STOR KLASSE: Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé vil vekke oppsikt. Foto: DAIMLER
STOR KLASSE: Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé vil vekke oppsikt. Foto: DAIMLERVis mer

Verken Audi eller BMW har noe å stille opp med

Mercedes S 63 AMG Coupé har et klart forsprang.

DinSide.no: Plutselig er det ikke lenger Mercedes som framstår som konservativ og litt satt i premiumklassen - i forhold til BMW og Audi virker de nå både mer ungdommelige og mer dynamiske på designfronten.

Det begynte med A-klassen i den andre enden av produktspekteret, og ble fulgt opp med den snertne CLA og likeledes med kompakt-SUV-en GLA, som vi nettopp har prøvekjørt.

Konkurrenter...? 2-dørsversjonen av nye S-klasse er for egen modell å regne, og nå er toppmodellen S 63 AMG Coupé på plass.

Når vi sier at Mercedes løper fra konkurrentene, er det ingen overdrivelse — her har verken BMW eller Audi noe å stille opp med. Og heller ikke Bentley Continental GT - som i grunnen er det nærmeste man kommer - er en så avansert og moderne bil.

Og dette blir altså kjent ikke så lenge etter at vi kunne annonsere den gode nyheten for norske kunder at Mercedes kommer med en rimeligere versjon av S-klasse.

Spreke felger Utvendig skiller S 63 AMG Coupé seg i første rekke ut fra de øvrige versjonene ved noen aerodynamiske detaljer og selvsagt de heftige felgene.

19-tommers ekstralette felger er nemlig standard hjulutrustning på denne bilen.

Dimensjonene er 255/45 -19 foran og 285/40 -19 bak. Den kan også leveres med 20-tommere som tilvalg.

Voldsomt kraftig S 63 AMG Coupé er utstyrt med en etter hvert kjent motor. En bi-turbo V8-maskin med et slagvolum på 5461 kubikkcentimeter.

Maksimal effekt er 585 hestekrefter, og bilen har et massivt dreiemoment på 900 Newtonmeter - hele veien fra 2.250 til 3.750 omdreininger.

STOR KLASSE: Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé med AMG-svart interiør holdt i skinn, AMG karbonfiber og svart pianolakk. Foto: DAIMLER
GEDIGEN. Foto: DAIMLER
Massivt. Foto: DAIMLER
HÅNDBYGGET OG SIGNERT: AMG 5,5 liter V8 biturbomotor med 585 hestekrefter, 900 newtonmeter. Foto: DAIMLER
Gode seter. Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER

Hver motor blir håndbygget ved AMG-anlegget i Affalterbach, og de er alle signert av den som har vært ansvarlig for konstruksjonen av nettopp den motoren.

Til tross for en masse på over to tonn, gjør bilen null til hundre på 4,3 sekunder.

Som vanlig er toppfarten elektronisk sperret ved 250 kilometer i timen.

Bilen skal greie seg med en liter bensin per mil og derav følgende CO2-utslipp på 237 gram per kilometer.

Fra CL til S Forgjengeren til S-klasse Coupé var CL-klassen. Og CL 63 AMG er altså forgjengeren til denne.

Som seg hør og bør er nykommeren vesentlig lettere, blant annet fordi hele karosseriet er i aluminium. Og selvsagt har forbruk og utslipp gått ned, selv om den varter opp med både mer effekt og dreiemoment.

Girkassen er en relativt nylig utviklet 7-trinns AMG Speedshift som kan brukes automatisk eller manuelt, med hendler på rattet.

Heller innover Sportschassiset på S 63 AMG Coupé har det Mercedes kaller Magic Body Control. Det innebærer blant annet at bilen heller i motsatt retning av tyngdekraften i kurvene - altså innover. Meningen er at dette skal forsterke opplevelsen av kjørekomfort, særlig i høyere hastigheter.

Mercedes S 63 AMG Coupé skal ha première for publikum på bilutstillingen i New York i påsken, men kommer ikke i salg før nærmere slutten av året.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.