SNAPCHAT: - Jeg er for gammeldags til selfie-stang, og gjør det på den gode gamle måten, sier blogger Anette-Marie Antonsen. Foto: Privat
SNAPCHAT: - Jeg er for gammeldags til selfie-stang, og gjør det på den gode gamle måten, sier blogger Anette-Marie Antonsen. Foto: PrivatVis mer

Vi sjekker mobilen 150 ganger om dagen - slik unngår du skader

- Det blir for dumt at overdreven tasting utvikler seg til en folkesykdom.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Vi sjekker mobilen i snitt 150 ganger i løpet av en dag, altså omtrent hvert sjette minutt. Det viser en studie gjort ved Norges Handelshøgskole tidligere i år. Enten vi sitter på bussen, er på jobb, eller i sosiale settinger, tilbringer vi mye tid med bøyd nakke og fullt fokus på skjermen. Frykten for å gå glipp av ny epost, sms eller oppdateringer i sosiale medier skal være den største årsaken.

- Jeg lagde halvtimes Snapstories hver dag - Ikke rart at jeg fikk skjevskulder.Anette-Marie Antonsen (29) er kjent fra TV-serien «Tigerstaden» som tidligere gikk på TV2 Bliss, og står bak livsstilsbloggen Anettemarie.no. Overanstrengelsen det medførte å strekke ut armen som en «selfiestang», gjorde at Antonsen endte opp med konstant smerte i skuldra. Hun kaller det «snapskulder».- I en periode lagde jeg halvtimeslange «snapstories» hver dag, det er ikke rart at jeg fikk skjev skulder, sier hun.«Snapstory», eller «My story» er en funksjon i den sosiale appen Snapchat, hvor du kan dele videosnutt på ti sekunder per klipp som blir tilgjengelig for vennene dine i 24 timer.Det var i vår hun begynte å merke at hun hadde smerter i skuldra.- Jeg trener mye styrke, men jeg skjønte at det ikke var treningen som gjorde det. Det måtte være all snappingen. Det førte til at jeg måtte begynne å trene annerledes, og snappe annerledes, sier hun og flirer. Hun gikk til fysioterapeut for å hanskes med problemet, og forteller at hun fortsatt sliter med smerter i skuldra.Fysioterapeut Sverre Paus Vadem erkjenner at det er mulig at Antonsen fikk skuldersmerter som følger av all snappingen:- Problemene er riktignok ofte sammensatte, men en gjentakende anstrengelse i den ene armen, kan føre til belastningsskade. Bloggeren har valgt å kutte ned på mobilbruken i seinere tid:- Jeg har sletta Facebook. Jeg har heller ikke mobilen med meg på soverommet. Da blir fristelsen altfor stor til å skanne gjennom alle de sosiale appene, noe som tærer på syn, søvn og kroppen, sier hun og legger til:- Måten vi bruker mobilen og sosiale medier på er helt tullete. Vi bruker det mye mer enn vi trenger.

Det er allerede kjent at mange timer foran PC-en kan føre til belastningsskader, men hvordan påvirker den økte mobilbruken nakke, skuldrer og armer? Vi spurte ekspertene.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn