TIDENES FREKKESTE MODEL S: Og den kommer ikke engang fra Tesla selv.  Foto: SALEEN
TIDENES FREKKESTE MODEL S: Og den kommer ikke engang fra Tesla selv. Foto: SALEENVis mer

Vil du ha en Tesla Model S som er enda råere?

Da bør du ta kontakt med Saleen.

Dinside Det er mange som har latt seg imponere over ytelsene i en Tesla Model S, spesielt versjonen med etternavnet P85+ som gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Men ikke alle mener det er godt nok.

Steve Saleen er en av dem, og mannen som er mest kjent for å tune Mustanger har derfor kastet seg over Tesla Model S.

Hver modifiserte bil får likevel et nytt chassisnummer, og er ikke lenger en Tesla Model S, men en Saleen Foursixteen.

- Effekten er den samme som i Model S, men vi har endret hvor raskt du kommer dit, forteller Steve Saleen.

At han nå begynner å tukle med elbiler finner han ikke merkelig i det hele tatt.

- Elbiler er fremtidens transportmiddel, forteller han.

Heftigere ytelser Effekten på maskinen er altså opprettholdt på 416 hestekrefter, takket være en 3-faset AC induksjonsmotor. Denne har derimot en annen utveksling enn en standards Model S for å få enda bedre akselerasjon.

KJENT, MEN UKJENT: Små endringer kan gi store utslag. Lik det eller ei. Foto: SALEEN
KJENT, MEN UKJENT: Små endringer kan gi store utslag. Lik det eller ei. Foto: SALEEN Vis mer

De som har kjørt en standard Model S P85+ vet hvor rask den er, så med enda mer krefter er det også nødvendig å gjøre tiltak for å bedre grepet.

Dette har Saleen gjort ved å sette inn en Maxgrip differensialsperre for å hindre hjulspinn på enkelthjul.

Modifisert karosseri Steve Saleen forteller at de også har endret store deler av karosseriet, samtidig som det ikke har vært en intensjon å fjerne Tesla-designet.

- Vi har endret fronten, panseret, sidene og hekken, forteller Saleen, samtidig som det er tydelig at det kun er snakk om små endringer.

Endringene skal være gjort for å minske luftmotstanden, samtidig som marktrykket beholdes. En av utfordringene ved en bil som dette er at den har tett plater på undersiden, i motsetning til de fleste vanlige biler som er åpne.

Nye understellsdeler Saleen har også satt sitt preg på chassiset. Dette er blant annet gjort ved hjelp av andre dempere, grovere stabilistatorstag og stivere oppforing.

For at bilen skal se bedre ut har Saleen gjort det valgfritt hvorvidt du vil ha 21 eller 22-toms hjul.

Ikke forvent at dette gjør noe positivt med kjøreegenskapene, men tøft er det sikkert uansett.

Også innvendig er det gjort tydelige endringer, med blant annet seter og ratt, som er sydd om i et skinn som i følge Saleen kun er verdig de beste amerikanske superbiler på markedet. Så vet vi det.

SORT-HVITT: Saleen har sydd om interiøret i deres Foursixteen. Vi får håpe de har spedd på med mer sidestøtte i tillegg. Foto: SALEEN
SORT-HVITT: Saleen har sydd om interiøret i deres Foursixteen. Vi får håpe de har spedd på med mer sidestøtte i tillegg. Foto: SALEEN Vis mer

Prisen er oppgitt til 152.000 dollar, mens det i California gis avgiftsrabatter slik at den havner på et sted rundt 142.000 dollar. Det blir et sted i underkant av en million kroner. Deretter starter en eventuell prosess med å få den hjem. Ettersom bilen ikke lenger selges som en Tesla Model S, så blir det antagelig ny runde med typegodkjenning, eller enkeltgodkjenning.

Det kan også legges til at garantien fra Saleen er redusert til 4 år på vitale deler, og ikke 8 år som Tesla gir.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

FREKKERE: Noen vil helt sikkert finne Saleen sin versjon frekkere enn originalen. Foto: SALEEN
FREKKERE: Noen vil helt sikkert finne Saleen sin versjon frekkere enn originalen. Foto: SALEEN Vis mer