NED FOR BRANSJEN, OPP FOR MOBIL: Salget av forbrukerelektronikk gikk ned med 11,5 prosent i fjor. Men salget av mobiltelefoner var likevel tidenes høyeste. Her er en av de mest populære for tida, iPhone 3GS. Foto: REUTERS/Robert Galbraith
NED FOR BRANSJEN, OPP FOR MOBIL: Salget av forbrukerelektronikk gikk ned med 11,5 prosent i fjor. Men salget av mobiltelefoner var likevel tidenes høyeste. Her er en av de mest populære for tida, iPhone 3GS. Foto: REUTERS/Robert GalbraithVis mer

Vi bruker mindre penger på dingser og elektronikk

Men salget av mobiler er tidenes høyeste.

|||

Det ble omsatt forbrukerelektronikk for 25,9 milliarder kroner i 2009, en nedgang på 11,5 prosent fra 2008.

På to år har omsetningen i bransjen sviktet med i overkant av 33 milliarder kroner, sier administrerende direktør Synnøve Bjerke i Stiftelsen Elektrobransjen.

Den største nedgangen kom på lyd- og bildeproduktene.

Salget av antall apparater har holdt seg høyt, men prisene har for andre år på rad gått ned. Omsetningen av elektriske husholdningsapparater var 3,7 prosent under 2008-nivået, og skyldes blant annet avtagende salg av innbyggingsprodukter til kjøkken i nye boliger.

Salget av mobiltelefoner nådde i fjor nær 2,4 milliarder kroner. Det ble til sammen solgt 2.365.000 mobiltelefoner. Det er 3,7 prosent flere enn i 2008, og Synnøve Bjørke mener at dette tilsier at finanskrisen ikke har påvirket folks interesse for mobiltelefoner. 

Gjennomsnittlig skifter folk ut telefonen sin hvert annet år, sier hun.

Den store trenden i 2009 var mobiltelefoner med berøringsskjerm, og alle de kjente produsentene kom med slike modeller. 80 prosent av telefonene som ble solgt i fjor hadde kamera, og 70 prosent kunne ta opp og gjengi musikk med MP3-standard.

UMTS-telefonene (3G) er i stadig vekst og utgjorde i fjor 63 prosent av salget.

- I 2011 regner vi med at de første telefonene for 4G-nett kommer i markedet. Og da regner vi med at dette nettet vil være bygget ut i de store byene og tettbygde strøkene, mener informasjonssjef Erik Andersen.