PENGEBOOM:  Vi bruker stadig mer til å finansiere nye veier. Økningen fra 2012 til 2014 var på hele 16,4 prosent. Foto: Scanpix
PENGEBOOM: Vi bruker stadig mer til å finansiere nye veier. Økningen fra 2012 til 2014 var på hele 16,4 prosent. Foto: ScanpixVis mer

Vi betaler i snitt over 2500 kroner hver

Her betalte du mest i bompenger i fjor!

I 2014 var det i overkant 500 millioner passeringer gjennom Norges bomstasjoner viser tall fra Statens vegvesen. Det gir et gjennomsnittet på omtrent 1,4 millioner passeringer i døgnet.

Norges dyreste pendlerrute?
Siden 2012 har det vært en klar økning i antall kroner som har rullet inn gjennom landets bompengeselskaper. Fra 7,3 milliarder i 2012 til 8,5 milliarder i 2014 (16,4 prosent økning).

Med 3 073 436 registrerte potensielle avgiftsbelagte kjøretøy (elbilene er trukket fra), vil det si at vi i gjennomsnitt betalte omkring 2700 kroner per registrerte kjøretøy i Norge.

Finnøy - Stavanger er den korteste og dyreste ruten vi kjenner til. Uten AutoPassrabatt må du punge ut hele 220 kroner i bompenger på den drøyt 40 kilometer lange turen.

Flest bommer på Østlandet Strekningen Hamar - Oslo inngår som en av Norges aller dyreste strekninger å kjøre. I 2014 hadde denne strekningen i underkant av 23 millioner passeringer, ifølge Vegfinans AS sin årsrapport.

Det vil si at disse bomstasjonene til sammen hentet inn over 345 millioner kroner. På denne strekningen er vi som forbrukere satt til å betale 5850 millioner kroner, mens staten støtter den nye firefeltsveien med 2500 millioner kroner.

- Enormt dyrt
Amund Røhne kjører strekningen Stange - Oslo flere ganger i uken. Han forteller at det er tidsklemma som gjør at han heller reiser med bil enn kollektivt.

- Det er egentlig uforståelig dyrt å komme seg frem og tilbake til jobb. Med en mellomstor dieselbil koster det fort over 400 kroner dagen.

 PENDLER:  Amund Røhne er en av de som bruker mengder av kroner på pendling til og fra Oslo. Nå vil han prøve seg med elbil. Foto: Morten Eik
PENDLER: Amund Røhne er en av de som bruker mengder av kroner på pendling til og fra Oslo. Nå vil han prøve seg med elbil. Foto: Morten Eik Vis mer

Denne turen koster i dag 149 kroner (uten rabatt) i bompenger. Det er hele sju bomstasjoner på den 97 kilometer lange strekningen. Her oppnår en heller ikke mer enn 10 prosent rabatt ved bruk av AutoPass-brikke.

For å spare penger har Røhne nå kjøpt seg elbil.

- Den duger i sommerhalvåret, og besparelsen er bortimot hele beløpet. Jeg fikk gratis strøm i et år da jeg kjøpte bilen, samtidig kjører jo elbilen gratis igjennom bomringen.

Store forskjeller
E6-strekningen Gardermoen — Kolomoen er beregnet å ha en sluttsum på 8 350 millioner kroner, med 2 500 mill. kr i statlige midler og 5 850 mill. kr i bompenger.

Til sammenligning koster det 77 kroner i bompenger å kjøre samme distanse fra sør, Sandefjord - Oslo.

Andre steder i landet er det også varierte priser. Skal en for eksempel fra Voss til Bergen, koster det 65 kroner. Pendler du fra Flekkefjord til Stavanger koster det 40 kroner for én vei.

Vi betaler i snitt over 2500 kroner hver

På fylkesvei 519 gjennom Finnøytunnelen koster det 150 kroner. Skal du videre over Hardangerbrua, må du ut med 150 kroner ekstra. Så må du bla opp 100 kroner for Jondalstunnelen i Hordaland og tilsvarende pris for Ryaforbindelsen. Det betyr at hele denne strekningen vil koste minst 500 kroner.


- Akseptert I en undersøkelse gjort av TNS Gallup i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken fra 2013, kommer det fram at landet er todelt i bruk av bomstasjoner. I nord er det få bomstasjoner.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken tror statistikken er lik i dag.

- Norske bilister har blitt vant til, og aksepterer i stor grad, at bompenger er en del av løsningen for å finansiere bedre veier raskere.

Siden 1 januar 2010 har det blitt opprettet 28 nye bompengeprosjekter med innkreving i Norge. Et av disse har avsluttet innkrevingen, og 15 andre er planlagt å avsluttes innen 2020, ifølge Statens Vegvesen.

I tillegg til alle bomstasjonene vi ser langs landets veier, er det også ilagt bompenger i billetten du hever på enkelte av landets fergesambander.

Vi betaler i snitt over 2500 kroner hver

Disse fergesambandene henter inn penger til å utbedre veisambandet i distriktet der ferga går.

Vi betaler i snitt over 2500 kroner hver