Charterselskap vil ha grønnere Sydenferie

- Vi må tørre å snakke om bærekraftige syden-turer

Nå vil charter-selskapene utfordre reisevanene dine for 2017

<strong>GRØNN FERIE TIL BLÅTT VANN:</strong> Charterturene kan bli mer miljøvennlig hvis du velger riktig reisemål og tenker før du forbruker. &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Foto: TUI
GRØNN FERIE TIL BLÅTT VANN: Charterturene kan bli mer miljøvennlig hvis du velger riktig reisemål og tenker før du forbruker.                              Foto: TUI Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet): - Norske medier, reisebyråer og onlineportaler tar ikke bærekraftighet på alvor, mener reiseselskapet TUI. Verken media eller reisearrangører gjør nok for å informere norske forbrukere om bærekraftig reiseliv ifølge turoperatøren.

Klimatrøbbel

- Vi står utvilsomt overfor en klimakrise, likevel er bærekraftighet innen reiseliv noe vi ikke tør å snakke om. Jeg tror kompleksiteten i emnet og frykt for negative tilbakemeldinger styrer fokuset i vår bransje. Men det er ingen grunn til å la det ligge. Det er på tide at vi tar dette på alvor og vi skal gjøre vårt for at norske forbrukere skal lære mer om forholdet mellom bærekraftighet og reise, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI.
Nå ønsker de å utfordre både de reisende og konkurrentene.

Dette får du lese om

- I media handler reiser ofte om «billig», «syden», «strand» - og også «terror». Mens det er skrevet svært lite om grønne alternativer og bærekraftig sydenturer, mener Aspengren.

<strong>LÆREVILJE:</strong> -Norske forbrukere skal lære mer om forholdet mellom bærekraftighet og reise, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI. &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Foto: TUI
LÆREVILJE: -Norske forbrukere skal lære mer om forholdet mellom bærekraftighet og reise, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI.                                                                                    Foto: TUI Vis mer

- Jeg har full forståelse for at bærekraftighet er et sensitivt tema, men «klima» og «strand» kan gjøres både interessant og relevant for norske reisende. De aller færreste har kunnskap om hvordan deres ferievalg påvirker klimaet, og god formidling er avgjørende for at vi skal kunne ta bedre valg, sier Aspengren.

Den vanskelige reisen

- Nordmenn er generelt sett opptatt av miljøet. Vi handler økologisk mat og alle vil ha en Tesla, men hvis du vil reise grønnere så er det vanskeligere. Det er ikke lett å finne miljøsertifiserte hoteller hos Hotels.com eller andre reiseportaler, og det vil vi gjøre noe med, sier Aspengren, og fortsetter:
- Derfor tar TUI nå initiativ til Green Friday TUI den 9. desember, der all kommunikasjon handler om bærekraftighet på reisen og turistene får en spesiell grønn-reise-rabatt.

Tar utfordringen

Også reiseselskapet Ving har økt fokuset på bærekraftig og grønn turisme.
- Vi jobber hele tiden for å redusere de negative og å øke de positive effektene av turismen, sier informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen Vonstett i Ving.

- Dette gjør vi internt i selskapet, men også når vi inngår samarbeid med lokale partnere. Det handler om alt fra avfallshåndtering på våre egne hotell og utdanning av ansatte til å sørge for at samarbeidspartnere også tar ansvar for bærekraftig turisme og sosialt ansvar. Bærekraftig turisme og sosialt ansvar er satt på dagsorden, og det kommer til å bli mer fokus på dette de kommende årene, sier Elisabeth Larsen-Vonstett

En bedre reise

<strong>Våkner:</strong> De reisende er i større grad enn før opptatt av bærekraft, men det er fortsatt mye å gå på, mener reiselivsbransjen. &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector
Våkner: De reisende er i større grad enn før opptatt av bærekraft, men det er fortsatt mye å gå på, mener reiselivsbransjen.                                                                               Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector Vis mer

- I Apollo arbeidet vi med bærekraftig turisme gjennom «En bedre reise» som fokuserer på en positiv utvikling innen natur, miljø og sosiale problemområder. Vi jobber med konkrete prosjekter for å maksimere de positive effektene og minimere de negative, sier Christine Hafnor, pressekontakt i Apollo

- Vi ønsker selvfølgelig at kundene våre skal kunne reise med god samvittighet, og at de skal kunne oppføre seg like ansvarsfulle på reisemålet som det de gjør hjemme. Din reise skal føles trygg, verdifull og rettferdig!

- Hva gjør dere dersom en kunde ønsker å bestille en reise med fokus på bærekraft?

- Da kan kunden få hjelp fra våre reiseeksperter til å sette sammen den mest bærekraftige pakketuren, uten at det skal gå på bekostning av komforten. I dag har du for eksempel muligheten til å klimakompensere flyreisen når du flyr med Novair, og vi kan tilby et hundretalls miljøsertifiserte, flotte hoteller. Apollo Mondo Enjoy- konseptet vårt er et eksempel på hoteller med lokalt preg. Disse hotellene tilhører ingen store, internasjonale hotellkjeder, men er gjerne familiedrevne med preg av vertslandet og kortreist mat i hotellrestauranten, fortsetter Christine Hafnor.

Grønne seter

- Vi har også gjort ulike miljøtiltak for å sikre en mer bærekraftig turisme. Flyselskapet vårt tilbyr «grønne seter» i samarbeid med Climate Neutral Group. Dette er en ordning der våre kunder betaler en klimakvote for å kompensere for flyreisen. Vi flyr også med moderne og brennstoffeffektive fly. I tillegg har vi som nevnt et hundretalls hoteller som er miljøsertifisert, avslutter hun.

Dette er bærekraftig reiseliv

Bærekraft i reiselivet er delt inn i tre hovedområder.

  • Bevaring av natur, kultur og miljø

1.Kulturell rikdom
Å respektere, videreutvikle og fremheve lokalsamfunnets historiske kulturarv, autentiske kultur, tradisjoner og særpreg.

2.Landskapets fysiske og visuelle integritet
Å bevare og videreutvikle landskapskvalitet, både for by og bygd, slik at landskapets fysiske og visuelle integritet ikke degraderes.

3.Biologisk mangfold
Å støtte bevaringen av naturområder, dyreliv og habitater, og minimere ødeleggelser av disse.

4.Rent miljø og ressurseffektivitetÅ minimere reiselivsbedrifters og turisters forurensing av luft, vann og land (inkludert støy), samt og minimere genereringen av deres avfall og forbruk av knappe og ikke-fornybare ressurser.

  • Styrking av sosiale verdier

5.Lokal livskvalitet og sosiale verdier
Å bevare og styrke livskvaliteten i lokalsamfunnet, inkludert sosiale strukturer, tilgang til ressurser, fasiliteter og fellesgoder for alle, samt unngå enhver form for sosial degradering og utnytting.

6.Lokal kontroll og engasjement
Å engasjere og gi kraft til lokalsamfunnet og lokale interessenter mht, planlegging, beslutningstaking og utvikling av lokalt reiseliv.

7.Jobbkvalitet for reiselivsansatte
Å styrke kvaliteten på reiselivsjobber (direkte og indirekte), inkludert lønnsnivå og arbeidsforhold uten diskriminering ut fra kjønn, rase, funksjonshemminger eller andre faktorer.

8. Gjestetilfredshet, trygghet og opplevelseskvalitet
Å sørge for trygge, tilfredsstillende og berikende opplevelser for alle turister uavhengig av kjønn, rase, funksjonshemminger eller andre faktorer.

  • Økonomisk levedyktighet

9.Økonomisk levedyktige og konkurransedyktige reiselivsdestinasjoner gjennom lokal verdiskapning
Å sikre levedyktigheten og konkurransedyktigheten til reiselivsdestinasjoner i et langsiktig perspektiv, gjennom å maksimere reiselivets verdiskapning i lokalsamfunnet, inkludert hva turistene lagger igjen av verdier lokalt.

10.Økonomisk levedyktige og konkurransedyktige reiselivsbedrifter
Å sikre levedyktigheten og konkurransedyktigheten til reiselivsbedrifter i et langsiktig perspektiv.
(Kilde: Innovasjon Norge)

5 tips til en grønnere charterferie

1. Fly direkte: - Flytransporten fra kalde Norge til en solfylt strand utgjør den største andelen utslipp på ferien. Det mest effektive og mest miljøvennlige måten å reise på er å fly direkte.

2. Se etter grønn merking: - Hotellindustrien blir stadig flinkere til å investere i bærekraftige løsninger og sertifiseringer. De aller fleste av disse er merket med et miljøtegn, se etter grønn merking neste gang du skal bestille drømmehotellet.

3. Spar på ressursene: - Avfallssortering er ukjent veldig mange steder i verden, og naturressurser som vann er ingen selvfølge. Det er derfor viktig at vi som besøkende er flinke til å ta vare på naturen. Noen viktige huskeregler er å ikke legge igjen søppel på stranden, bruk håndkledet ditt en dag ekstra, spar på vannet ved å kutte ned tiden i dusjen med 2 minutter og ikke la AirCondition-anlegget stå på når du ikke er på hotellrommet.

4. Handle lokalt: - De aller fleste destinasjoner har et hav av shoppingmuligheter tilgjengelig for turistene. Støtt den lokale økonomien ved å velge lokalt hvis du kan. Velg den lille kiosken på hjørnet fremfor et stort kjøpesenter og kjøp gjerne produkter eller suvenirer som er laget i det landet eller området du befinner deg i.

5. Ta buss eller elbil: - Mange liker å reise litt rundt på destinasjonen man besøker for å få mest mulig ut av ferien. Tenk på miljøet og velg gjerne buss eller lei en elbil når du reiser rundt. De aller fleste store utleiefirmaer tilbyr i dag elbiler til sine kunder. Velger du lokalbuss får du også et enda bedre innblikk i stedet du besøker.

(Kilde: TUI)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer