HYBRID: Lexus satser tungt på sin hybridteknologi. Her er SUV-en RX450h. Foto: Lexus
HYBRID: Lexus satser tungt på sin hybridteknologi. Her er SUV-en RX450h. Foto: LexusVis mer

- Vi skal aldri mer selge en dieselbil i Norge

Luksusprodusenten går mot strømmen - med strøm som våpen.

(Dagbladet): I det nye statsbudsjettet gjorde regjeringen det klart at dieselbiler vil bli dyrere, grunnet den negative påvirkningen dieseleksos har på bylufta.

Mercedes, som har lagt ned store ressurser i å tilby noen av markedets reneste dieselbiler, var blant dem som umiddelbart satte piggene ut og kalte endringen ulogisk.

Toyotas luksusmerke Lexus har i årevis satset stort på hybridbiler, der en bensin- og en elektromotor sammen sørger for framdriften. De tok naturlig nok imot endringen med åpne armer.

Diesel - en saga blott Lexus har helt fram til nå selv hatt dieselmotor tilgjengelig i sin IS-modell.

Modellen fases nå ut, og det vil ifølge salgs- og markedssjef Jan Christian Holm være siste gang en ny Lexus selges med dieselmotor i Norge:

- ALDRI MER DIESEL: Salgs- og markedssjef i Lexus, Jan Christian Holm, sier Lexus har solgt sin siste dieselbil i Norge. Foto: ANDREAS HANDELAND
- ALDRI MER DIESEL: Salgs- og markedssjef i Lexus, Jan Christian Holm, sier Lexus har solgt sin siste dieselbil i Norge. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

- Dieselbiler blir dyrere grunnet høyt NOx-utslipp, og muligens blir det på sikt restriksjoner på bruken av dem på dager da grenseverdiene overskrides. Derfor har vi solgt vår siste dieselbil i Norge, sier Holm.

Han trekker fram at en dieselbil i snitt slipper ut 50 ganger så mye NOx som en bensinhybrid, og at nettopp hybrider har stått for 90 prosent av Lexus-salget:

- Nå er det utelukkende hybrid vi skal tilby, og vi blir det første bilmerket som bare fokuserer på det. Det er vårt bidrag i kampen for lavere utslipp av NOx og bedre byluft, sier Holm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Satser med eget kraftverk Luksuskonkurrenten Audi er også veldig opptatt av miljø, men har en litt annen strategi for å nå sine mål:

- Vi satser hardt på elektriske biler fram mot 2020, og vil få plugin-hybridbiler i stallen allerede fra 2014/2015, sier Marius Tegneby, informasjonssjef for Audi hos importøren Harald A. Møller.

Det er ikke aktuelt for Audi å utelukkende satse på hybrid eller elektriske biler foreløpig:

- Vi skal fortsatt satse på våre konvensjonelle TDI- og TFSI-motorer, slik markedet etterspør. Våre største dieselmotorer innfrir utslippskravene til Euro 6, og slipper ut lite NOx, sier Tegneby.

Han forteller at miljøvennlig produksjon av bilene er viktig for Audi:

- Et eget Audi-kraftverk - en vindmøllepark - i Nordsjøen, skal sørge for all strøm både til produksjon og lading av Audis kommende hybrider og elbiler, forteller Tegneby.

Dieselmotoren er ikke død Mercedes-Benz har en strategi ikke helt ulik Audis:

BEGGE DELER: Audi tilbyr sitt flaggskip A8 både med hybridmotor, og i tillegg med dieselmotor som tilfredsstiller Euro 6-kravene. Foto: Audi
BEGGE DELER: Audi tilbyr sitt flaggskip A8 både med hybridmotor, og i tillegg med dieselmotor som tilfredsstiller Euro 6-kravene. Foto: Audi Vis mer

- Mercedes fokuserer på å gjøre dagens konvensjonelle bensin- og dieselmotorer så miljøvennlige som mulig, samtidig som vi jobber med hybridteknologi. Rene elektriske biler jobbes det også med, men det ligger lenger fram i tid, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Norge.

Han mener det er store forskjeller på dårlige og gode dieselmotorer:

- Det må fortsatt være lov å velge seg en dieselbil med lavt NOx-utslipp. Vår store ML250 CDI Bluetec er den første diesel-SUV-en med utslipp som en personbil, sier Danielsen.

FORSVARER DIESEL: - Folk må fortsatt kunne få velge seg en dieselbil med lavt NOx-utslipp, sier Mercedes-direktør Johnny Kristian Danielsen. Foto: Mercedes
FORSVARER DIESEL: - Folk må fortsatt kunne få velge seg en dieselbil med lavt NOx-utslipp, sier Mercedes-direktør Johnny Kristian Danielsen. Foto: Mercedes Vis mer
- Vi skal aldri mer selge en dieselbil i Norge