RUSTET FOR VINTEREN: I likhet med sine argeste konkurrenter, kommer nå også klasens designbombe med 4x4-system. Foto: KNUT MOBERG
RUSTET FOR VINTEREN: I likhet med sine argeste konkurrenter, kommer nå også klasens designbombe med 4x4-system. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Vi har testet nye Mazda 6 med firehjulsdrift

Mazda 6 er blitt oppgradert både utvendig og innvendig. Og leveres nå med firehjulsdrift.

Dinside Mazda 6 er en av våre favoritter i mellomklassen der den er en av de sterkeste konkurrentene til VW Passat og Ford Mondeo.

Den har det mest slående designspråket i klassen og den oppleves dessuten som mer høyverdig på flere måter enn mange konkurrenter.

Nå har den kommet i oppdatert utførelse og vi prøvekjørte den i den nye AWD-versjonen - det vil si at den nå er tilgjengelig med firehjulsdrift, noe som har vært etterspurt av mange norske kunder.

Dette er noe den japanske hovedrivalen Toyota Avensis, som snart kommer i fornyet versjon, ikke leveres med.

Fornyelse av det gode Og Mazda 6 har ikke bare fått firehjulsdrift med 2015-modellen — den er dessuten blitt forsiktig redesignet utvendig og har fått et helt nytt interiør, som gir den et ytterligere forsterket snev av premium-følelse - i det minste i utførelsen Optimum, som testbilen hadde.

LINJELEKKER: Vel nede i lavlandet igjen tar vi oss tid til å betrakte det vi synes er den mest vellykkede designen i mellomklassen i dag. Foto: KNUT MOBERG
LINJELEKKER: Vel nede i lavlandet igjen tar vi oss tid til å betrakte det vi synes er den mest vellykkede designen i mellomklassen i dag. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

LES OGSÅ: Duell mellom VW Passat og Mazda 6

Bilen vi kjører er en topputstyrt Optimum-versjon med automatgir og den sterkeste versjonen av 2.2 dieselmotoren - på 175 hestekrefter - og et solid dreiemoment på 420 newtonmeter.

Denne toppmodellen har en prislapp på nesten 450.000 kroner. Da har du til gjengjeld ikke bare en utmerket utstyrt familiebil, men i tillegg en både kraftfull og effektiv drivlinje. Og Mazda har en lang rekke moderne sikkerhetsassistenter som gjør den til den sikreste bilen fra Japan i sin klasse.

Nær-premium-følelse Dashbord-designen er blant annet blitt reorganisert og rasjonalisert med en bedre skjerm som er flyttet høyere og mer optimal gruppering av betjeningens funksjoner. Kvalitetsfølelsen er suverent den beste blant de japanske produsentene på denne siden av Lexus — ja muligens til og med på høyde med sistnevnte.

Med firehjulsdrift er Mazda 6 kun aktuell for det norske markedet med 2,2-liters Skyactiv dieselmotor (150 eller 175 hestekrefter), og som stasjonsvogn.

Bra 4x4 på vinterføre For å få satt AWD-systemet på prøve, oppsøkte vi det vinterføret som fortsatt var å oppdrive. Med testbilen kom vi tilstrekkelig opp i høyden til å finne snødekt lende og noen trivelige, isete småveier med lite trafikk.

KOMMER SEG FREM: Med 4x4-systemet fra Mazda CX-5, gjør Mazda 6 AWD en god figur i norske vinterlandskap. Foto: KNUT MOBERG
KOMMER SEG FREM: Med 4x4-systemet fra Mazda CX-5, gjør Mazda 6 AWD en god figur i norske vinterlandskap. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Her kunne vi gi på i svingene, og konstaterte at hekken kvitterer med å legge seg pent ut og hjelpe oss gjennom mens vi gjør en mild kontra.

Det er en ny opplevelse å kjøre denne bilen på den måten og det kler den godt. Systemet er satt opp slik at så snart forhjulene nærmer seg slippgrensen, sender systemet krefter bakover via en lamellpakke. 4x4-systemet er en Haldex-inspirert Mazda-tilpasning.

Dette får beskjed fra en styreenhet om å flytte moment etter behov. Styreenheten får sin informasjon fra diverse givere og sensorer.

At dette bedrer fremkommeligheten på vanskelig føre og norske vinterveier, kan vi skrive under på.

FORNYET: Interiøret er oppgradert i 2015-utgaven av Mazda 6 og i denne velutstyrte Optimum - versjonen synes vi det nærmer seg premium-følelse. Foto: KNUT MOBERG
FORNYET: Interiøret er oppgradert i 2015-utgaven av Mazda 6 og i denne velutstyrte Optimum - versjonen synes vi det nærmer seg premium-følelse. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Bakhjulene yter merkbart skyv allerede før hjulspinn trer inn på forhjulene og fremdriften forbedres dermed klart i forhold til standard-utgaven med forhjulsdrift.

Mer stillegående Bilen er fortsatt god å kjøre med et chassis vi opplever som godt avstemt, og den har passe presis og direkte styring. Vi bet oss dessuten merke i at lydnivået er blitt hakket lavere enn før på bar vei — Mazda hevder støynivået er redusert med fra 10 til 25 prosent avhengig av underlag.

Likevel høres motoren noe mer enn både i VW Passat og Ford Mondeo i lave hastigheter og ved gasspådrag, uten at det kan kalles bråk.

Totalt sett opplevde vi bilen som en av dem i klassen som best kombinerer et godt komfortnivå med dynamiske kjøreegenskaper, og disse er nå ytterligere forbedret gjennom firehjulsdriften.

Borger for salgsøkning Mazda registrerte under 800 eksemplarer av sin 6-modell i 2014, men nå håper de å kunne øke dette tallet til 1.300 — og regner med at hele 1.000 av disse skal være med firehjulsdrift. Den anses ikke å være en konkurrent til folkesuven CX-5, men et komplement til dette for dem som foretrekker en tradisjonell familiebils lave sitteposisjon og veiegenskaper.

Mazda 6 AWD er tilgjengelig i de følgende tre variantene — alle som sagt med 2,2-liters diesel og med stasjonsvognkarosseri:

• 150 hester, manuell girkasse, utstyrsnivå Vision: 375.500 kroner • 150 hester, automat, utstyrsnivå Vision: 395.500 kroner • 175 hester, automat, optimum: 448.500 kroner
Til den prisen får man faktisk veldig mye bil for pengene. Se bare på den imponerende listen over standardutstyr:

STANDSMESSIG: Vel er ikke Mazda 6 den romsligste bilen i klassen, men man reiser bahagelig. Utsynet er noe begrenset - design går til en viss grad på bekostning av funksjonalitet. Foto: KNUT MOBERG
STANDSMESSIG: Vel er ikke Mazda 6 den romsligste bilen i klassen, men man reiser bahagelig. Utsynet er noe begrenset - design går til en viss grad på bekostning av funksjonalitet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Utvendig:
Full-LED frontlykter, adaptive LED fjernlys, elektrisk justerbare, karosserifargede, oppvarmede og innfellbare dørspeil, regnsensor, ryggesensorer foran og bak, sotet glass i bakrute og bakre sidevinduer , tåkelys (LED) foran.

Innvendig:
 Skinninteriør, elektrisk justerbare seter på fører- og passasjersiden, minne for førersetet, automatisk nedblendbart bakspeil, oppvarmede bakseter, bagasjeromsnett, girspakkule i skinn, Head-up display (Active Driving Display), HMI-velger (dreiehjul for valg av funksjoner på skjermen, tilsvarende BMWs i-drive og Audis MMI), 7-toms berøringsskjerm i farger, Integrert navigasjonssystem med Europakart, DAB+, Premium Bose lydsystem med 6 CD-spiller (MP3).

Sikker Sikkerhetsnivået er selvsagt ivaretatt, blant annet med adaptiv cruisekontroll og såkalt «Lane Keep Assist». Sistnevnte kombinerer vinglevarsler med aktiv motstyring hvis man skulle være i ferd med å skjene ut av filen sin uten å bruke blinklys.

Alt i alt konstaterer vi at en allerede bra bil er blitt enda bedre. Vi tror Mazda kommer til å score klart høyere her i landet med denne bilen som nå fremstår som både mer komplett på mange områder - og fremfor alt et meget godt kjøp i sin klasse.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.