STOR TEST: Bladet «Jeger» har testet ammuniasjon til storviltjakta, og kommer med forslag til hva slags patronene passer best til. 
STOR TEST: Bladet «Jeger» har testet ammuniasjon til storviltjakta, og kommer med forslag til hva slags patronene passer best til. Vis mer

STORVILTJAKT

Vi har testet 27 patroner til storviltjakt

Her er ammunisjonen som passer til elg, hjort og reinsdyr.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Den viktigste forberedelsen er sjekk av våpen/montasjer og mange skutte treningspatroner, men en god jaktpatron kan i noen tilfeller gjøre forskjellen på en vellykket og en mislykket jakt. Å jakte elg med de dårligste konvensjonelle kulene som nærmest eksploderer ved treff i bein er på langt nær det lureste du gjør.

For mange år siden så jeg en elgokse som hadde blitt skutt med en dårlig konvensjonell kule, hvor en av kulene satt mot bogbeinet på vei inn.

Til en grov elgbog er det som oftest de beste kulene som gjør en sikker og god jobb, og da prater i hvert fall jeg om kuler med blyet kjemisk loddet til mantel eller kobberkuler.

De beste konvensjonelle kulene gjør også jobben, men ikke like sikkert og godt, etter min mening og erfaring.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn