MODERNE: Slik skal vestlendingene heretter fraktes til Danmark når Fjord Lines to nye cruiseferjer settes i drift i løpet av neste år.
MODERNE: Slik skal vestlendingene heretter fraktes til Danmark når Fjord Lines to nye cruiseferjer settes i drift i løpet av neste år.Vis mer

Vestlendingene får to nye superskip til Danmark

Fjord Line klinker til og bestiller to nye superferjer som skal gi vestlendingene et realt ferjetilbud til Danmark.

|||(Dagbladet) Rederiet har inngått avtale med Bergen Group Fosen om bygging av to cruiseferjer. Fra neste høst betyr det daglige avganger mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals.

Med dette blir Fjord Line en enda sterkere konkurrent til Color Line. Ikke minst på fraktsiden vil de nye ferjene gi et enda bedre tilbud til for eksempel oppdrettsnæringen som er avhengig av raske eksportlinjer.

Positiv domKontrakten om kontraheringene kommer få dager etter at Fjord Line vant en knusende seier over Kristiansand Havn som forsøkte å nekte rederiet å seile sommerruta med hurtigferja «Fjord Cat».

Det er grunn til å anta at dommen har hatt innvirkning på beslutningen om nye skip, ettersom rederiet dermed får større visshet om sin fremtidige drift.

- Vi har lenge vært i markedet etter brukt tonnasje som supplement til M/S «Bergensfjord», men har etter vurdering kommet til at bygging av to helt nye skip vil gi oss best konkurransekraft i på linjen mellom Vestlandet og Danmark, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i en pressemelding.

Trenger lånKontrakten mellom Fjord Line Danmark AS og Bergen Group Fosen AS ble undertegnet i Bergen tirsdag kveld. Den har en økonomisk ramme på 103 millioner euro for hvert av skipene. Kontrakten er inngått med forbehold om finansiering og godkjennelse i de respektive selskapene sine styrer.

- Vi har god dialog med våre bankforbindelser, GIEK (Garantiinstituttet for Eksportkreditt) og Eksportfinans om lån og garantier for prosjektet. Vi håper at alle formaliteter på plass i løpet av kort tid, sier Ingvald Fardal.

1500 passasjererHvert av de to skipene blir på 4000 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. Til sammenligning er hurtigruteskipet «Trollfjord» 135 meter langt.

De topp moderne skipene vil romme ca. 300 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og ha plass til ca 1500 passasjerer.

På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og cargo.

Fullt programSkipene blir innredet med restauranter, caféer, taxfree-butikker og velutstyrte lokaliteter for kurs og konferanser. Skipene er designet av Bergen Group Shipdesign og Bergen Group Fosen. Finn Falkum Hansen er arkitekt for prosjektet. Han har også vært arkitekt for bl.a.
hurtigruteskipene "Trollfjord" og "Midnatsol".

Fjord Lines nye cruiseferger skal utstyres med drivstoffeffektive motorer og utslippene av miljøskadelige stoffer til luft og til vann vil være minimale, heter det i pressemeldingen.

- Vi er meget tilfreds med å bli valgt som leverandør av to nye cruiseferger til Fjord Line, sier konsernsjef Pål Engebretsen.

- Både for konsernet Bergen Group og for våre 250 medarbeidere på Fosen er dette en stor anerkjennelse av lang og omfattende erfaring med både skipsdesign og skipsbygging.

Avtalen er også en bekreftelse på Bergen Group sin konkurransekraft i et internasjonalt krevende skipsbyggingsmarked, sier han.

Skrog fra PolenSelve skroget til de to cruisefergene skal bygges hos Bergen Groups polske samarbeidspartner, Stocznia Gdansk. Alt arbeid med sammenstilling, innredning og ferdiggjøring av skipene blir foretatt ved Bergen Group Fosen.

Kontrakten med Fjord Line vil generere høy aktivitet ved Bergen Group Fosen fram til levering av det siste skipet høsten
2012.

Fjord Lines nåværende passasjerferge, M/S «Bergensfjord», ble bygget ved Fosen verft i 1993.

Cruiseskipet «The World» ble levert fra Fosen i 2002. I de senere årene har verftet bygget «Stena Traveller» og «Stena Trader» for det svenske Stena-rederiet, i tillegg til en lang rekke offshorefartøy.

- Fjord Lines ambisjon er å vokse i markedet for fergetransport av passasjerer og gods mellom Norge og EU. Våre analyser tilsier at en stor del av veksten vil komme på linjen mellom Vestlandet og Danmark.

M/S «Bergensfjord» fases ut av denne linjen når begge de nye cruisefergene er levert og satt i drift, opplyser Ingvald Fardal.

Gammel drømSom følge av kapasitetsøkningen på linjen mellom Vestlandet og Danmark vil behovet for mannskap på Fjord Lines skip øke fra ca. 120 i dag til ca. 250.

Fjord Lines styreleder, Peter Frølich, understreker at rederiet lenge har arbeidet for å få to cruiseferger på linjen mellom Vestlandet og Danmark. Han mener dette vil få stor betydning for turisttrafikken fra EU-landene til Vestlandet.

- Inngåelsen av avtalen om to nye skip er en merkedag for så vel våre medarbeidere som for de reisende. Vi tror også at disse to båtene vil bli svært godt mottatt av næringslivet på Vestlandet generelt og reiselivsnæringen spesielt, sier Fjord Lines styreleder.

Rederiet ble ble startet i 1993 og har ca 245 ansatte, hvorav ca 85 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Kristiansand og Hirtshals, og ca. 160 sjøansatte.

SLITER: M/S "Bergensfjord" skal fases ut når de nye skipene settes i drift.
SLITER: M/S "Bergensfjord" skal fases ut når de nye skipene settes i drift. Vis mer