Vi betaler i snitt over 2500 kroner hver

Her betalte du mest i bompenger i fjor!

PENGEBOOM:  Vi bruker stadig mer til å finansiere nye veier. Økningen fra 2012 til 2014 var på hele 16,4 prosent. Foto: Scanpix
PENGEBOOM: Vi bruker stadig mer til å finansiere nye veier. Økningen fra 2012 til 2014 var på hele 16,4 prosent. Foto: Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I 2014 var det i overkant 500 millioner passeringer gjennom Norges bomstasjoner viser tall fra Statens vegvesen. Det gir et gjennomsnittet på omtrent 1,4 millioner passeringer i døgnet.

Norges dyreste pendlerrute? Siden 2012 har det vært en klar økning i antall kroner som har rullet inn gjennom landets bompengeselskaper. Fra 7,3 milliarder i 2012 til 8,5 milliarder i 2014 (16,4 prosent økning).

Med 3 073 436 registrerte potensielle avgiftsbelagte kjøretøy (elbilene er trukket fra), vil det si at vi i gjennomsnitt betalte omkring 2700 kroner per registrerte kjøretøy i Norge.

Finnøy - Stavanger er den korteste og dyreste ruten vi kjenner til. Uten AutoPassrabatt må du punge ut hele 220 kroner i bompenger på den drøyt 40 kilometer lange turen.

Flest bommer på Østlandet Strekningen Hamar - Oslo inngår som en av Norges aller dyreste strekninger å kjøre. I 2014 hadde denne strekningen i underkant av 23 millioner passeringer, ifølge Vegfinans AS sin årsrapport.

Det vil si at disse bomstasjonene til sammen hentet inn over 345 millioner kroner. På denne strekningen er vi som forbrukere satt til å betale 5850 millioner kroner, mens staten støtter den nye firefeltsveien med 2500 millioner kroner.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.