STARTKLARE: Om noen uker får Norge et nytt kommersielt flyselskap. FlyViking er klare for avgang fra Tromsø, og har ambisjoner om ruter over hele Norden på sikt. Foto: FlyViking
STARTKLARE: Om noen uker får Norge et nytt kommersielt flyselskap. FlyViking er klare for avgang fra Tromsø, og har ambisjoner om ruter over hele Norden på sikt. Foto: FlyVikingVis mer

Nytt norsk flyselskap utfordrer Widerøe:

- Vi ser en nisje og håper selvsagt å tjene penger på flyrutene våre

FlyViking har ambisjoner om å fly over hele Norden. 

(Dagbladet:) I slutten av mars flyr Norges nyeste flyselskap, FlyViking, sine første kommersielle ruter.

Etter at selskapet nylig fikk den nødvendige lisensen sin, er 27. mars satt som oppstartsdato. Fra den dagen tar selskapet, som eies av den tidligere Widerøe-piloten Ola Giæver jr., av fra Hammerfest, Tromsø og Bodø. Noen uker senere kommer også Svolvær på programmet.

Store ambisjoner

Men er det opp til selskapet, skal det ikke stoppe der. FlyViking har ambisjoner om å ekspandere med ruter over hele Norden.

I avisa Nordlys (krever innlogging) legger selskapet i dag fram sine potensielle framtidige ruter.

Den lista er ikke snau:

Tromsø-Hamerfest-Tromsø

Tromsø-Honningsvåg-Tromsø

Tromsø-Vadsø -Tromsøø

Tromsø-Kirkenes-Vadsø-Tromsø

Tromsø-Alta-Tromsø

Tromsø-Svolvær-Tromsø

Tromsø-Stokmarknes-Bodø-Stokmarknes-Tromsø

Bodø-Harstad-Bardufoss-Harstad-Bodø

Oslo-Sandessjøen-Oslo

Oslo-Brønnøysund-Oslo

Oslo-Mo i Rana-Oslo

Oslo-Florø-Bergen-Florø-Oslo

Oslo-Ørsta Volda-Oslo

Oslo-Svolvær-Oslo

Oslo-Leknes-Oslo

Oslo-Gøteborg-Oslo

Torp-Stockholm Bromma-Torp

Torp-Stockholm Arlanda-Torp

Torp-Købehavn-Torp

Torp-Bergen-Torp

Torp-Trondheim-Bodø-Tromsø-Murmansk-Bodø-Trondheim-Torp

Torp-Købehavn-Haugesund-Købehavn-Torp

- Finnes et marked

- Ja, vi mener at dette kan være realistisk på sikt, sier administrerende direktør Stein Terje Dahl til Dagbladet.

- Etter vårt syn er ikke markedet mettet da det fortsatt er dyrt å fly på regionalnettet i Norge. Det er fortsatt slik at mange velger å kjøre seks timer i bil fra Sandnessjøen til Trondheim for å fly fra Værnes. Vi ser en nisje i dette markedet, med lavere priser vil flere velge å fly i stedet for å kjøre, sier Dahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Widerøe, som i dag er enerådende på kortbanenettet, har allerede varslet prisnedgang i forkant av FlyVikings inntreden på det norske regionale kortbanenettet.

- Det er bra med konkurranse, sier Dahl, som rapporterer om stor interesse og oppmerksomhet rundt selskapet.

- Vi er spent, men har tro på at vi har et produkt som vil fenge. Om om dette går den veien vi håper, vil vi være i stand til å ekspandere etter hvert. Vi går som sagt inn i en nisje hvor vi mener det er et umettet marked. Vi håper selvsagt å tjene penger på operasjonene. Og klarer vi det, er de rutene som er skissert i Nordlys-artikkelen mulig for oss å operere på sikt.

- Da må det investeres kraftig?

- Vi er i løpende dialog med flere leverandører, og det vil ikke være noe problem for oss å skaffe 18-20 fly om det skulle være nødvendig, sier Stein Terje Dahl til Dagbladet.