SISTE: Spektakulært og skremmende har det vært når det ikoniske Boeing 747 har gått inn for landing over Maho stranden på den lille karibiske øya Saint Maarten. Nå er det slutt KLM bytter til det mer drivstoffvennlige flyet Airbus 330 og slipper da å mellomlande. Video: Paul Leonard via Storyful Vis mer Vis mer

«Verdens verste» landing - men nå er det slutt

Flykjempen pensjoneres.

(Dagbladet): Du kommer knapt nærmere et inferno enn å ha en brølende jumbojet 30 meter over hodet.

Det er ikke få badegjester - og flyspottere for den del - som har fått seg en skikkelig støkk på stranda ved flyplassen på den karibiske øya Saint Maarten.

Hver ettermiddag kl 15.55, har KLM-jumboen fra Amsterdam gått inn for landing på Princess Juliana internasjonale flyplass i det karibiske badeparadiset som inntil 2010 var en del av De Nederlandske Antillene. I dag er øya delt mellom Nederland og Frankrike og et populært bade- og ferieparadis.

Og for å komme seg dit, har mange valgt KLMs jumbo-jet fra Amsterdam, til stor forlystelse - og/eller forskrekkelse - for strandfolket.

Luftas arbeidshest

Jumboen, eller Boeing 747 som den egentlig heter, er som kjent enorm, det samme er lyden den avgir under landing. Og når flystripa på øya begynner rett innenfor stranda Maho Beach, sier det seg selv at høyden ikke er all verden når denne luftas arbeidshest kommer inn for landing.

Jumboen har kommet buldrende bare 30 meter over folks hoder, støyen er overveldende, vinddraget den fører med seg er mer enn merkbart.

Men - nå er det slutt på det spektakulære synet.

VIND I HÅRET: Det er en heftig opplevelse når jumbo-jeten stryker Maho Beach før den lander. Foto: Princess Juliana International Airport
VIND I HÅRET: Det er en heftig opplevelse når jumbo-jeten stryker Maho Beach før den lander. Foto: Princess Juliana International Airport Vis mer

I likhet med de fleste flyselskap verden rundt, faser KLM ut den aldrende jumbo-jeten - som har vært i lufta i godt over 40 år - og erstatter enn med mer drivstoffgjerrige maskiner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Begynner med «småfly»

På St. Maarten-ruta begynte KLM for noen få dager siden med en Airbus 330 i stedet for den karakteristiske to-etasjers jumbo'en. Der jumbo-jeten kunne ta 416 passasjerer, er det bare plass til 253 i den nye maskinen.

RETT FØR EN KRASJLANDING: En flyentusiast fanget øyeblikket da et fly prøver å lande i sterk motvind i Praha, 4. oktober. Klippet er sett over en halv million ganger. Video: YouTube/ Radko Našinec via Storyful Vis mer

Men både KLM og en rekke andre selskaper flyr fortsatt til den karibiske øya, og du kan fortsatt ha fly ganske så tett over hodet ditt, selv om landingene blir lang mer diskrete nå enn de var inntil 28. oktober i år, da den siste jumbo'en landet på St. Maarten.

Det største flyet som nå flyr i regulær rute til øya er Air France sitt Airbus A340-300 fra Paris. Dette flyet kan frakte opp til 295 passasjerer, og vil fortsatt gi deg en helt spesiell opplevelse om du står på stranda når det går inn for landing noen meter over deg.

Men det gir deg ikke den samme midtskillen som KLMs jumbo-jet gjorde.