PUNKTERINGSHJELP: Latexmelk sprøytes inn i bildekket ved hjelp av en liten kompressor, og tetter hull ved punktering. Illustrasjonsfoto: Thinkstock
PUNKTERINGSHJELP: Latexmelk sprøytes inn i bildekket ved hjelp av en liten kompressor, og tetter hull ved punktering. Illustrasjonsfoto: ThinkstockVis mer

Vet du hva latexmelk er?

Det kan redde bilturen.

Kjøper man ny bil i dag blir man ofte anbefalt å erstatte det klassiske reservehjulet med nettopp latexmelk og tilhørende verktøysett. Dette for å spare plass og vekt.

Latexmelk er rett og slett en melk som sprøytes inn i bildekket ved hjelp av en liten kompressor, og tetter hull i dekket ved punktering. Noe av det samme som «reservehjul på boks», som er skum under trykk på boks som du får kjøpt på nærmeste bensinstasjon eller bilrekvisita-butikk.

Produktet byr imidlertid på utfordringer.

- Svært få mestrer å bruke tetningsmidler og kompressor i et nødstilfelle, og av de som prøver er feilprosenten høy. Blant annet glemmer folk å ta ut ventilnålen når latexmelken skal fylles i dekket, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

Ventilnålen sitter inne i ventilen, og krever spesialverktøy i form av en liten trekker. Ventilverktøy følger ofte med tetningsmiddelet.

Dette medfører at stadig flere må få assistanse fra NAF eller annen bilredningstjeneste. Over 1500 personer måtte ha assistanse fra NAF langs norske veier i forbindelse med punktering bare forrige måned.

Reservehjulet kan ikke erstattes Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, råder derfor alle å ha reservehjul i bilen. Og like viktig er det at folk faktisk vet hvordan de skifter et ødelagt hjul. Noe mange ikke kan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

RIKTIG VERKTØY: Skal man skifte hjul, er det viktig med riktig verktøy. Enda viktigere er det at man faktisk vet hvordan det gjøres. Foto: Zavgorodny Sergiy
RIKTIG VERKTØY: Skal man skifte hjul, er det viktig med riktig verktøy. Enda viktigere er det at man faktisk vet hvordan det gjøres. Foto: Zavgorodny Sergiy Vis mer

Ifølge Engebretsen er latexmelk langt fra idiotsikkert.

- I de tilfellene der NAF rykker ut, er en av de vanligste årsakene at verken folk eller tetningsmiddelet klarte jobben. Les derfor bruksanvisningen nøye. Erfaringen tilsier at tetningsmiddel bare klarer å tette ørsmå hull, forteller han.

Rimelig sikkerhet Kjører du gammel bil er «reservehjul på boks» verdt å ha i bilen. Boksen koster rundt en hundrelapp og tar ikke stor plass i bilen. Den er også enkel i bruk, og kan den redde deg ut av knipa.

Sjekkliste før langtur: • Latexmelk (sjekk utløpsdato) • Hjulvinne • Jekk • Kompressor (til å blåse opp hjulet) • Reservehjul (vær oppmerksom på at biler med lufttrykksovervåkning (TPMS-systemer) kan gi alarmer på grunn av ulik rulleomkrets på sommer- og vinterdekk. Dette anbefales heller ikke for biler med firehjulstrekk, da dette kan gi store skader på drivverket.) Les også:
2011-2012 De beste vinterdekkene
De beste kontinentale vinterdekkene
Slik er Ole Brumm-bilene
Her ser du Audis neste SUV

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.