GOD, MEN UJEVN FAMILIEBIL: Audi Q5 2,0 TDI Quattro 2012. Foto: Petter Handeland
GOD, MEN UJEVN FAMILIEBIL: Audi Q5 2,0 TDI Quattro 2012. Foto: Petter HandelandVis mer

Vi tar ikke helt av for denne SUV-en

Audi Q5 kunne vært bedre på flere områder.

Audi Q5 kom på markedet høsten 2008 og har vært en god bidragsyter for den norske Audi-importøren. I fjor sommer, om lag fire år etter den kom, fikk bilen en facelift.

Det var absolutt på tide med et lite løft, for både BMW X3 og Mercedes GLK - Q5s største konkurrenter, har kommet i nye versjoner den siste tida, og som kjent kommer både Lexus og Porsche med egne kompakt-SUV-er om ikke lenge.

Konkurransen blir med andre ord knalltøff i premiumdelen i kompakt-SUV-klassen.

Spørsmålet er om faceliften til Q5 var omfattende nok. Det dreide seg stort sett om oppgraderte motorvarianter, nye utstyrsalternativer og en lett eksteriørmessig oppgradering.

Kjøreegenskaper: 4 Bilen var ikke blant de aller mest velkjørende da den kom i 2008, og selv om årene har fart pent med egenskapene til Audi Q5, mangler den litt på å utfordre den nye BMW X3 og Mercedes GLK.

Det betyr ikke at kjøreegenskapene er dårligere. Satt opp mot rimeligere konkurrenter er kjøreegenskapene i Q5 veldig gode.

Vi har tidligere erfart at Audi Q5 oppfører seg stabilt og stødig i vår unnamanøver- og slalåmtest, men i forhold til de mer dynamiske konkurrentene (som X3), føles den litt tyngre og tregere i responsen. I slalåmtesten er Q5 den premium-SUV-en som har mest framhjulsdrevet karakter. Den understyrer mest, men den oppleves samtidig veldig stor og trygg på veien.

NY GIRKASSE: Audi Q5 2,0 TDI Quattro 2012. Foto: Petter Handeland
STOR BIL: Men ikke spesielt plasseffektiv. Foto: Petter Handeland
LANGE SETER: Audi Q5 2,0 TDI Quattro 2012 Foto: Petter Handeland
BEST PLASS: Kupébredden både i for- og baksetet er større i Q5 enn GLK og X3. Det gjør at Q5 egner seg best av de tre til familieutflukter. Foto: Petter Handeland
HELT OPP: Med firehjulsdrift øker sjansen betraktelig for at du kommer deg helt opp til hytta på fjellet. Foto: Petter Handeland
KJØREGOD: Satt opp mot rimeligere konkurrenter er kjøreegenskapene i Q5 veldig gode. Foto: Petter Handeland
TØRST: Audi Q5 bruker en god del mer drivstoff enn både BMW X3 og Mercedes GLK. Foto: Petter Handeland
EFFEKTIV: Quattro firehjulsdrift løser de fleste problemer når det kommer til framkommelighet. Å leke seg litt på en åpen plass er bare en bonus. Foto: Petter Handeland

I tillegg til firehjulsdrift var testbilen utstyrt med Audi Drive Select. Et velfungerende system som gjør at du kan justere dempere, gassrespons og styring med et knappetrykk.

Motor: 5 Audi kan dette med motorer og drivlinjer, og det er en velprøvd motor/gir-kombinasjonen som satt i testbilen. Vi snakker om den fine tolitersdieselen som er å finne i veldig mange av Audis bilmodeller, og den sender kreftene ut til de fire hjulene via dobbeltklutsjkassa S tronic.

Motoren er fintunet over flere år, og er en av markedets beste tolitersdieseler både på gange og kraftutvikling. Samtidig er girkassen lynrask og girer smart.

Men, det finnes et ankepunkt. Girkassen i GLK er flinkere til å utnytte dreiemomentet på lave turtall. S tronic er vel ivrig til å gire ned, og det kan, med mindre du kjører aktivt og trenger mer kraft, oppleves litt masete.

Ytelser: 3 Q5 er tyngre enn både BMW X3 og Mercedes GLK, men den er også den sterkeste med 177 hestekrefter (163 hk i X3 og 170 hk i GLK). Det hjelper ikke på ytelsene.

I forhold til GLK skiller det et sekund fra 60-100 km/t og hele 1,3 sekunder fra 80-120 km/t.

Når det er sagt, skal det også sies at Q5 ikke oppleves som noen treg bil. 0-100 km/t klarer vi på rett over ti sekunder, og forbikjøringer er aldri et problem.

Eksteriør: 3 Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. Når du ser hva Audi har fått til på eksempelvis den nye Audi A6, blir egentlig hele Q-serie-designet et aldri så lite mysterium. Etter bildene å dømme, er det fint lite man i faceliftsammenheng får gjort med et uinspirert stykke SUV-design.

Interiør: 4 Audi Q5 er et godt eksempel på at en tilsynelatende røslig SUV ikke er spesielt plasseffektiv. Her slår også fasongen på Q5 inn, der både sidene og hekken faller merkbart innover og dermed reduserer plassen i høyden.

Samtidig skal det sies at Q5 er den SUV-en i premiumtrekløveret som har best plass i kupéen. Audi har størst kupébredde både foran og bak, og best takhøyde. Q5 er med andre ord den bilen som egner seg best om fem skal på tur.

I bagasjerommet må den se seg slått av BMW X3 på målfoto. Og som vanlig er Audi-interiøret elegant og med en soliditetsfølelse få andre produsenter kan matche.

Komfort: 4 Audi Q5 er i utgangspunktet en komfortabel bil med lavt støynivå og gode seter, men har i likhet med andre modeller fra merket ganske stramt understelloppsett. Testbilen er i tillegg utstyrt med sportsunderstell, som gjør at Q5 sliter litt over de mellomstore ujevnhetene. Vi ville droppet sportsunderstellet. Det hører uansett ikke hjemme på en SUV.

Sikkerhet: 5 Audi Q5 ble testet av EuroNCAP i 2009. Den fikk fem av fem stjerner og en score på 92 % for beskyttelse av voksne, 84 % for beskyttelse av barn og 32 % for beskyttelse av fotgjengere.

Bilen får ros for solid karosseristruktur. Fører og passasjer er godt beskyttet i en frontkollisjon, men rattstammen kan utgjøre en risiko for skader i lår/hofteparti, ifølge EuroNCAP-rapporten.

I sidekollisjon med barriere får bilen toppscore, mens i den tøffere sidekollisjon mot stolpe-testen, vurderes beskyttelsen i brystregionen som marginal. Nakkeputene skal gi god beskyttelse mot whiplash-skader.

Forbruk: 3 Tradisjonelt sett er tolitersdieselen og dobbelklutsjkassa en gjerrig motor/gir-kombinasjon, men ikke denne gangen. I vår faste forbruksrunde bruker Q5 en del mer enn både X3 og GLK, der sistnevnte også kan vise til vesentlig bedre ytelser.

Audi oppgir et forbruk på pene 0,61 l/mil i EU-miksen, men det hjelper lite når testbilen slurper i seg hele 0,75 l/mil i vår test. Til sammenligning klarte GLK seg med 0,65 og X3 med 0,63 l/mil. De tre bilene ble kjørt samtidig under like kjøreforhold.

Pris/utstyr: 3 Sammenligner vi epler og pærer (les: Q5 og rimeligere kompakt-SUV-er som Outlander, CX-5, CR-V) er Q5 en dyr bil. Q5 er en kostbar bil, men den er ikke overpriset i forhold til konkurrentene i premiumsegmentet.

Startprisen på Q5 er så å si identisk med X3 og litt lavere enn GLK. Felles for de tre merkene er at de tar seg godt betalt for ekstrautstyret. Testbilen er lesset med utstyr for totalt 233 000 kroner og koster totalt 805 000 kroner.

Lista er for lang til å gjengi, for bilen har så å si alt utstyr som er å få i Q5, og det er ikke småtteri. Det som likevel slår oss er at GLK, som bare har ekstrautstyr for 100 000 kroner, ikke på noen måte føles dårlig utstyrt. Dette skal også la seg gjøre med Q5.

Konklusjon: 4 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Kjøper du en Q5, vil du neppe bli skuffet, for alt i alt er Q5 en godt gjennomarbeidet bil. Den føles trygg på veien og gir den fine følelsen du forventer av en kostbar kompakt-SUV. Den når likevel ikke helt opp, for den må se seg frakjørt både X3 og GLK på flere områder.

Les også: SUV-ene du ønsker deg
De som kjøper denne SUV-en er svært heldige
BMWs billigste fjellbil

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.