HYBRID: Lexus satser tungt på sin hybridteknologi. Her er SUV-en RX450h. Foto: Lexus
HYBRID: Lexus satser tungt på sin hybridteknologi. Her er SUV-en RX450h. Foto: LexusVis mer

- Vi skal aldri mer selge en dieselbil i Norge

Luksusprodusenten går mot strømmen - med strøm som våpen.

(Dagbladet): I det nye statsbudsjettet gjorde regjeringen det klart at dieselbiler vil bli dyrere, grunnet den negative påvirkningen dieseleksos har på bylufta.

Mercedes, som har lagt ned store ressurser i å tilby noen av markedets reneste dieselbiler, var blant dem som umiddelbart satte piggene ut og kalte endringen ulogisk.

Toyotas luksusmerke Lexus har i årevis satset stort på hybridbiler, der en bensin- og en elektromotor sammen sørger for framdriften. De tok naturlig nok imot endringen med åpne armer.

Diesel - en saga blott Lexus har helt fram til nå selv hatt dieselmotor tilgjengelig i sin IS-modell.

Modellen fases nå ut, og det vil ifølge salgs- og markedssjef Jan Christian Holm være siste gang en ny Lexus selges med dieselmotor i Norge:

- ALDRI MER DIESEL: Salgs- og markedssjef i Lexus, Jan Christian Holm, sier Lexus har solgt sin siste dieselbil i Norge. Foto: ANDREAS HANDELAND
- ALDRI MER DIESEL: Salgs- og markedssjef i Lexus, Jan Christian Holm, sier Lexus har solgt sin siste dieselbil i Norge. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

- Dieselbiler blir dyrere grunnet høyt NOx-utslipp, og muligens blir det på sikt restriksjoner på bruken av dem på dager da grenseverdiene overskrides. Derfor har vi solgt vår siste dieselbil i Norge, sier Holm.

Han trekker fram at en dieselbil i snitt slipper ut 50 ganger så mye NOx som en bensinhybrid, og at nettopp hybrider har stått for 90 prosent av Lexus-salget:

- Nå er det utelukkende hybrid vi skal tilby, og vi blir det første bilmerket som bare fokuserer på det. Det er vårt bidrag i kampen for lavere utslipp av NOx og bedre byluft, sier Holm.

Satser med eget kraftverk Luksuskonkurrenten Audi er også veldig opptatt av miljø, men har en litt annen strategi for å nå sine mål:

- Vi satser hardt på elektriske biler fram mot 2020, og vil få plugin-hybridbiler i stallen allerede fra 2014/2015, sier Marius Tegneby, informasjonssjef for Audi hos importøren Harald A. Møller.

Det er ikke aktuelt for Audi å utelukkende satse på hybrid eller elektriske biler foreløpig:

- Vi skal fortsatt satse på våre konvensjonelle TDI- og TFSI-motorer, slik markedet etterspør. Våre største dieselmotorer innfrir utslippskravene til Euro 6, og slipper ut lite NOx, sier Tegneby.

Han forteller at miljøvennlig produksjon av bilene er viktig for Audi:

- Et eget Audi-kraftverk - en vindmøllepark - i Nordsjøen, skal sørge for all strøm både til produksjon og lading av Audis kommende hybrider og elbiler, forteller Tegneby.

Dieselmotoren er ikke død Mercedes-Benz har en strategi ikke helt ulik Audis:

BEGGE DELER: Audi tilbyr sitt flaggskip A8 både med hybridmotor, og i tillegg med dieselmotor som tilfredsstiller Euro 6-kravene. Foto: Audi
BEGGE DELER: Audi tilbyr sitt flaggskip A8 både med hybridmotor, og i tillegg med dieselmotor som tilfredsstiller Euro 6-kravene. Foto: Audi Vis mer

- Mercedes fokuserer på å gjøre dagens konvensjonelle bensin- og dieselmotorer så miljøvennlige som mulig, samtidig som vi jobber med hybridteknologi. Rene elektriske biler jobbes det også med, men det ligger lenger fram i tid, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Norge.

Han mener det er store forskjeller på dårlige og gode dieselmotorer:

- Det må fortsatt være lov å velge seg en dieselbil med lavt NOx-utslipp. Vår store ML250 CDI Bluetec er den første diesel-SUV-en med utslipp som en personbil, sier Danielsen.

FORSVARER DIESEL: - Folk må fortsatt kunne få velge seg en dieselbil med lavt NOx-utslipp, sier Mercedes-direktør Johnny Kristian Danielsen. Foto: Mercedes
FORSVARER DIESEL: - Folk må fortsatt kunne få velge seg en dieselbil med lavt NOx-utslipp, sier Mercedes-direktør Johnny Kristian Danielsen. Foto: Mercedes Vis mer
- Vi skal aldri mer selge en dieselbil i Norge