det vel ikke å ta for hardt i å si at vi ligger noe etter her til lands.

Mange by-forbindelser i Europa er nå raskere med tog enn med fly. På søkemotoren GoEuro kan du taste inn hvilken by du skal reise fra og til, og du får vite hva som er raskest, fly, tog eller eventuelt buss. I flere tilfeller vinner toget.

430 km/t

Men tilbake til verdens raskeste tog. Det befinner seg i Kina, heter Maglev, og trafikkerer den drøyt 30 kilometer lange strekningen mellom Shanghais internasjonale flyplass Pudong og trafikk-knutepunktet Longyang i utkanten av millionbyen.

SPEKTAKULÆRT: Å kjøre hurtigtog i Kina kan være vel verdt en selfie. Foto: NTB Scanpix
SPEKTAKULÆRT: Å kjøre hurtigtog i Kina kan være vel verdt en selfie. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Strekningen er omtrent den samme som fra Oslo til Gardermoen, men farten kan være mer enn dobbelt så høy. Sju minutter tar turen, og da har toget vært oppe i en hastighet på rundt 430 kilometer i timen. Under en test har hastigheten vært oppe i 501 km/t.

Prosjektet kostet rundt åtte milliarder norske kroner og kom i drift i 2004.

RASKEST I EUROPA: Italia har Europas raskeste tog. Foto: NTB Scanpix
RASKEST I EUROPA: Italia har Europas raskeste tog. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Maglev er, som navnet antyder, basert på magnetisme, og veldig enkelt forklart handler det om at toget «svever» over skinnegangen. Denne jernbaneteknologien kalles ofte «svevetog.»

Asia raskest

Kina tar for øvrig også andreplassen på lista over verdens raskeste tog. Med «Fuxing Hao», som ikke bruker maglev-teknologi, kan du reise mellom Beijing og Shanghai på fem timer. Toget har en maksfart på rundt 400 kilometer i timen og har operert ruta siden 2010.

Langt eldre er japanske «Shinkansen» som ble satt i drift så tidlig som i 1964. Toget mer enn halverte reisetida mellom Japans to største byer, Tokyo og Osaka.

Siden den gang er hurtigtog-tilbudet i Japan kraftig utbedret, og omfatter også flere byer. Selve togene har også utviklet seg, og de raskeste kommer opp i 360 kilometer i timen.

VIKTIG FORBINDELSE: Thalys-forbindelsen er en viktig kommunikasjonsfaktor i Europa. Foto: NTB Scanpix
VIKTIG FORBINDELSE: Thalys-forbindelsen er en viktig kommunikasjonsfaktor i Europa. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Japan har også planer om å lansere et nytt supertog før OL i Tokyo i 2020.

Hva med Europa?

Jo da, det går fort på det europeiske kontinentet også. Og aller kjappest går det faktisk i Italia. Der kan du ta lyntog mellom Milano, Firenze, Perugia og Roma og sitte behagelig tilbakelent i setet ditt og betrakte landskapet utenfor med en topphastighet på 350 kilometer i timen.

I Spania går det nesten like fort, du kan for eksempel ta toget mellom Barcelona og Paris og gå av seks timer etter at du steg på med Velaro E-toget som driftes av det spanske jernbaneselskapet Renfe.

Også Tyskland (ICE) og Frankrike (TGV) har togforbindelser der hastigheten overstiger 300 kilometer i timen med god margin.

Thalys-forbindelsen, som trafikkerer europeiske byer som Amsterdam, Brussels, Paris, Köln og Dortmund med flere daglige avganger, har allerede blitt en av Europas viktigste, og travleste togforbindelser.