GRØNN FERIE TIL BLÅTT VANN: Charterturene kan bli mer miljøvennlig hvis du velger riktig reisemål og tenker før du forbruker.                              Foto: TUI
GRØNN FERIE TIL BLÅTT VANN: Charterturene kan bli mer miljøvennlig hvis du velger riktig reisemål og tenker før du forbruker.                              Foto: TUIVis mer

Charterselskap vil ha grønnere Sydenferie

- Vi må tørre å snakke om bærekraftige syden-turer

Nå vil charter-selskapene utfordre reisevanene dine for 2017

(Dagbladet): - Norske medier, reisebyråer og onlineportaler tar ikke bærekraftighet på alvor, mener reiseselskapet TUI. Verken media eller reisearrangører gjør nok for å informere norske forbrukere om bærekraftig reiseliv ifølge turoperatøren.

Klimatrøbbel

- Vi står utvilsomt overfor en klimakrise, likevel er bærekraftighet innen reiseliv noe vi ikke tør å snakke om. Jeg tror kompleksiteten i emnet og frykt for negative tilbakemeldinger styrer fokuset i vår bransje. Men det er ingen grunn til å la det ligge. Det er på tide at vi tar dette på alvor og vi skal gjøre vårt for at norske forbrukere skal lære mer om forholdet mellom bærekraftighet og reise, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI.
Nå ønsker de å utfordre både de reisende og konkurrentene.

Dette får du lese om

- I media handler reiser ofte om «billig», «syden», «strand» - og også «terror». Mens det er skrevet svært lite om grønne alternativer og bærekraftig sydenturer, mener Aspengren.

LÆREVILJE: -Norske forbrukere skal lære mer om forholdet mellom bærekraftighet og reise, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI.                                                                                    Foto: TUI
LÆREVILJE: -Norske forbrukere skal lære mer om forholdet mellom bærekraftighet og reise, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI.                                                                                    Foto: TUI Vis mer

- Jeg har full forståelse for at bærekraftighet er et sensitivt tema, men «klima» og «strand» kan gjøres både interessant og relevant for norske reisende. De aller færreste har kunnskap om hvordan deres ferievalg påvirker klimaet, og god formidling er avgjørende for at vi skal kunne ta bedre valg, sier Aspengren.

Den vanskelige reisen

- Nordmenn er generelt sett opptatt av miljøet. Vi handler økologisk mat og alle vil ha en Tesla, men hvis du vil reise grønnere så er det vanskeligere. Det er ikke lett å finne miljøsertifiserte hoteller hos Hotels.com eller andre reiseportaler, og det vil vi gjøre noe med, sier Aspengren, og fortsetter:
- Derfor tar TUI nå initiativ til Green Friday TUI den 9. desember, der all kommunikasjon handler om bærekraftighet på reisen og turistene får en spesiell grønn-reise-rabatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tar utfordringen

Også reiseselskapet Ving har økt fokuset på bærekraftig og grønn turisme.
- Vi jobber hele tiden for å redusere de negative og å øke de positive effektene av turismen, sier informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen Vonstett i Ving.

- Dette gjør vi internt i selskapet, men også når vi inngår samarbeid med lokale partnere. Det handler om alt fra avfallshåndtering på våre egne hotell og utdanning av ansatte til å sørge for at samarbeidspartnere også tar ansvar for bærekraftig turisme og sosialt ansvar. Bærekraftig turisme og sosialt ansvar er satt på dagsorden, og det kommer til å bli mer fokus på dette de kommende årene, sier Elisabeth Larsen-Vonstett

En bedre reise

Våkner: De reisende er i større grad enn før opptatt av bærekraft, men det er fortsatt mye å gå på, mener reiselivsbransjen.                                                                               Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector
Våkner: De reisende er i større grad enn før opptatt av bærekraft, men det er fortsatt mye å gå på, mener reiselivsbransjen.                                                                               Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector Vis mer

- I Apollo arbeidet vi med bærekraftig turisme gjennom «En bedre reise» som fokuserer på en positiv utvikling innen natur, miljø og sosiale problemområder. Vi jobber med konkrete prosjekter for å maksimere de positive effektene og minimere de negative, sier Christine Hafnor, pressekontakt i Apollo

- Vi ønsker selvfølgelig at kundene våre skal kunne reise med god samvittighet, og at de skal kunne oppføre seg like ansvarsfulle på reisemålet som det de gjør hjemme. Din reise skal føles trygg, verdifull og rettferdig!

- Hva gjør dere dersom en kunde ønsker å bestille en reise med fokus på bærekraft?

- Da kan kunden få hjelp fra våre reiseeksperter til å sette sammen den mest bærekraftige pakketuren, uten at det skal gå på bekostning av komforten. I dag har du for eksempel muligheten til å klimakompensere flyreisen når du flyr med Novair, og vi kan tilby et hundretalls miljøsertifiserte, flotte hoteller. Apollo Mondo Enjoy- konseptet vårt er et eksempel på hoteller med lokalt preg. Disse hotellene tilhører ingen store, internasjonale hotellkjeder, men er gjerne familiedrevne med preg av vertslandet og kortreist mat i hotellrestauranten, fortsetter Christine Hafnor.

Grønne seter

- Vi har også gjort ulike miljøtiltak for å sikre en mer bærekraftig turisme. Flyselskapet vårt tilbyr «grønne seter» i samarbeid med Climate Neutral Group. Dette er en ordning der våre kunder betaler en klimakvote for å kompensere for flyreisen. Vi flyr også med moderne og brennstoffeffektive fly. I tillegg har vi som nevnt et hundretalls hoteller som er miljøsertifisert, avslutter hun.