NY UTFORDRER: Mitsubishi kaster seg inn i kampen mot veletablerte konkurrenter. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
NY UTFORDRER: Mitsubishi kaster seg inn i kampen mot veletablerte konkurrenter. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, DagbladetVis mer

Verdig kompaktsuv-utfordrer fra Mitsubishi

Skal du ha en fornuftig priset kompaktsuv i byen kommer du ikke utenom Mitsubishi ASX.

Det du derimot kommer utenom, er den 150 hesters dieselmotoren som stod i pressebilen. Samme motor med samme dreiemoment kommer også i en 115 hesters variant, og prisforskjellen er 50000 kroner.

Vi klager ikke på overmotorisering, men når kun 0,6 sekunder skiller de to variantene til hundre og toppfarten stiger fra 185 til 198, så finnes det bedre måter å bruke de pengene på.

Populær
I skrivende stund er det forhåndsbestilt 800 biler ifølge Mitsubishi, og flere av kundene bestilte usett.

På papiret er det ikke vanskelig å se hvorfor, det er øyensynelig mye bil for pengene. Startprisen med drift på en aksling og en 1,6 liters bensinmotor er 231900. Dermed ligger den under de to mest opplagte konkurrentene Skoda Yeti og Nissan Qashqai med henholdsvis 8600 og 13100 kroner. Det er neppe tilfeldig.

Den ligger under i pris også som firehjulstrekker, der den med en pris på 297900 ligger noen tusenlapper under Yetien og en hel del mer enn det under resten av konkurransen. Mitsubishi har kort sagt satt seg føre å være prisleder i kompaktsuvklassen.

På veien
Mitsubishi ASX er lettkjørt og oversiktlig, og den samler mesteparten av plusspoengene sine er i bytrafikken. Totalinntrykket når man inkluderer motorvei og landevei er at det er en ganske velkjørt bil, men kanskje ikke tidenes mest involverende kjøreopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FLOTT UTSIKT OPPOVER:  Panoramatak er standard på den dyreste interiørpakken, og det gir litt ekstra plassfølelse. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
FLOTT UTSIKT OPPOVER: Panoramatak er standard på den dyreste interiørpakken, og det gir litt ekstra plassfølelse. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet Vis mer

Til tross for bilens relativt kompakte dimensjoner har fire voksne tålig bra med plass, men de bør pakke lett. Bagasjerommet er på litt stusselige 416 liter, kun 32 liter mer enn i sportsbilen Peugeot RCZ som vi prøvde for en tid tilbake. Det er riktignok ikke et ukjent problem, små-suvene ofrer gjerne bagasjeplass til fordel for plass i kupeen.

Interiørpakken i pressebilen var av typen instyle +, som er høyeste nivå. Dermed hadde man alt fra navigasjon til elektrisk justerbare seter og keyless go. Denne pakken kommer foreløpig kun i kombinasjon med firehjulstrekk og dieselmotor, og koster rundt 40000 mer enn grunnpakken.

Totalinntrykket
Mitsubishi ASX er det den lover å være, mye bil for pengene. Varianten vi ville valgt er den 115 hesters dieselvarianten, med enten øverste eller nest øverste utstyrspakke.

Da kommer prisen på 270400 for varianten med tohjulsdrift og utstyrspakken i midten. Med firehjulstrekk kommer den på 307900 eller 337900 etter hvilken utstyrsgrad man ender på.

Firehjulstrekk
Hvorvidt man ønsker firehjulstrekk er et behovsspørsmål. Forskjellen på vanlig vei er strengt tatt ikke veldig merkbar. Og sånn er det gjerne med firehjulstrekk, man savner den ikke før man virkelig trenger den. Så om du i tide og utide befinner deg i situasjoner der du virkelig kunne trengt den ekstra klatreegenskapen, kjøp en 4wd. Om ikke, klarer du deg stort sett helt fint uten.

I SITT RETTE ELEMENT: ASX er en bysuv. Kompakt og lett på rattet.
I SITT RETTE ELEMENT: ASX er en bysuv. Kompakt og lett på rattet. Vis mer