NY MERKING: Etter at klikk.no satte søkelys på Icas villedende prising, var kjeden kjapp med å gjøre endringer. Foto: Ivar Folkedal
NY MERKING: Etter at klikk.no satte søkelys på Icas villedende prising, var kjeden kjapp med å gjøre endringer. Foto: Ivar FolkedalVis mer

- Vi ønsker ikke å bli sett på som kjeltringer

Ica har endret tilbudene, og beklager overfor kundene.

I forrige uke skrev klikk.no at Ica-kunder rundlures fordi varer med helt vanlig pris merkes som tilbud.

Gule tilbudslapper har i lang tid blitt klistret utenpå de originale prislappene uten at varene settes ned i pris, og mange kunder føler seg snytt.

På bakgrunn av det som kom fram i saken har Ica nå endret merkingen av varene.

- Vi ønsker ikke å bli sett på som kjeltringer, og kastet oss rundt. Vi ba umiddelbart butikkene fjerne de gule tilbudslappene og få på plass tydelig merking som viser at de aktuelle varene reduseres i pris dersom man tar med seg flere enn ett produkt, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge.

Innfører felles standard Friis vedgår at saken har vært en vekker for Ica, og at endringene som nå er gjort, er midlertidige.

- Vi jobber nå med å utarbeide en ny type merkelapper som tydeliggjør både hvilke varer som er på tilbud, og hva våre multikjøpskampanjer innebærer. Her har vi gjort en for dårlig jobb i utgangspunktet, for dette burde vært på plass fra starten av, sier han.

Kjeden er i ferd med å skjerpe rutinene rundt sine tilbudskampanjer, og strammer inn retningslinjene for hvordan tilbudene skal markedsføres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Merkingen av tilbudsvarer har variert en del fra butikk til butikk, da det har vært opp til hver enkelt hvordan de promoterer tilbudsvarene. Ulik praksis kan virke forvirrende for kundene, og derfor er det viktig for oss å få på plass en felles standard, sier Friis.

Villedende også i Bergen Omtalen av Icas tilbudsprising har vekket stort engasjement hos leserne.

Mange har tatt kontakt og fortalt om dårlig erfaring både med Ica og andre dagligvarekjeder.

Etter at klikk.no satte søkelys på saken, sjekket Bergens Tidende forholdene ved Ica Maaseskjæret. Også der ble varer merket som tilbud uten at prisene ble endret.

Les også:
Her er bleiene billigst
Ica og Rimi har usynlig rabatt på bleier.
- La emballasjen ligge igjen i butikken
Se hvilket skinkepålegg du bør velge

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

TYDELIG: Ny merking tydeliggjør at kundene sparer penger først når de kjøper flere varer av samme type. FOTO: Ivar Folkedal
TYDELIG: Ny merking tydeliggjør at kundene sparer penger først når de kjøper flere varer av samme type. FOTO: Ivar Folkedal Vis mer