Flysikkerhet

Vil at hattehyllene på flyene låses under avgang og landing

Sju av ti vil ta med seg håndbagasjen når fly må evakueres.

FULLE HYLLER: At det medbringes mye håndbagasje inn i flyene er udiskutabelt. I en ny rapport foreslås det at hattehyllene skal låses under avgang og landing for å forhindre at passasjerene prøver å få med seg kabinbagasjen ut ved eventuelle evakueringer. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
FULLE HYLLER: At det medbringes mye håndbagasje inn i flyene er udiskutabelt. I en ny rapport foreslås det at hattehyllene skal låses under avgang og landing for å forhindre at passasjerene prøver å få med seg kabinbagasjen ut ved eventuelle evakueringer. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Et velkjent fenomen på så å si alle flyginger et at du sliter med å finne plass til håndbagasjen din over setet om du er av de siste som kommer inn i flymaskinen. Uansett hvilke tiltak flyselskapene har satt inn, viser all erfaring at mengden kabinbagasje bare øker.

Og det har større konsekvenser enn dårlig plass. En rapport som er utarbeidet av Royal Aeronautical Society, og også omtalt i Norge av nettstedet Hangar.com, viser at sju av ti passasjerer prøver å få med seg håndbagasjen sin når fly må evakueres.

Hentet telefonen

Heldigvis er det et sjeldent fenomen at fly må rømmes, men er behovet først til stede, er poenget at det skal skje raskt. En stor mengde håndbagasje som folk prøver å få med seg, er ikke akkurat egnet til å få fart på evakueringen, snarere tvert imot. Rapporten viser også at kabinpersonalet føler seg maktesløse over all bagasjen passasjerene bringer med seg om bord i flyet.

Royal Aeronautical Society har i den grundige rapporten sin tatt for seg alle på seks store evakueringer av kommersielle passasjerfly fra 2005 og fram til nå.

I 2015 begynte et B 777-200 fly fra British Airways å brenne på rullebanen i Las Vegas. Bilder tatt utenfor flyet viser at de aller fleste tok med seg vesker og bager ut. Flyet ble likevel evakuert innen kravet på 90 sekunder, trolig på grunn av at det ikke inneholdt så mange seter som det var sertifisert for. Ingen mennesker ble alvorlig skadd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer